3 czerwca 2010 (czwartek), 21:48:48

Moja analiza katastrofy smoleńskiej, moje obliczenia i moje wnioski

Zainspirowany wczorajszymi wiadomościami (TVP 1, godzina 19.30) sam sobie dziś coś policzyłem. W zasadzie wystarczy kalkulator i znajomość kinetyki na poziomie klasy V szkoły podstawowej (w czasach, gdy ja kończyłem taką szkołę, nie wiem jak dziś). Moje obliczenia zrobiłem w Exelu starając się w sposób szczególny zachować przejrzystość rozumowania. Czy mi wyszło? Można zobaczyć wyniki w formie graficznej (GIF), można w PDF albo można sobie ściągnąć mojego exela.



A teraz wnioski. A dokładnie dwa rodzaje wniosków, jakie potrafię wygenerować. Dwa, skrajne dwa.

Wnioski niepoprawne:
#1. Pomiar urządzeń wieży kontroli lotów jest zafałszowany. Podawana wartość mniejsza o 1km niż rzeczywista.
#2. Wieża podawała odległość nie do początku pasa, tylko do punktu na 1 km przed nim.
#3. Załoga lądowała zgodnie z poleceniami wieży i dlatego uderzyła w drzewo na 1,1km przed pasem.
#4. Błąd pomiaru odległości i podawane za nim do pilotów błędne komunikaty są przyczyną katastrofy.

Wnioski poprawne:
#1. Warunki pogodowe nie pozwalały na lądowanie o czym piloci byli wielokrotnie informowani.
#2. Kontrolerzy lotniska nie mogli odmówić lądowania bez ryzyka awantury międzynarodowej. Polityka zagraniczna Polski względem Rosji jest znana.
#3. Presja wywierana na pilotów przez prezydenta L. Kaczyńskiego (podobnie jak to miało miejsce w Gruzji) wymusiła kawalerską szarżę pilotów.
#4. Splot okoliczności (pogoda, niezgranie załogi, brak jednej żarówki na lotnisku) sprawia, że dochodzi do katastrofy.
#5. Rosyjska komisja, przy współpracy ekspertów z Polski szybko i sprawnie ustala przyczyny i podaje spójna wersję wydarzeń wyjaśniajacych zajście.
#6. Katastrofa staje się przełomem w stosunkach Polsko-Rosyjskich, które od tego czasu są dobre.


Kategorie: obserwator, polityka, _blog


Słowa kluczowe: katastrofa w smoleńsku, tu-154


Pliki


Komentarze: (7)

anonim, June 3, 2010 21:47 Skomentuj komentarz


Moje założenie - realizowali normalną procedurę lądowania.

Założenie to nie pasuje to do stwierdzenia 10:40:50,5 "odchodzimy". bo pomimo niego dalej lądują.

Pierwsze wątpliwości w ich głowach mogły pojawić się o 10:40:52,4 jak pada pierwsza komenda Horyzont - czyli na 9 sekund przed drzewem.

Druga komenda Horyzont to 10:40:54,7 (2 sekundy później) gdy są poniżej 30m i oczekują początku pasa.

Pewnie sekundę później już widzą drzewa w miejscu gdzie miał być pas.

Nie wiem czy zareagowali, ale o 10:40:59,3 a więc 4 sekundy po drugim Horyzont już jest po skrzydle.

anonim, June 3, 2010 23:20 Skomentuj komentarz


Materiał od ZS jako wsparcie tezy, że nie mieli lądować a jedynie spróbować.
=====================

Podchodzili do lądowania, ale pytanie pozostaje dlaczego?

10:25:01,1-10:25:10,0 I pilot: Dziękuję, jeśli można to spróbujemy podejścia, ale jeśli nie będzie pogody, to odejdziemy na drugi krąg.

10:26:19,1-10:26:24,7 I pilot: W tej chwili, w tych warunkach, które są obecnie, nie damy rady usiąść....

10:26:26,0-10:26:30,9 I pilot: Spróbujemy podejść, zrobimy jedno zajście, ale prawdopodobnie nic z tego nie będzie.

10:35:22,6-10:35:28,5 Kontroler: Polski 101, i od 100 metrów być gotowym do odejścia na drugi krąg.

10:39:40,8-10:39:43,8 Kontroler: Lądowanie dodatkowo 120-3 metry.

10:40:50,0-10:40:51,3 Nawigator: 80.

10:40:50,5-10:40:51,2 II pilot: Odchodzimy.

anonim, June 3, 2010 23:36 Skomentuj komentarz


Uwaga: Jako punkt 0 przyjmuję zderzenie z drzewem.

10:25:01,1-10:25:10,0 (-15m 58s)
I pilot: Dziękuję, jeśli można to spróbujemy podejścia, ale jeśli nie będzie pogody, to odejdziemy na drugi krąg.

10:26:19,1-10:26:24,7 (- 14m 40s)
I pilot: W tej chwili, w tych warunkach, które są obecnie, nie damy rady usiąść....

10:26:26,0-10:26:30,9 (-14,m 33s)
I pilot: Spróbujemy podejść, zrobimy jedno zajście, ale prawdopodobnie nic z tego nie będzie.

10:35:22,6-10:35:28,5 (-5m 36s)
Kontroler: Polski 101, i od 100 metrów być gotowym do odejścia na drugi krąg.

10:39:40,8 - 10:39:43,8 (-19s)
Kontroler: Lądowanie dodatkowo 120-3 metry.

10:40:50,0 - 10:40:51,3 (-9s)
Nawigator: 80.

10:40:50,5 - 10:40:51,2 (-9s)
II pilot: Odchodzimy.

10:40:51,8 (-8s)
60m

10:40:52,4 (-6,9s)
Horyzont

10:40:53,0 (-6,3s)
30m

10:40:54,5 (-4,8s)
30m

10:40:54,7 (-4,6s)
Horyzont (2)

10:40:55,2 (-4,1s)
20m

10:40:59,3 (0)
[już jest drzewo]

anonim, June 3, 2010 23:44 Skomentuj komentarz


10:25:41,5-10:25:42,7 II pilot: 49.

10:25:43,9-10:25:44,5 Anonim: (niezr.)

10:25:48,7-10:25:51,3 Anonim: (niezr.)

10:25:51,2-10:25:51,9 Anonim: Areczku!

10:25:52,5-10:25:54,7 Anonim: Artur tam jest.

10:25:55,0-10:25:56,9 Anonim: (niezr.)

10:25:55,1-10:25:57,9 II pilot: Na ich oko jakieś 400 widać, 50 metrów podstawy.

10:25:57,6-10:25:58,3 Anonim: Ile?

10:25:59,0-10:26:02,6 Anonim: 400 metrów widać, 50 metrów podstawy (niezr.)

10:26:04,5-10:26:05,8 Anonim: (niezr.)

10:26:05,2-10:26:06,9 II pilot: Nie, im się udało.

10:26:07,9-10:26:11,1 II pilot: Mówi też, że mgła (niezr.)

10:26:11,1-10:26:12,6 Anonim: (niezr.)

10:26:17,1-10:26:18,8 I pilot: Panie dyrektorze wyszła mgła...

10:26:19,1-10:26:24,7 I pilot: W tej chwili, w tych warunkach, które są obecnie, nie damy rady usiąść.

10:26:26,0-10:26:30,9 I pilot: Spróbujemy podejść, zrobimy jedno zajście, ale prawdopodobnie nic z tego nie będzie.

10:26:31,6-10:26:343 I pilot: Jak się okaże (niezr.), to co będziemy robili?

10:26:38,1-10:26:40,2 I pilot: Paliwa nam tak dużo nie wystarczy do tego (niezr.)

10:26:43,6-10:26:44,8 Anonim: No, to mamy problem... {dyrektor Kazana}

Anka, June 7, 2010 15:09 Skomentuj komentarz


Pytanie zasadnicze: czy podawanie blednych komunikatow z wiezy bylo celowe czy tez bylo efektem balaganu i nieprawnosci urzadzen?

anonim, June 7, 2010 17:58 Skomentuj komentarz


Proszę o inny zestaw pytań.

anonim, June 7, 2010 17:50 Skomentuj komentarz


Jak Tu-154 zerwał sieć elektryczną, lecąc nad nią na wysokości 400 metrów?

http://www.fakt.pl/Kolejna-tajemnica-Smolenska-,artykuly,73772,1.html

8:39:35 – dokładnie o tej godzinie smoleńska elektrownia zanotowała przerwanie linii wysokiego napięcia. Według raportu urzędu energetycznego Smoleńsk Energo, kable miał wtedy zerwać polski tupolew. Problem w tym, że ze stenogramów wynika, że o tej godzinie maszyna była na... 400 metrach. Kable wiszą na mniej więcej 20 metrach. Co więc je zerwało? (...)
Skomentuj notkę

Disclaimers :-) bo w stopce coś wyglądającego mądrze można napisać. Wszystkie powyższe notatki są moim © wymysłem i jako takie związane są ze mną. Ale są też materiały obce, które tu przechowuję lub cytuje ze względu na ich dobrą jakość, na inspiracje, bądź ilustracje prezentowanego lub omawianego tematu. Jeżeli coś narusza czyjeś prawa - proszę o sygnał abym mógł czym prędzej naprawić błąd i naruszeń zaniechać.