Tesco kupuje Żabkę
Tesco kupuje Żabkę
pcyl, gazeta.pl za Pulsem Biznesu 2011-02-23 09:18
Brytyjska sieć kupi popularną polską sieć handlową. Dzięki temu wejdzie w segment tzw. sklepów convenience, czyli oferujących podstawowe produkty codziennego użytku - pisze "Puls Biznesu".
Według nieoficjalnych informacji, do jakich dotarł dziennik, umowa zostanie podpisana jeszcze w tym tygodniu. O zamiarze sprzedania przez Penta Investments liczącej ponad 2 tys. sklepów sieci pisano już we wrześniu 2010 r.
Przejęcie Żabki przez Tesco to ważne wydarzenie dla polskiego rynku handlowego. Dzięki tej transakcji brytyjska grupa umocni się na drugim miejscu pod względem poziomu obrotów w detalicznym handlu dobrami szybko zbywalnymi w Polsce - zauważa "Puls Biznesu". Pierwszą pozycję zajmuje Biedronka, trzecią - Carrefour.
Segment sklepów convenience to - jak mówią gazecie eksperci z branży - jeden z najbardziej perspektywicznych na polskim rynku. Rozwój hipermarketów w naszym kraju zwolnił.
Eksperci wyceniają Żabkę na ponad 1 mld złotych, ale nie jest znana kwota, za jaką Tesco kupi Żabkę od funduszu Penta. Gdy w maju 2007 r. Penta Investments przejmował sieć od Mariusza Świtalskiego i funduszu z grupy AIG, transakcja opiewała na 500 mln złotych. Według informacji ujawnionych w 2010 r., Penta zainwestowała w Żabkę 900 mln złotych.
Za socjalizmu wiadomo, handel był uspołeczniony, były spółdzielnie spożywców, WSS, PSS, gminne spółdzielnie, samopomoc chłopska i było jak było. Po 1989 zmieniło się radykalnie, pojawiły się samochody i polowe łóżka na ulicach, z których sprzedawano wszystko. Potem "szczęki", potem małe prywatne sklepiki, ale pewnym przełomem był chyba 1993, gdy w Polsce powstały pierwsze wielkopowierzchniowce, które powstawały bo wiedziały, jak się w to gra.