UBG, List do Rzymian bez numerkw. 30 marca 2022 - miego studiowania yczy Wojtek Pawe, suga Jezusa Chrystusa, powoany aposto, odczony dogoszeniaewangelii Boga; (Ktr przedtem obieca przez swoich prorokw w Pismach witych); O jego Synu, Jezusie Chrystusie, naszym Panu, ktry wedug ciaa pochodzi z potomstwa Dawida; A pokaza z moc, e jest Synem Boym, wedug Ducha witoci, przez zmartwychwstanie; Przez ktrego otrzymalimy ask i apostolstwo,by przywiedo posuszestwa wierze wszystkie narody dla jego imienia; Wrd ktrych jestecie i wy, powoaniprzezJezusa Chrystusa. Wszystkim, ktrzy jestecie w Rzymie, umiowanym Boga, powoanym witym: aska wam i pokj od Boga, naszego Ojca, i Pana Jezusa Chrystusa. Najpierw dzikuj mojemu Bogu przez Jezusa Chrystusa za was wszystkich, e wasza wiara synie na cay wiat. Bg bowiem, ktremu su w moim duchu w ewangelii jego Syna, jest mi wiadkiem, e nieustannie czyni wzmiank o was w moich modlitwach; Zawsze proszc, eby wreszcie kiedy udao mi si za wol Bo odby podr do was. Pragn bowiem zobaczy was, abym wam mg udzieli jakiego daru duchowego dla waszego utwierdzenia; To znaczy, abymy si wzajemnie pocieszyli obopln wiar, wasz i moj. A nie chc, abycie i wy, bracia, nie wiedzieli, e czsto zamierzaem przyby do was (ale byem dotd zatrzymywany), abym mia jaki owoc zarwno wrd was, jak i wrd innych pogan. Jestem dunikiem zarwno Grekw, jak i barbarzycw, zarwno mdrych, jak i niemdrych; Tak e na ile mog, jestem gotowy i wam, ktrzy jestecie w Rzymie, gosi ewangeli. Nie wstydz si bowiem ewangelii Chrystusa, poniewa jestonamoc Boga ku zbawieniu dla kadego, kto uwierzy, najpierw yda,potemi Greka. W niej bowiem objawia si sprawiedliwo Boga z wiary w wiar, jak jest napisane: Sprawiedliwy bdzie y z wiary. Gniew Boy bowiem objawia si z nieba przeciwko wszelkiej bezbonoci i niesprawiedliwoci ludzi, ktrzy zatrzymuj prawd w niesprawiedliwoci. Poniewa to, co mona wiedzie o Bogu, jest dla nich jawne, gdy Bg im to objawi.To bowiem, coniewidzialne, to znaczy jego wieczna moc i bstwo, s widzialne od stworzenia wiata przez to, co stworzone, po to, aby oni byli bez wymwki. Dlatego e poznawszy Boga, nie chwaliligojako Boga animunie dzikowali, lecz znikczemnieli w swoich mylach i zamio si ich bezrozumne serce. Podajc si za mdrych, zgupieli; I zamienili chwa niezniszczalnego Boga na podobiestwo obrazu zniszczalnego czowieka, ptakw, czworononychzwierzti gadw. Dlatego te Bg wyda ich nieczystoci przez podliwoci ich serc, aby habili swoje ciaa midzy sob.Oni tozamienili prawd Bo w kamstwo i czcili stworzenie, i suylijemuraczej ni Stwrcy, ktry jest bogosawiony na wieki. Amen. Dlatego wyda ich Bg haniebnym namitnociom, gdy nawet ich kobiety zamieniy naturalne wspycie na przeciwne naturze. Take mczyni, opuciwszy naturalne wspycie z kobiet, zapaali w swej podliwoci jedni ku drugim, mczyzna z mczyzn, popeniajc haniebne czyny i ponoszc na sobie samych nalen za swj bd zapat. A skoro im si nie spodobao zachowanie poznania Boga, wyda ich Bgna pastwwypaczonego umysu, aby robili to, co nie wypada; Bdc napenieni wszelk nieprawoci, nierzdem, przewrotnoci, chciwoci, zoliwoci; peni zazdroci, morderstwa, sporu, podstpu, zych obyczajw; Plotkarze, oszczercy, nienawidzcy Boga, zuchwali, pyszni, chepliwi, wynalazcy zych rzeczy, nieposuszni rodzicom; Bezrozumni, niedotrzymujcy sowa, bez naturalnej mioci, nieprzejednaniibez miosierdzia. Oni to, poznawszy wyrok Boga, e ci, ktrzy robi takierzeczy, s godni mierci, nie tylko sami je robi, ale te pochwalaj tych, ktrzy tak postpuj. Dlatego jeste bez wymwki, czowieku,kimkolwiek jeste, ktry osdzasz. W czym bowiem osdzasz drugiego, osdzasz samego siebie, poniewa ty, ktry osdzasz drugiego, robisz to samo. Lecz wiemy, e sd Boy jest wedug prawdy przeciwko tym, ktrzy robi takierzeczy. Czy mylisz, czowieku, ktry osdzasz tych, ktrzy robi takierzeczy, a sam je robisz, e ty unikniesz sdu Boego? Czy gardzisz bogactwem jego dobroci, cierpliwoci i nieskwapliwoci, nie wiedzc, e dobro Boga prowadzi ci do pokuty? Ty jednak przez swoj zatwardziao i niepokutujce serce gromadzisz sobie samemu gniew na dzie gniewu i objawienia sprawiedliwego sdu Boga; Ktry odda kademu wedug jego uczynkw: Tym, ktrzy przez wytrwanie w dobrym uczynku szukaj chway, czci i niemiertelnoci,oddaycie wieczne; Natomiast swarliwym i nieposusznym prawdzie, lecz posusznym niesprawiedliwoci,oddazapalczywo i gniew. Utrapienie i uciskoddaduszy kadego czowieka, ktry popenia zo, najpierw yda, potem i Greka; A chwa, cze i pokj kademu, kto czyni dobro, najpierw ydowi, potem i Grekowi. U Boga bowiem nie ma wzgldu na osob. Bo ci, ktrzy bez prawa zgrzeszyli, bez prawa te zgin, a ci, ktrzy w prawie zgrzeszyli, przez prawo bd sdzeni; (Gdy nie suchacze prawassprawiedliwi przed Bogiem, ale ci, ktrzy wypeniaj prawo, bd usprawiedliwieni. Gdy bowiem poganie, ktrzy nie maj prawa, z natury czyni to, co jest w prawie, oni, nie majc prawa, sami dla siebie s prawem. Oni to ukazuj dziaanie prawa wpisanego w ich serca, za powiadczeniem ich sumienia i myli wzajemnie si oskarajcych lub te usprawiedliwiajcych); W dniu, w ktrym Bg przez Jezusa Chrystusa bdzie sdzi skryte sprawy ludzkie wedug mojej ewangelii. Oto ty si nazywasz ydem, polegasz na prawie, chlubisz si Bogiem; Znaszjegowol, rozpoznajeszto, colepsze, bdc pouczony przez prawo; I uwaasz si za przewodnika lepych, za wiato tych, ktrzy s w ciemnoci; Wychowawc bezrozumnych, nauczyciela niemowlt, majc w prawie ksztat wiedzy i prawdy. Ty wic, ktry uczysz drugiego, samego siebie nie uczysz? Ty, ktry gosisz, e nie wolno kra, kradniesz? Ty, ktry mwisz, e nie wolno cudzooy, cudzooysz? Ty, ktry si brzydzisz bokami, dopuszczasz si witokradztwa? Ty, ktry si chlubisz prawem, przez przekraczanie prawa zniewaasz Boga? Poniewa z waszego powodu, jak jest napisane, poganie bluni imieniu Boga. Obrzezanie bowiem jest poyteczne, jeli wypeniasz prawo, ale jeli przekraczasz prawo, twoje obrzezanie staje si nieobrzezaniem. Jeli wic nieobrzezany przestrzega przepisw prawa, czy jego nieobrzezanie nie bdzie uznane za obrzezanie? I ten, ktry jest nieobrzezany z natury, a wypenia prawo, osdzi ciebie, ktry majc liter i obrzezanie, przekraczasz prawo. Nie ten bowiem jest ydem, kto jestydemna zewntrz, ani nie to jest obrzezaniem, co jest na zewntrz, na ciele; Ale ten jest ydem, kto jest nim wewntrz, ito jest obrzezanie, co jestobrzezaniem serca, w duchu, nie w literze, ktrego chwaa niepochodziod ludzi, lecz od Boga. Na czym wic polega wyszo yda? Albo jaki jest poytek z obrzezania? Wielki pod kadym wzgldem. Przede wszystkimten, e im zostay powierzone sowa Boe. C bowiem, jeli niektrzy nie uwierzyli? Czy ich niewiara zniweczy wiar Boga? Nie daj Boe! Przeciwnie, niech Bg bdzie prawdziwy, a kady czowiek kamc, jak jest napisane: Aby okaza si sprawiedliwy w swoich sowach i eby zwyciy, gdy bdziesz sdzony. Jeli wic nasza niesprawiedliwo uwydatnia sprawiedliwo Boga, c powiemy? Czy niesprawiedliwyjestBg, ktry okazuje gniew? (Mwi po ludzku). Nie daj Boe! Jak wtedy Bg mgby sdzi wiat? Jeli bowiem prawda Boa przez moje kamstwo obfitowaa ku jego chwale, czemu jeszcze i ja jestem sdzony jako grzesznik? Dlaczego wic niemwi(jak nas szkaluj i jak niektrzy twierdz, e mwimy): Bdziemy robi ze rzeczy, aby przyszy dobre? Ich potpienie jest sprawiedliwe. C wic? Czy przewyszamy ich? adn miar! Poniewa przedtem dowiedlimy, e zarwno ydzi, jak i Grecy, wszyscy s pod grzechem; Jak jest napisane: Nie ma sprawiedliwego, ani jednego; Nie ma rozumnego i nie manikogo, kto by szuka Boga. Wszyscy zboczyli z drogi, razem stali si nieuyteczni, nie manikogo, kto by czyni dobro, nie ma ani jednego. Grobem otwartym jest ich gardo, zdradzaj swymi jzykami, jad mij pod ich wargami. Ich usta pene s przeklinania i goryczy; Ich nogi s szybkie do rozlewu krwi; Zniszczenie i ndza na ich drogach; A drogi pokoju nie poznali. Nie ma bojani Boej przed ich oczami. A wiemy, e wszystko, co mwi prawo, mwi do tych, ktrzy s pod prawem, aby wszystkie usta zostay zamknite i aby cay wiat podlega karaniu Boga. Dlatego z uczynkw prawa nie bdzie usprawiedliwione adne ciao w jego oczach, gdy przez prawo jest poznanie grzechu. Lecz teraz bez prawa zostaa objawiona sprawiedliwo Boga, powiadczona przez prawo i prorokw.Jest tosprawiedliwo Boga przez wiar Jezusa Chrystusa dla wszystkich i na wszystkich wierzcych. Nie ma bowiem rnicy. Wszyscy bowiem zgrzeszyli i s pozbawieni chway Boga; A zostaj usprawiedliwieni darmo, z jego aski, przez odkupienie, ktrejestw Jezusie Chrystusie. Jego to Bg ustanowi przebaganiem przez wiar w jego krew, aby okaza swoj sprawiedliwo przez odpuszczenie, w swojej cierpliwoci, przedtem popenionych grzechw; Aby okaza swoj sprawiedliwo w obecnym czasie po to, aby on by sprawiedliwym i usprawiedliwiajcym tego, kto wierzy w Jezusa. Gdzie wic jestpowd dochluby? Zosta wykluczony. Przez jakie prawo? Uczynkw? Nie, przez prawo wiary. Tak wic twierdzimy, e czowiek zostaje usprawiedliwiony przez wiar, bez uczynkw prawa. Czy BgjestjedynieBogiemydw? Czy te nie pogan? Istotnie, i pogan; Poniewa jeden jest Bg, ktry usprawiedliwi obrzezanych z wiary i nieobrzezanych przez wiar. Czy wic obalamy prawo przez wiar? Nie daj Boe! Przeciwnie, utwierdzamy prawo. C wic powiemy, co zyska Abraham, nasz ojciec, wedug ciaa? Jeli bowiem Abraham zosta usprawiedliwiony z uczynkw, ma si czym chlubi, ale nie przed Bogiem. C bowiem mwi Pismo? Abraham uwierzy Bogu i zostao mu to poczytane za sprawiedliwo. A temu, kto pracuje, zapata nie jest uznana za ask, ale za naleno. Temu za, kto nie pracuje, lecz wierzy w tego, ktry usprawiedliwia bezbonego, jego wiara zostaje poczytana za sprawiedliwo. Jak i Dawid mwi, e bogosawiony jest czowiek, ktremu Bg przypisze sprawiedliwo bez uczynkw,mwic: Bogosawieni, ktrych nieprawocisprzebaczone i ktrych grzechy s zakryte. Bogosawiony czowiek, ktremu Pan nie poczyta grzechu. Czy wic to bogosawiestwodotyczytylko obrzezanych, czy te nieobrzezanych? Mwimy przecie, e wiara zostaa Abrahamowi poczytana za sprawiedliwo. Jake wic zostaa mu poczytana? Gdy by obrzezany czy przed obrzezaniem? Nie po obrzezaniu, ale przed obrzezaniem. I przyj znak obrzezania jako piecz sprawiedliwoci wiary, ktr mia przed obrzezaniem, po to, aby by ojcem wszystkich nieobrzezanych wierzcych, aby im te poczytana bya sprawiedliwo; Iaby byojcem obrzezania, nie tylko tych, ktrzy s obrzezani, ale te tych, ktrzy chodz ladami wiary naszego ojca Abrahama, ktr mia przed obrzezaniem. Obietnica bowiem, e ma by dziedzicem wiata,nie zostaa danaAbrahamowi czy jego potomstwu przez prawo, ale przez sprawiedliwo wiary. Jeli bowiem dziedzicamisci, ktrzysz prawa,towiara staa si daremna i obietnica obrcia si wniwecz. Gdy prawo sprowadza gniew, bo gdzie nie ma prawa,tamnie ma przestpstwa. Tak wicdziedzictwo jestz wiary, aby byo z askiieby obietnica bya niewzruszona dla caego potomstwa, nie tylko dla tego, ktre opiera si na prawie, ale i dla tego,ktre jestz wiary Abrahama, ktry jest ojcem nas wszystkich; (Jak jest napisane: Ustanowiem ci ojcem wielu narodw) przed Bogiem, ktremu uwierzy, ktry oywia umarych i przywouje terzeczy, ktrych nie ma, tak jakby byy.Onto wbrew nadziei, majc nadziej, uwierzy, e stanie si ojcem wielu narodw wedug tego,co mupowiedziano: Takie bdzie twoje potomstwo. A nie bdc sabym w wierze, nie zwaa na swoje ju obumare ciao bo mia okoo stu lat ani na obumare ono Sary. I nie zachwia si zpowoduniewiary w obietnic Boga, ale umocni si wiar i odda chwa Bogu; Bdc te pewien tego, e to, coonobieca, ma moc te uczyni. Dlatego zostao mu to poczytane za sprawiedliwo. A nie tylko ze wzgldu na niego samego napisano, e zostao mutopoczytane; Ale i ze wzgldu na nas, ktrym ma by poczytane, ktrzy wierzymy w tego, ktry wskrzesi z martwych Jezusa, naszego Pana; Ktry zosta wydany za nasze grzechy i wsta z martwych dla naszego usprawiedliwienia. Bdc wic usprawiedliwieni przez wiar, mamy pokj z Bogiem przez naszego Pana Jezusa Chrystusa; Dziki ktremu te otrzymalimy dostp przez wiar do tej aski, w ktrej trwamy i chlubimy si nadziej chway Boga. A nie tylkoto, ale chlubimy si te uciskami, wiedzc, e ucisk wyrabia cierpliwo; A cierpliwo dowiadczenie, dowiadczenie za nadziej; A nadzieja nie przynosi wstydu, poniewa mio Boga jest rozlana w naszych sercach przez Ducha witego, ktry zosta nam dany. Chrystus bowiem, gdy jeszcze bylimy sabi, we waciwym czasie umar za bezbonych. Cho rzadko si zdarza, e kto umrze za sprawiedliwego, jednak za dobrego moe kto odwayby si umrze. Lecz Bg okazuje nam swoj mio przez to, e gdy jeszcze bylimy grzesznikami, Chrystus za nas umar. Tym bardziej wic teraz, bdc usprawiedliwieni jego krwi, bdziemy przez niego ocaleni od gniewu. Jeli bowiem, bdc nieprzyjacimi, zostalimy pojednani z Bogiem przez mier jego Syna, tym bardziej, bdc pojednani, bdziemy ocaleni przez jego ycie. A nie tylkoto, ale te chlubimy si Bogiem przez naszego Pana Jezusa Chrystusa, przez ktrego teraz otrzymalimy pojednanie. Dlatego, tak jak przez jednego czowieka grzech wszed na wiat, a przez grzech mier, tak te na wszystkich ludzi przesza mier, poniewa wszyscy zgrzeszyli. Grzech bowiem by na wiecie a donadaniaprawa, ale grzechu si nie poczytuje, gdy nie ma prawa. mier jednak krlowaa od Adama a do Mojesza nawet nad tymi, ktrzy nie popenili grzechu podobnego do przestpstwa Adama, ktry jest obrazem tego, ktry mia przyj. Lecz z przestpstwem nie jest tak, jak z darem aski. Jeli bowiem przez przestpstwo jednego wielu umaro, tym obficiej spyna na wielu aska Boga i dar przez ask jednego czowieka, Jezusa Chrystusa. A z darem nie jest tak, jak z tym, co przyszo przez jednego, ktry zgrzeszy. Wyrok bowiemjestzpowodujednegoprzestpstwaku potpieniu, ale dar aski zpowoduwielu przestpstw ku usprawiedliwieniu. Jeli bowiem z powodu przestpstwa jednego mier zacza krlowa przez jednego, tym bardziej ci, ktrzy przyjmuj obfito tej aski i dar sprawiedliwoci, bd krlowa w yciu przez jednego, Jezusa Chrystusa. Tak wic, jak przez przestpstwo jednego na wszystkich ludzispad wyrokku potpieniu, tak te przez sprawiedliwo jednego na wszystkich ludzispyn darku usprawiedliwieniudajcemuycie. Jak bowiem przez nieposuszestwo jednego czowieka wielu stao si grzesznikami, tak przez posuszestwo jednego wielu stao si sprawiedliwymi. A prawo wkroczyo po to, aby obfitowa grzech. Lecz gdzie grzech si rozmnoy, tam aska tym bardziej obfitowaa; Aby, jak grzech krlowa ku mierci, tak te aska krlowaa przez sprawiedliwo ku yciu wiecznemu przez Jezusa Chrystusa, naszego Pana. C wic powiemy? Czy mamy trwa w grzechu, aby aska obfitowaa? Nie daj Boe! My, ktrzy umarlimy dla grzechu, jake moemy jeszcze w nim y? Czy nie wiecie, e my wszyscy, ktrzy zostalimy ochrzczeni w Jezusie Chrystusie, w jego mierci zostalimy ochrzczeni? Zostalimy wic pogrzebani z nim przez chrzest w mierci, aby jak Chrystus zosta wskrzeszony z martwych przez chwa Ojca, tak ebymy i my postpowali w nowoci ycia. Jeli bowiem zostalimy z nim wszczepieni w podobiestwo jego mierci, to bdziemy tez nim wszczepieniw podobiestwo zmartwychwstania; Wiedzc o tym, e nasz stary czowiek zosta ukrzyowany razemz nim, aby ciao grzechu zostao zniszczone, ebymy ju wicej nie suyli grzechowi. Kto bowiem umar, zosta uwolniony od grzechu. Jeli wic umarlimy z Chrystusem, wierzymy, e te z nim bdziemy y; Wiedzc, e Chrystus, powstawszy z martwych, wicej nie umiera i mier nad nim wicej nie panuje. To bowiem, e umar, raz umar dla grzechu, a e yje, yje dla Boga. Tak i wy uwaajcie siebie za martwych dla grzechu, a ywych dla Boga w Jezusie Chrystusie, naszym Panu. Nieche wic grzech nie krluje w waszym miertelnym ciele, ebyciemielimu by posuszni w jego podliwociach. I nie oddawajcie waszych czonkw jako ora niesprawiedliwoci grzechowi, ale oddawajcie samych siebie Bogu jako oywieni z martwych i wasze czonki jako or sprawiedliwoci Bogu. Grzech bowiem nie bdzie nad wami panowa, bo nie jestecie pod prawem, lecz pod ask. C wic? Bdziemy grzeszy, bo nie jestemy pod prawem, ale pod ask? Nie daj Boe! Czy nie wiecie, e komu oddajecie siebie jako sudzy w posuszestwo, komu jestecie posuszni,tegojestecie sugami: bd grzechu ku mierci, bd posuszestwa ku sprawiedliwoci? Ale chwaa Bogu, e gdy bylicie sugami grzechu, usuchalicie z serca wzoru tej nauki, ktrej si poddalicie; A bdc uwolnieni od grzechu, stalicie si sugami sprawiedliwoci. Po ludzku mwi, z powodu saboci waszego ciaa. Jak bowiem oddawalicie wasze czonki na sub nieczystoci i nieprawoci,aby czyninieprawo, tak teraz oddawajcie wasze czonki na sub sprawiedliwoci, abycie byli uwiceni. Dopki bowiem bylicie sugami grzechu, bylicie wolni od sprawiedliwoci. Jaki wic wwczas mielicie poytek z tychrzeczy, ktrych si teraz wstydzicie? Ich bowiem kocemjestmier. Lecz teraz, uwolnieni od grzechu, gdy stalicie si sugami Boga, macie swj poytek ku uwiceniu, a na kocu ycie wieczne. Zapat bowiem za grzechjestmier, ale darem aski Boga jest ycie wieczne w Jezusie Chrystusie, naszym Panu. Czy nie wiecie, bracia (bo mwi do znajcych prawo), e prawo panuje nad czowiekiem, dopki on yje? Zamna kobieta bowiem, dopki m yje, jest z nim zwizana prawem, a jeli m umrze, zostaje uwolniona od prawa ma. Tak wic, dopki m yje, bdzie nazywana cudzoonic, jeli zostanie on innego mczyzny. Jeli jednak jej m umrze, jest wolna od tego prawa, tak e nie bdzie cudzoonic, choby zostaa on innego mczyzny. Tak i wy, moi bracia, zostalicie umierceni dla prawa przez ciao Chrystusa, abycie naleeli do innego,to znaczytego, ktry zosta wskrzeszony z martwych, abymy przynosili Bogu owoc. Gdy bowiem bylimy w ciele, namitnoci grzechw, ktresi wzniecayprzez prawo, okazyway sw moc w naszych czonkach, aby przynosi mierci owoc. Lecz teraz zostalimy uwolnieni od prawa, gdy umarlimy dla tego, w czym bylimy trzymani, abymy suyliBoguw nowoci ducha, a nie w staroci litery. C wic powiemy? e prawojestgrzechem? Nie daj Boe! Przeciwnie, nie poznaem grzechujaktylko przez prawo, bo i o podliwoci nie wiedziabym, gdyby prawo nie mwio: Nie bdziesz poda. Lecz grzech, gdy zyska okazj przez przykazanie, wzbudzi we mnie wszelk podliwo. Bez prawa bowiem grzech jest martwy. I ja yem kiedy bez prawa, lecz gdy przyszo przykazanie, grzech oy, a ja umarem. I okazao si, e przykazanie, ktremiao byku yciu, jestmiku mierci. Grzech bowiem, gdy zyska okazj przez przykazanie, zwid mnie i przez niemniezabi. A tak prawojestwite i przykazaniejestwite, sprawiedliwe i dobre. Czy wic to, co dobre, stao si dla mnie mierci? Nie daj Boe! Przeciwnie, grzech, aby okaza si grzechem, sprowadzi na mnie mier przezto, codobre, eby grzech sta si niezmiernie grzesznym przez przykazanie. Gdy wiemy, e prawo jest duchowe, ale ja jestem cielesny, zaprzedany grzechowi.Tegobowiem, co robi, nie pochwalam, bo nie robi tego, co chc, ale czego nienawidz, to robi. A jeli robi to, czego nie chc, zgadzam si z tym, e prawojestdobre. Teraz wic ju nie ja to robi, ale grzech, ktry we mnie mieszka. Gdy wiem, e we mnie, to jest w moim ciele, nie mieszka dobro, bo ch jest we mnie, ale wykona tego, cojestdobre, nie potrafi. Nie czyni bowiem dobra, ktre chc, ale zo, ktrego nie chc, to czyni. A jeli robi to, czego nie chc,junie ja to robi, ale grzech, ktry we mnie mieszka. Odkrywam wicw sobieto prawo, e gdy chc czyni dobro, trzyma si mnie zo. Mam bowiem upodobanie w prawie Boym wedug wewntrznego czowieka. Lecz widz inne prawo w moich czonkach, walczce z prawem mego umysu, ktre bierze mnie w niewol prawa grzechu, ktre jest w moich czonkach. Ndzny ja czowiek! Kt mnie wybawi z tego ciaa mierci? Dzikuj Bogu przez Jezusa Chrystusa, naszego Pana. Tak wic ja sam umysem su prawu Boemu, lecz ciaem prawu grzechu. Dlatego teraz adnego potpienia nie ma dla tych, ktrzy s w Jezusie Chrystusie,ktrzynie postpuj wedug ciaa, ale wedug Ducha. Gdy prawo Ducha ycia,ktre jestw Jezusie Chrystusie, uwolnio mnie od prawa grzechu i mierci. Co bowiembyoniemoliwe dla prawa, w czym byoonosabe z powodu ciaa, Bg, posawszy swego Syna w podobiestwie grzesznego ciaa i z powodu grzechu, potpi grzech w ciele; Aby sprawiedliwo prawa wypenia si w nas, ktrzy postpujemy nie wedug ciaa, ale wedug Ducha. Ci bowiem, ktrzy yj wedug ciaa, myl o tym, co cielesne, ale ci, ktrzyyjwedug Ducha,mylo tym, co duchowe. Gdy zamys ciaatomier, ale zamys Duchatoycie i pokj; Dlatego, e zamys ciaa jest nieprzyjacielem Boga, bo nie poddaje si prawu Boemu, gdy i nie moe. Ci wic, ktrzy s w ciele, nie mog podoba si Bogu. Lecz wy nie jestecie w ciele, ale w Duchu, gdy Duch Boy mieszka w was. A jeli kto nie ma Ducha Chrystusa, ten do niego nie naley. Ale jeli Chrystus jest w was, to ciao jest martwe z powodu grzechu, a duch jest ywy z powodu sprawiedliwoci. A jeli Duch tego, ktry Jezusa wskrzesi z martwych, mieszka w was, ten, ktry wskrzesi Chrystusa z martwych, oywi i wasze miertelne ciaa przez swego Ducha, ktry w was mieszka. Tak wic, bracia, jestemy dunikami,alenie ciaa, abymymieliy wedug ciaa. Jeli bowiem yjecie wedug ciaa, umrzecie, ale jeli Duchem umiercacie uczynki ciaa, bdziecie y. Wszyscy bowiem ci, ktrzy s prowadzeni przez Ducha Boego, s synami Boymi. Gdy nie otrzymalicie ducha niewoli, aby znowu si ba, ale otrzymalicie Ducha usynowienia, przez ktrego woamy: Abba, Ojcze! Ten to Duch powiadcza naszemu duchowi, e jestemy dziemi Boymi. A jeli dziemi,toi dziedzicami, dziedzicami Boga, a wspdziedzicami Chrystusa, jeli tylko z nim cierpimy, abymy te z nim byli uwielbieni. Uwaam bowiem, e cierpienia teraniejszego czasu nie s godneporwnywania zt przysz chwa, ktra ma si w nas objawi. Stworzenie bowiem z gorliwym wypatrywaniem oczekuje objawienia synw Boych. Gdy stworzenie jest poddane marnoci, nie dobrowolnie, ale z powodu tego, ktry je podda, w nadziei; e i samo stworzenie bdzie uwolnione z niewoli zniszczenia do chwalebnej wolnoci dzieci Boych. Wiemy bowiem, e cae stworzenie razem jczy i razem cierpi w blachrodzeniaa dotd. A nie tylkoono, ale i my, ktrzy mamy pierwsze plony Ducha, i my sami w sobie wzdychamy, oczekujc usynowienia, odkupienia naszego ciaa. Nadziej bowiem jestemy zbawieni. A nadzieja, ktr si widzi, nie jest nadziej, bo jake ktomoespodziewa sitego, co widzi? Ale jeli spodziewamy si tego, czego nie widzimy,tooczekujemytegoz cierpliwoci. Podobnie i Duch dopomaga naszej saboci. Nie wiemy bowiem, o co powinnimy si modli, jak trzeba, ale sam Duch wstawia si za nami w niewysowionych westchnieniach. A ten, ktry bada serca, wie, jaki jest zamys Ducha, poniewa wedugwoliBoga wstawia si za witymi. A wiemy, e wszystko wspdziaa dla dobra tych, ktrzy miuj Boga,to jesttych, ktrzy s powoani wedug postanowieniaBoga. Tych bowiem, ktrych on przedtem zna,tychte przeznaczy, aby stali si podobni do obrazu jego Syna, eby on by pierworodny midzy wieloma brami. Tych za, ktrych przeznaczy, tych te powoa, a ktrych powoa, tych te usprawiedliwi, a ktrych usprawiedliwi, tych te uwielbi. C wic na to powiemy? Jeli Bg za nami, kt przeciwko nam? On, ktry nawet wasnego Syna nie oszczdzi, ale wyda go za nas wszystkich, jake niemiabyz nim darowa nam wszystkiego? Kt bdzie oskara wybranych Boych? Bgjest tym, ktry usprawiedliwia. Kt potpi? Chrystus jest tym, ktry umar, wicej, zmartwychwsta, ktry te jest po prawicy Boga i wstawia si za nami. Kt nas odczy od mioci Chrystusa?Czyutrapienie, czy ucisk, czy przeladowanie, czy gd, czy nago, czy niebezpieczestwo, czy miecz? Jak jest napisane: Z powodu ciebie przez cay dzie nas zabijaj, uwaaj nas za owceprzeznaczonena rze. Ale w tym wszystkim cakowicie zwyciamy przez tego, ktry nas umiowa. Jestem bowiem pewien, e ani mier, ani ycie, ani anioowie, ani zwierzchnoci, ani moce, ani teraniejsze, ani przyszerzeczy; Ani wysoko, ani gboko, ani adne inne stworzenie nie bdzie mogo nas odczy od mioci Boga, ktra jest w Jezusie Chrystusie, naszym Panu. Mwi prawd w Chrystusie, nie kami, co mi powiadcza moje sumienie w Duchu witym; e odczuwam wielki smutek i nieustajcy bl w moim sercu. Pragnbym bowiem sam by odczony od Chrystusa za moich braci, za moich krewnych wedug ciaa. S to Izraelici, do ktrychnaleyusynowienie, chwaa, przymierza, nadanie prawa, suba Boa i obietnice; Do ktrych nale ojcowie i z ktrych wedug ciaapochodziChrystus, ktry jest nad wszystkimi, Bg bogosawiony na wieki. Amen. Lecz nie jest moliwe, eby miao zawie sowo Boe. Nie wszyscy bowiem, ktrzy pochodz od Izraela, s Izraelem. Nie wszyscy te przez to, e s potomstwem Abrahama, s dziemi, alejest powiedziane: W Izaaku bdzie nazwane twoje potomstwo. To znaczy, e nie dzieci ciaa s dziemi Boymi, lecz dzieci obietnicy s uznane za potomstwo. Takie bowiemjestsowo obietnicy: O tym wanie czasie przyjd, a Sara bdzie miaa syna. A nie tylko to, ale i Rebeka, gdy pocza z jednegomczyzny, naszego ojca Izaaka; Gdydziecijeszcze si nie urodziy i nie zrobiy nic dobrego ani zego, aby zgodnie z wybraniem trwao postanowienie Boga, nie z uczynkw, ale z tego, ktry powouje; Powiedziano jej, e starszy bdzie suy modszemu; Jak jest napisane: Jakuba umiowaem, ale Ezawa znienawidziem. C wic powiemy? Czy Bg jest niesprawiedliwy? Nie daj Boe! Mwi bowiem do Mojesza: Zmiuj si, nad kim si zmiuj, a zlituj si, nad kim si zlituj. A wic niezaley tood tego, ktry chce, ani od tego, ktry zabiega, ale od Boga, ktry okazuje miosierdzie. Pismo bowiem mwi do faraona: Po to wanie ci wzbudziem, aby okaza na tobie swoj moc i eby moje imi byo goszone po caej ziemi. A zatem komu chce, okazuje miosierdzie, a kogo chce, czyni zatwardziaym. Ale mi powiesz: Dlaczego wic jeszcze oskara? Kt bowiem sprzeciwi si jego woli? Czowieku! Kime ty jeste, e prowadzisz spr z Bogiem? Czy naczynie glinianemoepowiedzie do tego, kto je ulepi: Dlaczego mnie takim uczynie? Czy garncarz nie ma wadzynadglin, eby z tej samej bryy zrobi jedno naczynie douytkuzaszczytnego, a drugie do niezaszczytnego? Ac, jeli Bg, chcc okaza gniew i da pozna swoj moc, znosi w wielkiej cierpliwoci naczynia gniewu przygotowane na zniszczenie; I eby da pozna bogactwo swojej chway na naczyniach miosierdzia, ktrewczeniejprzygotowa ku chwale;To znaczynas, ktrych powoa, nie tylko z ydw, ale i z pogan? Jak te u Ozeasza mwi: Lud, ktry nie by mj, nazw moim ludem, a t, ktra nie bya umiowana,nazwumiowan. I stanie sitak, e w miejscu, gdzie im mwiono: Wy niejesteciemoim ludem, tam bd nazwani synami Boga ywego. A Izajasz woa o Izraelu: Choby liczba synw Izraela bya jak piasek morski, resztka bdzie ocalona. Zakoczy bowiem dzieo i skrci je w sprawiedliwoci. Istotnie, skrci Pan dzieo na ziemi. Jak i przedtem powiedzia Izajasz: Gdyby Pan zastpw nie zostawi nam potomstwa, stalibymy si jak Sodoma i bylibymy podobni do Gomory. C wic powiemy? To, e poganie, ktrzy nie szukali sprawiedliwoci, dostpili sprawiedliwoci sprawiedliwoci, ktra jest z wiary. Izrael za, zabiegajc o prawo sprawiedliwoci, nie doszed do prawa sprawiedliwoci. Dlaczego? Poniewao nie zabiegalinie z wiary, ale jakbybyoz uczynkw prawa. Potknli si bowiem o kamie potknicia; Jak jest napisane: Oto kad na Syjonie kamie potknicia i ska zgorszenia, a kady, kto w niego wierzy, nie bdzie zawstydzony. Bracia, pragnieniem mego serca i modlitw, ktr zanosz do Boga za Izrael, jest jego zbawienie. Daj im bowiem wiadectwo, e maj gorliwo dla Boga, ale nie wedug poznania. Nie znajc bowiem sprawiedliwoci Boga, a chcc ustanowi wasn sprawiedliwo, nie poddali si sprawiedliwoci Boga. Kocem bowiem prawa jest Chrystus ku sprawiedliwoci kadego, kto wierzy. Gdy Mojesz pisze o sprawiedliwoci, ktrajestz prawa: Kto te rzeczy wypenia, przez nie bdzie y. Sprawiedliwo za, ktra jest z wiary, tak powiada: Nie mw w swym sercu: Kto wstpi do nieba? to znaczy,abyChrystusa na d sprowadzi; Albo: Kto zstpi do otchani? to znaczy,abyChrystusa od umarych wyprowadzi. Ale c mwi: Blisko ciebie jest sowo, na twoich ustach i w twoim sercu. To jest sowo wiary, ktre gosimy: Jeli ustami wyznasz Pana Jezusa i uwierzysz w swoim sercu, e Bg wskrzesi go z martwych, bdziesz zbawiony. Sercem bowiem wierzy si ku sprawiedliwoci, a ustami wyznaje si ku zbawieniu. Mwi bowiem Pismo: Kady, kto w niego wierzy, nie bdzie zawstydzony. Gdy nie ma rnicy midzy ydem a Grekiem; bo ten sam Pan wszystkich jest bogaty wzgldem wszystkich, ktrzy go wzywaj. Kady bowiem, kto wezwie imienia Pana, bdzie zbawiony. Jake wic bd wzywatego, w ktrego nie uwierzyli? A jak uwierzw tego, o ktrym nie syszeli? A jak usysz bez kaznodziei? Jake te bd gosi, jeli nie zostan posani? Jak jest napisane: O jak pikne s nogi tych, ktrzy opowiadaj pokj, tych, ktrzy opowiadaj dobre rzeczy! Ale nie wszyscy byli posuszni ewangelii. Izajasz bowiem mwi: Panie, kt uwierzy naszemu goszeniu? Wiara wic jest ze suchania, a suchanie przez sowo Boe. Pytam jednak: Czy nie syszeli? Ale tak: Po caej ziemi rozszed si ich gos i na krace wiata ich sowa. Pytam jednak: Czy Izrael tego nie pozna? Mojesz pierwszy mwi: Ja pobudz was do zawici przeznard, ktry nie jest narodem, przez nard nierozumny wzbudz w was gniew. A Izajasz miao mwi: Zostaem znaleziony przez tych, ktrzy mnie nie szukali, objawiem si tym, ktrzy o mnie nie pytali. Lecz do Izraela mwi: Cay dzie wycigaem moje rce do ludu opornego i sprzeciwiajcego si. Pytam wic: Czy Bg odrzuci swj lud? Nie daj Boe! Ja bowiemtejestem Izraelit, z potomstwa Abrahama, z pokolenia Beniamina. Bg nie odrzuci swego ludu, ktry przedtem zna. Czy nie wiecie, co Pismo mwi o Eliaszu? Jak si skary przed Bogiem na Izraela: Panie, pozabijali twoich prorokw i zburzyli twoje otarze; tylko ja sam pozostaem i czyhaj na moje ycie. Ale c mu odpowiada Bg? Zostawiem sobie siedem tysicy mw, ktrzy nie zgili kolan przed Baalem. Tak i w obecnym czasie pozostaa resztka wedug wybrania przez ask. A jeli przez ask, to ju nie z uczynkw, inaczej aska ju nie byaby ask. Jeli za z uczynkw, to ju nie jest aska, inaczej uczynek ju nie byby uczynkiem. C wic? Czego Izrael szuka, tego nie osign, ale wybrani osignli, a inni zostali pogreni w zatwardziaoci; (Jak jest napisane: Bg da im ducha twardego snu, oczy, aby nie widzieli, i uszy, aby nie syszeli) a do dzi. A Dawid mwi: Niech ich st stanie si sidem i puapk, zgorszeniem i odpat. Niech zami si ich oczy, aby nie widzieli, a ich grzbiet zawsze pochylaj. Pytam wic: Czy si potknli, aby upa? Nie daj Boe! Aleraczejprzez ich upadek zbawieniedoszodo pogan, aby wzbudzi w nich zawi. A jeli ich upadek jest bogactwem wiata, a ich pomniejszenie bogactwem pogan, o ile bardziej ich penia? Mwi bowiem do was, pogan. Na ile jestem apostoem pogan, chlubi si swoj sub; Moew ten sposbwzbudz zawi wtych, ktrzy smoim ciaem i zbawi niektrych z nich. Jeli bowiem odrzucenie ich stao si pojednaniemdlawiata, czymbdzieprzyjcieich, jeli nie powstaniem z martwych do ycia? Poniewa jeli zaczyn jest wity,toi ciasto, a jeli korze jest wity,toi gazie. Jeli za niektre z gazi zostay odamane, a ty, ktry bye dzikim drzewem oliwnym, zostae wszczepiony zamiast nich i stae si uczestnikiem korzenia i tustoci drzewa oliwnego; Nie wyno si nad gazie. Jeli jednak si wynosisz,wiedz, enie ty podtrzymujesz korze, lecz korze ciebie. Ale powiesz: Odamane zostay gazie, abym ja zosta wszczepiony. Susznie, z powodu niewiary zostay odamane, ty za trwasz przez wiar. Nie pysznij si, ale si bj. Jeli bowiem Bg nie oszczdzi naturalnych gazi, wiedz, e i ciebie nie oszczdzi. Spjrz wic na dobro i srogo Boga: srogo dla tych, ktrzy upadli, a dla ciebie dobro, jeli bdziesz trwa wtejdobroci. W przeciwnym razie ty te bdziesz wycity. Lecz i oni, jeli nie bd trwali w niewierze, zostan wszczepieni, gdy Bg ma moc ponownie ich wszczepi. Jeli bowiem ty zostae wycity z dzikiego z natury drzewa oliwnego, a wbrew naturze zostae wszczepiony w szlachetne drzewo oliwne, o ile bardziej ci, ktrzy sgaziaminaturalnymi, wszczepieni zostan w swoje wasne drzewo oliwne! Nie chc bowiem, bracia, abycie nie znali tej tajemnicy ebycie sami siebie nie uwaali za mdrych e zatwardziao po czci przysza na Izrael, dopki nie wejdzie penia pogan. I tak cay Izrael bdzie zbawiony, jak jest napisane: Przyjdzie z Syjonu wybawiciel i odwrci bezbono od Jakuba. A tobdziemoje przymierze z nimi, gdy zgadz ich grzechy. Tak wic co do ewangelii s nieprzyjacimi ze wzgldu na was, lecz co do wybrania s umiowani ze wzgldu na ojcw. Nieodwoalne s bowiem dary i powoanie Boe. Jak bowiem wy kiedy nie wierzylicie Bogu, ale teraz dostpilicie miosierdzia z powodu ich niewiary; Tak i oni teraz stali si nieposuszni, aby z powodu miosierdzia wamokazanegoi oni miosierdzia dostpili. Bg bowiem zamkn ich wszystkich w niewierze, aby si nad wszystkimi zmiowa. O gbokoci bogactwa zarwno mdroci, jak i poznania Boga! Jak niezbadane s jego wyroki i niedocieczone jego drogi! Kt bowiem pozna myl Pana albo kto by jego doradc? Lub kto pierwszy mu co da, aby otrzyma odpat? Z niego bowiem, przez niego i w nim jest wszystko. Jemu chwaa na wieki. Amen. Prosz wic was, bracia, przez miosierdzie Boe, abycie skadali wasze ciaa jako ofiar yw, wit, przyjemn Bogu,to jestwasza rozumna suba. A nie dostosowujcie si do tego wiata, ale przemiecie si przez odnowienie waszego umysu, abyciemoglirozezna, co jest dobr, przyjemn i doskona wol Boga. Mwi bowiem przez ask, ktra mi jest dana, kademu, kto jest wrd was, aby nie mylao sobiewicej ni naley, ale eby mylao sobieskromnie, stosownie do miary wiary, jakiej Bg kademu udzieli. Jak bowiem w jednym ciele mamy wiele czonkw, ale nie wszystkie czonki wykonuj t sam czynno; Tak my,chocialiczni, jestemy jednym ciaem w Chrystusie, ale z osobna jestemy czonkami jedni drugich. Mamy wic rne dary wedug aski, ktra nam jest dana: jelikto madar prorokowania, niechgo uywastosownie do miary wiary; Jeli usugiwania, niech usuguje; jeli kto naucza, niechtrwaw nauczaniu; Jeli kto napomina, to w napominaniu; jeli kto rozdaje, to w szczeroci; jeli kto jest przeoonym,niech nim bdziew pilnoci; jeli kto okazuje miosierdzie, niech to czyni ochoczo. Mioniech bdzienieobudna. Brzydcie si zem, trzymajc si tego, co dobre. Miujcie si wzajemnie mioci bratersk, wyprzedzajc jedni drugich wokazywaniuszacunku. W pracy nieleniwi, paajcy duchem, sucy Panu; Radujcy si w nadziei, cierpliwi w ucisku, nieustajcy w modlitwie; Wspomagajcy witych w potrzebach, okazujcy gocinno. Bogosawcie tych, ktrzy was przeladuj, bogosawcie, a nie przeklinajcie. Radujcie si z tymi, ktrzy si raduj, a paczcie z tymi, ktrzy pacz. Bdcie midzy sob jednomylni. Nie miejcieo sobiewysokiego mniemania, ale si ku niskim skaniajcie. Nie uwaajcie samych siebie za mdrych. Nikomu zem za zo nie odpacajcie; starajcie si o to, co uczciwe wobec wszystkich ludzi. Jeli to moliwe, o ile to od was zaley, ze wszystkimi ludmi yjcie w pokoju. Najmilsi, nie mcijcie si sami, ale pozostawcie miejsce gniewowi. Jest bowiem napisane: Zemstadomnienaley, ja odpac mwi Pan. Jeli wic twj nieprzyjaciel jest godny, nakarm go, jeli jest spragniony, napj go. Tak bowiem robic, rozarzone wgle zgarniesz na jego gow. Nie daj si zwyciy zu, ale zo dobrem zwyciaj. Kada dusza niech bdzie poddana wadzom zwierzchnim. Nie ma bowiem wadzyinnej, jaktylko od Boga, a te wadze, ktre s, zostay ustanowione przez Boga. Tak wic kto si sprzeciwia wadzy, sprzeciwia si postanowieniu Boga. Ci za, ktrzy si sprzeciwiaj, sami na siebie cigaj potpienie. Przeoeni bowiem nie s postrachem dla uczynkw dobrych, ale zych. A chcesz nie ba si wadzy? Czy dobrze, a bdziesz mia od niej pochwa. Jest bowiem sug Boga dla twojego dobra. Ale jeli czynisz zo, bj si, bo nie na prno nosi miecz, gdy jest sug Boga, mszczcym si w gniewie nad tym, ktry czyni zo. Dlatego trzeba by poddanym nie tylko z powodu gniewu, ale i ze wzgldu na sumienie. Z tego te powodu pacicie podatki. Ci bowiem, ktrzy tego wanie ustawicznie pilnuj, s sugami Boga. Oddawajcie wic kademu to, co mu si naley: komu podatek,temupodatek, komu co,temuco, komu boja,temuboja, komu cze,temucze. Nikomu nie bdcie nic winni oprcz wzajemnej mioci. Kto bowiem miuje bliniego, wypeni prawo. Gdy to: Nie bdziesz cudzooy, nie bdziesz zabija, nie bdziesz krad, nie bdziesz faszywie wiadczy, nie bdziesz poda i jakiekolwiek inne przykazanie, w tych sowach si streszcza, mianowicie: Bdziesz miowa swego bliniego jak samego siebie. Mio nie wyrzdza za bliniemu. Tak wic wypenieniem prawa jest mio. Aczycieto, znajc czas, e junadeszapora, abymy si obudzili ze snu. Teraz bowiem bliej nas jest zbawienie, ni kiedy uwierzylimy. Noc przemina, a dzie si przybliy. Odrzumy wic uczynki ciemnoci, a obleczmy si w zbroj wiatoci. Postpujmy uczciwie, jak za dnia, nie w hulankach i pijastwach, nie w rozwizoci i rozpustach, nie w sporach ani w zazdroci. Ale obleczcie si w Pana Jezusa Chrystusa, a nie troszczcie si o ciao,by zaspokajapodliwoci. A tego, kto jest saby w wierze, przyjmujcie,lecznie po to, aby sprzecza siwokspornych kwestii. Jeden bowiem wierzy, e moe je wszystko, a inny,bdcsaby, jada jarzyny. Ten, kto je, niech nie lekceway tego, ktry nie je, a ten, kto nie je, niech nie potpia tego, ktry je, bo Bg go przyj. Kim jeste ty, e sdzisz cudzego sug? Dla wasnego Pana stoi albo upada. Ostoi si jednak, gdy Bg moe go utwierdzi. Jeden bowiem czyni rnic midzy dniem a dniem, a drugi kady dzie oceniajednakowo. Kady niech bdzie dobrze upewniony w swoim zamyle. Kto przestrzega dnia, dla Pana przestrzega, a kto nie przestrzega dnia, dla Pana nie przestrzega. Kto je, dla Pana je, bo dzikuje Bogu, a kto nie je, dla Pana nie je i dzikuje Bogu. Nikt bowiem z nas dla siebie nie yje i nikt dla siebie nie umiera. Bo jeli yjemy, dla Pana yjemy, jeli umieramy, dla Pana umieramy. Dlatego czy yjemy, czy umieramy, naleymy do Pana. Gdy po to Chrystus umar, powsta i oy, aby panowa inadumarymi, i nad ywymi. Dlaczego wic ty potpiasz swego brata? Albo czemu lekcewaysz swego brata? Wszyscy bowiem staniemy przed trybunaem Chrystusa. Jest bowiem napisane: Jak yj, mwi Pan, ugnie si przede mn kade kolano i kady jzyk bdzie wysawia Boga. Tak wic kady z nas sam za siebie zda rachunek Bogu. A tak ju nie osdzajmy jedni drugich, ale raczej uwaajcie na to, aby nie dawa bratu powodu do potknicia si lub upadku. Wiem i jestem przekonany przez Pana Jezusa, e nie ma niczego, co by samo w sobie byo nieczyste. Tylko dla tego, kto uwaa co za nieczyste,todla niegojestnieczyste. Lecz jeli z powodu pokarmu twj brat jest zasmucony, ju nie postpujesz zgodnie z mioci. Nie zatracaj swoim pokarmem tego, za ktrego umar Chrystus. Niech wic wasze dobro nie bdzie blunione. Krlestwo Boe bowiem to nie pokarm i napj, ale sprawiedliwo, pokj i rado w Duchu witym. Kto bowiem w tym suy Chrystusowi, podoba si Bogu i cieszy si uznaniem u ludzi. Tak wic dmy do tego, cosuypokojowi i wzajemnemu zbudowaniu. Z powodu pokarmu nie niszcz dziea Boego. Wszystko wprawdzie jest czyste, alestaje size dla czowieka, ktry je ze zgorszeniem. Dobrze jest nie je misa i nie pi wina ani adnejrzeczy, przez ktr twj brat si obraa, gorszy albo sabnie. Masz wiar? Miej j sam u siebie przed Bogiem. Szczliwy ten, kto samego siebie nie potpiaw tym, co uwaa za dobre. Lecz kto ma wtpliwoci, jeli je, jest potpiony, bo nie je z wiary. Wszystko bowiem, co nie jest z wiary, jest grzechem. A tak my, ktrzy jestemy mocni, powinnimy znosi saboci sabych, a nieszuka tego, conam si podoba. Dlatego kady z nas niechszuka tego, copodoba si bliniemu, dla dobra, ku zbudowaniu. PoniewaiChrystus nieszuka tego, comu si podobao, ale jak jest napisane: Urgania urgajcych tobie spady na mnie. Wszystko bowiem, co przedtem napisano, ku naszej nauce napisano, abymy przez cierpliwo i pociechzPism mieli nadziej. A Bg cierpliwoci i pociechy niech sprawi, abycie byli jednomylni midzy sob na wzr Jezusa Chrystusa; Abycie jednomylnie, jednymi ustami wysawiali Boga, Ojca naszego Pana Jezusa Chrystusa. Dlatego przyjmujcie siebie nawzajem, jak i Chrystus przyj nas do chway Boga. Mwi bowiem, e Jezus Chrystus by sug obrzezania ze wzgldu na prawd Bo, aby potwierdzi obietnicedaneojcom; I aby poganie chwalili Boga za miosierdzie, jak jest napisane: Dlatego bd ci wysawia midzy poganami i bd piewa twemu imieniu. I znowu mwi: Weselcie si, poganie, z jego ludem. I znowu: Chwalcie Pana, wszyscy poganie, i wysawiajcie go wszyscy ludzie. I znowu Izajasz mwi: Przyjdzie korze Jessego, ten, ktry powstanie, aby panowanadpoganami. W nim poganie bd pokada nadziej. A Bg nadziei niech was napeni wszelk radoci i pokojem w wierze, abycie obfitowali w nadziej przez moc Ducha witego. A te ja sam jestem pewien co do was, moi bracia, e i wy sami jestecie peni dobroci, napenieni wszelkim poznaniem i moecie jedni drugich napomina. A pisaem do was, bracia, nieco mielej, jakby przypominajc wam przez ask, ktra jest mi dana od Boga; Po to, abym by sug Jezusa Chrystusa dla pogan, sprawujc wite usugiwanie ewangeli Boga, aby ofiara pogan staa si przyjemna, uwicona przez Ducha witego. Mam si wic czym chlubi w Jezusie Chrystusie, w sprawach Boych. Nie miabym bowiem mwi tego, czego Chrystus nie uczyniby przeze mniew przywodzeniupogan do posuszestwa przez sowo i uczynek; Przez moc znakw i cudw, przez moc Ducha Boego, tak eobszarod Jerozolimy i okolic a do Ilirii napeniem ewangeli Chrystusa. A usiowaem gosi ewangeli tam, gdzie imi Chrystusa nie byo znane, aby nie budowa na cudzym fundamencie; Ale jak jest napisane: Ci, ktrym o nim nie mwiono, zobacz, a ci, ktrzy o nim nie syszeli, zrozumiej. Dlatego te czsto napotykaem przeszkody, tak e nie mogem przyj do was. Lecz teraz nie mam ju miejscado pracyw tych stronach, a pragnc od wielu lat przyj do was; Gdy udam si do Hiszpanii, przyjd do was. Spodziewam si bowiem, e idc tamtdy, zobacz was i e wy mnie tam wyprawicie, gdy si ju wami troszeczk naciesz. A teraz id do Jerozolimy, aby usuy witym. Spodobao si bowiem Macedonii i Achai wsplnie zoy si na ubogich witych, ktrzy s w Jerozolimie. Istotnie, spodobao si im, s te ich dunikami. Jeli bowiem poganie stali si uczestnikami ichdbrduchowych, powinni im te usugiwa cielesnymi. Dlatego, gdy to wykonam ioddamim ten zapiecztowany owoc, wstpi do was, udajc si do Hiszpanii. A wiem, e gdy przyjd do was, przyjd z peni bogosawiestwa ewangelii Chrystusa. A prosz was, bracia, przez naszego Pana Jezusa Chrystusa i przez mio Ducha, abycie razem ze mn walczyli w modlitwach za mnie do Boga; Abym zosta wybawiony od tych, ktrzy s niewierzcy w Judei, i eby moja posuga,ktr wykonujdla Jerozolimy, zostaa dobrze przyjta przez witych; Abym z radoci przyszed do was za wol Boga i dozna pokrzepienia razem z wami. A Bg pokojuniech bdziez wami wszystkimi. Amen. Polecam wam Feb, nasz siostr, ktra jest suebnic kocioa w Kenchrach; Abycie j przyjli w Panu, jak przystoi witym, i pomagali jej w kadej sprawie, w ktrej by was potrzebowaa. I ona bowiem wspomagaa wielu,takei mnie samego. Pozdrwcie Pryscyll i Akwil, moich pomocnikw w Jezusie Chrystusie; Ktrzy za moje ycie nadstawiali swojego wasnego karku, ktrym nie tylko ja sam dzikuj, ale i wszystkie kocioy pogan;Pozdrwcietake koci, ktry jest w ich domu. Pozdrwcie mojego miego Epeneta, ktry jest pierwszym plonem Achai dla Chrystusa. Pozdrwcie Mari, ktra wiele pracowaa dla nas. Pozdrwcie Andronika i Juniasa, moich krewnych i moich wspwiniw, ktrzy s powaani wrd apostow, ktrzy te przede mn byli w Chrystusie. Pozdrwcie Ampliasa, mojego umiowanego w Panu. Pozdrwcie Urbana, naszego pomocnika w Chrystusie, i mojego umiowanego Stachyna. Pozdrwcie Apellesa, wyprbowanego w Chrystusie. Pozdrwcie tych, ktrzy s z domu Arystobula. Pozdrwcie Herodiona, mojego krewnego. Pozdrwcie tych, ktrzy s zdomuNarcyza, tych, ktrzy s w Panu. Pozdrwcie Tryfen i Tryfoz, ktre pracuj w Panu. Pozdrwcie umiowan Persyd, ktra wiele pracowaa w Panu. Pozdrwcie Rufusa, wybranego w Panu, oraz matk jego i moj. Pozdrwcie Asynkryta, Flegonta, Hermasa, Patrob, Hermesa i braci, ktrzy s z nimi. Pozdrwcie Filologa i Juli, Nereusza i jego siostr, Olimpasa i wszystkich witych, ktrzy s z nimi. Pozdrwcie jedni drugich pocaunkiem witym. Pozdrawiaj was kocioy Chrystusa. A prosz was, bracia, abycie wypatrywali tych, ktrzy powoduj rozamy i zgorszenia przeciwko tej nauce, ktr przyjlicie; unikajcie ich. Gdy tacy nie su naszemu Panu Jezusowi Chrystusowi, ale wasnemu brzuchowi, a przez gadkie sowa i pochlebstwo zwodz serca prostychludzi. Wasze posuszestwo bowiem stao si znane wszystkim. Dlatego te raduj si z waszego powodu, ale chc, abycie byli mdrzy w tym, co dobre, a proci w tym, co ze. A Bg pokoju wkrtce zetrze szatana pod waszymi stopami. aska naszego Pana Jezusa Chrystusaniech bdziez wami. Amen. Pozdrawia was mj wsppracownik Tymoteusz oraz Lucjusz, Jazon i Sozypater, moi krewni. Pozdrawiam was w Panu ja, Tercjusz, ktry pisaem ten list. Pozdrawia was Gajus, gospodarz mj i caego kocioa. Pozdrawia was Erastus, szafarz miejski, i Kwartus, brat. aska naszego Pana Jezusa Chrystusaniech bdziez wami wszystkimi. Amen. A temu, ktry was moe utwierdzi wedug mojej ewangelii i goszenia Jezusa Chrystusa, wedug objawienia tajemnicy od wiekw okrytej milczeniem; Lecz teraz objawionej i przez Pisma prorokw wedug postanowienia wiecznego Boga oznajmionej wszystkim narodom,by przywie jedo posuszestwa wierze;Temu, jedynemu mdremu Bogu,niech bdziechwaa przez Jezusa Chrystusa na wieki. Amen. 1