19 stycznia 2005 (środa), 15:29:29

Marka i reklama (cytaty za wikipedią)

Musiałem dziś zastanowić się nad dwoma pojęciami:

Marka, znak fabryczny, znak firmowy (ang. brand, trade mark)

znak określający producenta: nazwa lub symbol graficzny, umieszczany na wyrobach w celu ochrony przed naśladownictwem lub podrabianiem, podszywaniem się, przypisywaniem sobie autorstwa.
Traktowana jest jako rodzaj świadectwa: producent nie wstydzi się swego wyrobu, "podpisując" go gwarantuje jego jakość. Stąd "marka" jest synonimem opinii.
W gospodarce rynkowej marka ma swoją cenę, "dobra marka" jest podstawą sukcesu biznesowego.
Przeciwieństwem wyrobów markowych są wyroby bezmarkowe (ang. no-named), uważane (chociaż nie musi to być regułą) za tandetę.

W połowie lat 80. rozpoczęto działania marketingowe, które zmieniły znaczenie marki (szczególnie w stosunku do odzieży): marka stała się symbolem statusu, przynależności do grupy społecznej, wyznawanej ideologii. Z powodu wzbudzonej potrzeby (a nawet obsesji) posiadania, nabywcy stali się skłonni płacić nie za produkty, lecz za stworzony działaniami marketingowymi wizerunek.

 

Reklama to mieszanina informacji i komunikatu perswazyjnego. Zazwyczaj ma na celu skłonienie do nabycia pewnych towarów czy usług, jednakże równie dobrze jej celem może być np. utrwalenie świadomości istnienia określonej marki.

Reklama przybiera różną postać - od rzetelnej informacji o cechach produktu, spotykanej głównie w prasie specjalistycznej, po bezmyślne wychwalanie produktu, z czego znana jest szczególnie reklama telewizyjna.

Reklama istnieje też w innych formach - np. firmy organizują prezentacje własnych technologii czy też piszą artykuły do prasy specjalistycznej na ich temat - co stoi na pograniczu reklamy i edukacji, albo też sponsorują "edukacyjne" wyjazdy w atrakcyjne miejsca - co dla odmiany stoi na pograniczu reklamy i korupcji.

Zdecydowana większość reklam charakteryzuje się celami komercyjnymi. Jednak można wyróżnić również reklamę społeczną oraz reklamę polityczną. Ponadto istnieją zjawiska łączące ze sobą wymienione typy reklam - reklamy powstające w ramach kampanii marketingowych łączących cele komercyjne z celami społecznymi (tak prowadzony marketing określa się mianem marketingu społecznie zaangażowanego (ang. Cause Related Marketing). Tego typu reklam nie należy mylić z reklamami społecznymi.

Cytaty pochodzą z Wikipedii co warto i należy odnotować np. celach reklamowych chcąc podnieść martkę tego dzieła. Wszak ludzie mądrzy (grupa społeczna) zaglądają do encyklopedii :-) i nie jest to wcale komunikat perswazyjny :-) tylko fakt.


Kategorie: marketing, _blog


Słowa kluczowe: marka, reklama, marketing


Komentarze: (2)

neno, January 20, 2005 14:14 Skomentuj komentarz


a jeśli chodzi o słabość do marki (mialam się nie przyznać :P) to DALI.
Specjalnie reklamowany nie jest.

neno, January 20, 2005 14:12 Skomentuj komentarz


Marka daje (nadzieję chociaż) gwarancji jakości towarów. Oczywiście pomijam kurjozalne ceny z metką GUCCI, DIOR ect.
Ale marka to wieloletnie doświadczenia. Podobno biednego nie stać na tanie rzeczy :) Mam na myśli środkową półkę. Jednak marnie strasznie, gdy człowiek musi się w ten sposób dowartościować.
Moje dzieci mają sporo markowych ubrań, ale tylko z powodu paczek z USA. Ani dla mnie, ani dla nich nie ma to znaczenia. Ale z tego co widzę, dla dzieci z klasy mojego syna znaczenie ma i to niemałe, niestety.
A jeśli chodzi o pralnię mózgów pod szyldem "reklama" to zapieram się rękami i nogami, chyba przez wrodzoną przekorę.
Skomentuj notkę

Disclaimers :-) bo w stopce coś wyglądającego mądrze można napisać. Wszystkie powyższe notatki są moim © wymysłem i jako takie związane są ze mną. Ale są też materiały obce, które tu przechowuję lub cytuje ze względu na ich dobrą jakość, na inspiracje, bądź ilustracje prezentowanego lub omawianego tematu. Jeżeli coś narusza czyjeś prawa - proszę o sygnał abym mógł czym prędzej naprawić błąd i naruszeń zaniechać.