Mapy kolejowe
Takie śliczne mapy znalazłem - więc sobie je zachowuje. Dużo z nich można wywnioskować na temat Polski, rozwoju Polski, rozwoju miast w czasach pozytywizmu. Pliki dość spore, bo niektóre to nawet po 20MB ale warto zassać, powiększyć i popatrzeć.
#1. Mapa z 1849 roku
Widoczna linia Warszawsko-Wiedeńska, budowana od 1839 a uruchomiona w całości w 1848 roku (długość: 327,6 km, 27 stacji, ostatnia to stacja Granica w Maczkach koło Sosnowca, gdzie było dobudowany łącznik do Szczakowej na linii Kraków-Wiedeń).
#2. Mapa z 1861 roku
Jak widać pomiędzy 1949 a 1861 na ziemiach polskich istniała tylko jedna linia: kolej Warszawsko-Wiedeńska. Ale na mapie już jest:
- łącznik ze Skierniewic na Łowicz (1862), potem dobudowano na Kutno i do granicy pod Toruniem.
- początek linii Prawego Brzegu Odry wychodzący z Bytomia aż do Opola (1865)
- łącznik z linii Warszawsko-Wiedeńskiej od Ząbkowic do granicy z Prusami i dalej do Katowic (1861)
#3. Mapa z 1899 roku:
Jak widać zbudowali dużo więcej, ale widać też linie polskie, zwłaszcza wybudowaną linię do Łodzi. Teraz, czytając Ziemię Obiecaną, końcowy fragment w którym Olbryski wraca z Berlina bo mu się fabryka pali, można zobaczyć gdzie Aleksandrów (stacja graniczna koło Ciechocinka, przed Toruniem), gdzie Kutno w których to miastach odbierał telegramy i dlaczego nie jechał autostradą A2 do Stykowa tylko pchał się przez (!) Toruń. No i jeszcze coś - widać też, że kiedyś najszybsza droga z Berlina do Wiednia przechodziła przez Racibórz.
Co jeszcze ciekawego: linię Warszawsko-Wiedeńską przedłużono z Pragi do Petersburga (nie pamiętam w którym roku wybudowano most kolejowy na Wiśle, ale późno, bo wojskowi się nie zgadzali) no i wybudowaną druga linię w głębi Rosji: z Moskwy przez Mińsk, Dęblin do Sosnowca Południowego (budowa od 1875). Ta linia, w przeciwieństwie do Warszawsko-Wiedeńsko-Petersburskiej miała w całości rosyjską obsadę czego ślady można spotkać do dziś w Sosnowcu w postaci funkcjonującej cerkwi prawosławnej.
Co jeszcze:
- dokończony łącznik ze Skierniewic, przez Łowicz, Kutno do Aleksandrowa na granicy i dalej do Torunia już w Prusach. Od łącznika bocznica do Ciechocinka bo tam się jeździło do wód.
- Łącznik z Koluszek do Łodzi 1866
- rozbudowaną linię z Krakowa na Lwów
- kolej galicyjską z Białej i Oświęcimia przez Grzybów, Rabkę, Krosno, Jasło do Sanoka (Zagórz).
#4. Rozkład jazdy Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej
Rewelacja! To nie jest mapa ale można z tego sporo wyczytać - nawet to jak to było z powozem panny Łęckiej co to chciała z Wokulskim do Paryża ale tato nie miał kasy na bilet.
#5. Mapa rozkład linii Warszawsko-Wileńskiej i dalej na Petersburg
Dodatki:
Tu spróbuję sobie zgromadzić inne kolejowe mapy.
#1. PKP 1945 - przed zakończeniem wojny
Ta mapa jest o tyle interesująca, że nie są jeszcze na niej zaznaczone, bo to 1945 rok - a więc nie są do końca określone granice powojennej Polski. Konferencja w Jałcie to luty 1945 tam określono granice zachodnie ale ich wytyczenie to nieco później, stąd na mapie zaznaczone line na wyspie Uznam. A na wschodnie to nie pamiętam, czy PKWN czy już TRJN na polecenie Stalina ze Stalinem przebieg granicy negocjował - i tu też ciekawostka: Sokal wtedy był miastem granicznym, zagłębie węglowe było w Polsce, na mapie widać miejscowość Ulwówek po 1951 oddana Ukrainie w zamian za Ustrzyki i transgraniczną od 1951 do czasu likwidacji po 1989 roku linię kolejową Ustrzyki-Przemyśl.
PKP 1952/1953
Ta obrazuje PKP w czasach komunizmu ale zawiera kilka rzeczy, które potem uległy zmianie:
- nie ma jeszcze transgranicznej linii kolejowej Przemysł - Ustrzyki Dolne. Może ktoś panięta, że pociągi jeździły wtedy przejeżdżając przez stację Chrzyżowa a każdy wago był pilnowany przez dwóch czerwonoarmieńców.
- nie ma Centralnej Magistrali Kolejowej. Ale czy na pewno?
Pytania?
- Gdzie mapa z czasów Gierka, z CMK, z widoczną elektryfikacją?
- A gdzie mapa, obrazująca jak rządy PO zlikwidowały różnice pomiędzy zaborami? Jest taka! Poszukać, wstawić.
Kategorie: historia, ekonomia, _blog
Słowa kluczowe: mapa kolejowa, historia kolei, kolej, prusy, pkp
Pliki
- 1849-Bahnkarte_Deutschland.jpg
- 1861-mapa_kolejowa_niemiec.jpg
- 1862-Kolej-Warszawsko-Petersburska-mapa.jpg
- 1899-mapa_kolejowa_niemiec.jpg
- 1914-europa-kolejowa.jpg
- 1939-mapa-polaczen-lotniczych-lot.jpg
- Mapy-pokazujace-roznice-w-liczbie-linii-kolejowych.jpg
- kolej-warszawsko-wiedenska-rozklad-1850.gif
- mapa kolejowa Polski 1945.png
- pkp1952-53.jpg
Komentarze: (1)
adam@kormoran, October 10, 2010 10:59 Skomentuj komentarz
> Teraz, czytając Ziemię Obiecaną, końcowy fragment
> w którym Olbryski wraca z Berlina
Nie Olbrychski tylko Borowiecki. Karol Borowiecki :-)