Marka i reklama (cytaty za wikipedią)
Musiałem dziś zastanowić się nad dwoma pojęciami:Marka, znak fabryczny, znak firmowy (ang. brand, trade mark)
znak określający producenta: nazwa lub symbol graficzny, umieszczany na wyrobach w celu ochrony przed naśladownictwem lub podrabianiem, podszywaniem się, przypisywaniem sobie autorstwa.
Traktowana jest jako rodzaj świadectwa: producent nie wstydzi się swego wyrobu, "podpisując" go gwarantuje jego jakość. Stąd "marka" jest synonimem opinii.
W gospodarce rynkowej marka ma swoją cenę, "dobra marka" jest podstawą sukcesu biznesowego.
Przeciwieństwem wyrobów markowych są wyroby bezmarkowe (ang. no-named), uważane (chociaż nie musi to być regułą) za tandetę.W połowie lat 80. rozpoczęto działania marketingowe, które zmieniły znaczenie marki (szczególnie w stosunku do odzieży): marka stała się symbolem statusu, przynależności do grupy społecznej, wyznawanej ideologii. Z powodu wzbudzonej potrzeby (a nawet obsesji) posiadania, nabywcy stali się skłonni płacić nie za produkty, lecz za stworzony działaniami marketingowymi wizerunek.
Reklama to mieszanina informacji i komunikatu perswazyjnego. Zazwyczaj ma na celu skłonienie do nabycia pewnych towarów czy usług, jednakże równie dobrze jej celem może być np. utrwalenie świadomości istnienia określonej marki.
Reklama przybiera różną postać - od rzetelnej informacji o cechach produktu, spotykanej głównie w prasie specjalistycznej, po bezmyślne wychwalanie produktu, z czego znana jest szczególnie reklama telewizyjna.
Reklama istnieje też w innych formach - np. firmy organizują prezentacje własnych technologii czy też piszą artykuły do prasy specjalistycznej na ich temat - co stoi na pograniczu reklamy i edukacji, albo też sponsorują "edukacyjne" wyjazdy w atrakcyjne miejsca - co dla odmiany stoi na pograniczu reklamy i korupcji.
Zdecydowana większość reklam charakteryzuje się celami komercyjnymi. Jednak można wyróżnić również reklamę społeczną oraz reklamę polityczną. Ponadto istnieją zjawiska łączące ze sobą wymienione typy reklam - reklamy powstające w ramach kampanii marketingowych łączących cele komercyjne z celami społecznymi (tak prowadzony marketing określa się mianem marketingu społecznie zaangażowanego (ang. Cause Related Marketing). Tego typu reklam nie należy mylić z reklamami społecznymi.
Cytaty pochodzą z Wikipedii co warto i należy odnotować np. celach reklamowych chcąc podnieść martkę tego dzieła. Wszak ludzie mądrzy (grupa społeczna) zaglądają do encyklopedii :-) i nie jest to wcale komunikat perswazyjny :-) tylko fakt.
Kategorie: marketing, _blog
Słowa kluczowe: marka, reklama, marketing
Komentarze: (2)
neno, January 20, 2005 14:14 Skomentuj komentarz
a jeśli chodzi o słabość do marki (mialam się nie przyznać :P) to DALI.
Specjalnie reklamowany nie jest.
neno, January 20, 2005 14:12 Skomentuj komentarz
Marka daje (nadzieję chociaż) gwarancji jakości towarów. Oczywiście pomijam kurjozalne ceny z metką GUCCI, DIOR ect.
Ale marka to wieloletnie doświadczenia. Podobno biednego nie stać na tanie rzeczy :) Mam na myśli środkową półkę. Jednak marnie strasznie, gdy człowiek musi się w ten sposób dowartościować.
Moje dzieci mają sporo markowych ubrań, ale tylko z powodu paczek z USA. Ani dla mnie, ani dla nich nie ma to znaczenia. Ale z tego co widzę, dla dzieci z klasy mojego syna znaczenie ma i to niemałe, niestety.
A jeśli chodzi o pralnię mózgów pod szyldem "reklama" to zapieram się rękami i nogami, chyba przez wrodzoną przekorę.