Doktryna katolicka a Biblia
Porównanie nauki katolickiej zapisanej w aktualnym Katechizmie (a więc tak jak kościół rzymski naucza) z nauczaniem Pisma Świętego.
- Katechizm jest do ściągnięcia w pliku PDF w tej notatce: Katechizm Kościoła Katolickiego
- Wygodne Pismo Święte dostępne jest tu: Biblia Internetowa
Zachęcam do porównania i wyciągnięcia wniosków.
|
Kościół katolicki naucza |
Pismo Święte naucza |
---|---|---|
1 |
Usprawiedliwienie jest przemianą duszy, w wyniku której usuwany jest grzech pierworodny, a dusza jest napełniana łaską uświęcającą [1987-1995]. |
Usprawiedliwienie jest aktem Boga, poprzez który ogłasza On grzesznika sprawiedliwym w swoich oczach, przebaczywszy mu grzechy i przypisawszy mu własną sprawiedliwość Bożą (Rz 3,21-4,8). |
2 |
Wstępne usprawiedliwienie dokonuje się poprzez chrzest [1262-1274]. |
Usprawiedliwienie dokonuje się jedynie przez wiarę (Rz 3,28). |
3 |
Dorośli muszą przygotować się na przyjęcie usprawiedliwienia przez wiarę i dobre uczynki [1247-1249]. |
Bóg usprawiedliwia bezbożnych grzeszników, którzy wierzą (Rz 4,5). Dobre uczynki są rezultatem zbawienia, a nie jego przyczyną (Ef 2,8-10). |
4 |
Usprawiedliwieni są sami w sobie wewnętrznie piękni i święci w oczach Bożych [1992, 1999-2000, 2024]. |
Usprawiedliwieni są w oczach Bożych święci i nieskalani w Chrystusie (Ef 1,1-14). |
5 |
Stopień usprawiedliwienia zwiększa się przez przystępowanie do sakramentów i spełnianie dobrych uczynków [1212, 1392, 2010]. |
Usprawiedliwienie jest przypisaniem doskonałej sprawiedliwości Bożej (2 Kor 5,21). Wierzący ma pełnię w Chrystusie (Kol 2,10). |
6 |
Usprawiedliwienie traci się przez popełnienie grzechu śmiertelnego [1033, 1855, 1874]. |
Usprawiedliwienie nie może zostać utracone. Ci, których Bóg usprawiedliwia, będą zachowani od gniewu Bożego (Rz 5,8-9). |
7 |
Katolicy winni popełnienia grzechu śmiertelnego są ponownie usprawiedliwiani przez sakrament pokuty [980, 1446]. |
Nie istnieje powtórne usprawiedliwienie. Tych, których Bóg usprawiedliwia, tych również uwielbi (Rz 8,30). |
8 |
Zbawienie od wiecznych konsekwencji grzechu jest procesem trwającym całe życie [161-162, 1254-1255]. |
Zbawienie od wiecznych konsekwencji grzechu jest natychmiastowym i skutecznym aktem Boga, który dokonuje się równocześnie z usprawiedliwieniem (Rz 5,9). |
9 |
Zbawienie osiąga się wskutek współdziałania z łaską przez wiarę, dobre uczynki i uczestnictwo w sakramentach [183, 1129, 1815, 2002]. |
Zbawienie osiąga się przez wiarę, bez spełniania uczynków (Ef 2,8-9). Dobre uczynki są rezultatem, a nie przyczyną zbawienia (Ef 2,10). |
10 |
Wiara jest przeświadczeniem o istnieniu Boga i silną akceptacją wszystkiego, co Kościół podaje nam do wierzenia [181-182, 1814]. |
Zbawiająca wiara jest oddaniem samego siebie Chrystusowi jako Panu i Zbawicielowi (Rz 10,8-17). |
11 |
Łaska uświęcająca jest jakością duszy, nadprzyrodzoną dyspozycją udoskonalającą samą duszę [1999-2000]. |
Łaska jest niezasłużoną przychylnością Boga (Ef 1,7-8). |
12 |
Sakramenty są koniecznymi kanałami ciągłego wlewania łaski. Są one źródłem łaski przez sam fakt wykonywania określonych obrzędów [1127-1129]. |
Dziecko Boże jest stale obiektem łaski swojego Ojca (Rz 5,1-2). |
13 |
Na łaskę zasługuje się, spełniając dobre uczynki [2010, 2027]. |
Łaska jest darem (Rz 11,6). |
14 |
Grzechy powszednie nie pociągają za sobą wiecznego potępienia [1855, 1863]. |
Każdy grzech jest karany wieczną śmiercią (Rz 6,23). |
15 |
Ciężkie grzechy muszą być wyznane kapłanowi [1456-1457]. |
Grzech ma być wyznawany bezpośrednio Bogu (Ezd 10,11). |
16 |
Kapłan przebacza grzech występując w charakterze sędziego [1442, 1461]. |
Nikt nie może przebaczyć grzechu, z wyjątkiem Boga (Mk 2,7). |
17 |
Gdy wina grzechu zostaje przebaczona, pozostaje jeszcze kara doczesna [1472-1473]. |
Gdy Bóg przebacza grzech, to przebacza go zupełnie (Kol 2,13; Iz 43,25). |
18 |
Akty pokuty dokonują zadośćuczynienia za karę doczesną nałożoną z powodu grzechu [1434, 1459-1460]. |
Jezus dokonał doskonałego zadośćuczynienia za wszystkie grzechy (1 J 2,1-2). |
19 |
Odpusty, których Kościół udziela w zamian za spełnianie pobożnych uczynków, uwalniają grzeszników od kary doczesnej [1471-1473]. |
Jezus uwalnia wierzących od ich grzechów przez moc swojej krwi (Ap 1,5). |
20 |
Pobyt w czyśćcu jest konieczny, aby odpokutować za grzech i oczyścić duszę [1030-1031]. |
Czyściec nie istnieje. Jezus dokonał oczyszczenia z grzechów na krzyżu (Hbr 1,3). |
21 |
Żyjący na ziemi mogą pomóc biednym duszom cierpiącym w czyśćcu, zanosząc za nich modlitwy, spełniając dobre uczynki i ofiarując w ich intencji ofiary Mszy świętych [1032, 1371, 1479]. |
Ci, którzy zasnęli w Chrystusie, nie potrzebują żadnej pomocy. Będąc nieobecni w ciele, w duchu są obecni u Pana (2 Kor 5,8). |
22 |
Nikt nie może wiedzieć, czy osiągnie życie wieczne [1036, 2005]. |
Na podstawie Słowa Bożego wierzący może wiedzieć, że ma życie wieczne (1 J 5,13). |
23 |
Życie wieczne jest zasłużoną nagrodą [1821, 2010]. |
Życie wieczne jest darem Bożym (Rz 6,23). |
24 |
Kościół katolicki jest konieczny do osiągnięcia zbawienia [846]. |
Nie ma zbawienia w nikim innym poza osobą Pana Jezusa Chrystusa, „gdyż nie dano ludziom pod niebem żadnego innego imienia, przez które moglibyśmy być zbawieni” (Dz 4,12). |