24 marca 2022 (czwartek), 16:26:26
O kolejności oswajania nowego Mac'a
Takie coś napisałem znajomym aby łatwiej im było zacząć z Majówka
O kolejności oswajania i tresury nowego Mac'a
Utworzenie własnego użytkownika
- Wchodzicie w Preferencje systemowe (w menu pod jabłuszkiem) -> Użytkownicy i grupy
- Tworzycie nowego, swojego użytkownika….. będzie Was pytał o obecne hasło, pewnie to 1111 albo 1234
- Tworzycie nowego, swojego użytkownika typu Administrator, i porządne hasło ustawić, można sobie wpisać podpowiedź
- Przelogowujecie się na swojego użytkownika -> pod jabłuszkiem -> Wyloguj
- wszystko poniżej robicie już na swoim koncie
- jutro możecie tego domyślnego użytkownika co miał hasło 1111 wykasować z opcją usunięcia jego plików
Program pocztowy Mail
- zalecam używanie do swojego głównego konta, do tego co go podajecie do iCloud
- do innych też można, ale ja preferuje używanie do poczty darmowego programu ThunderBird
- od skonfigurowania tego programy dla tego konta powinniście zacząć
Konto w ich chmurze - iCloud
- Aby się tym cieszyć to musicie założyć konto na iCloud, co jest tożsame z kontem na iTunes.
- Do założenia tego konta potrzebne jest pewne, stałe i z miarę bezpieczne konto pocztowe. Można takie mieć na GMail, można gdzieś indziej byle by to było konto o które dbacie.
- Możliwe, że będzie od Was chciał karty kredytowej… nie pamiętam czy to obligatoryjne, ale można mu podać bo to nie oznacza jeszcze płacenia i kupowania. Ale może nie potrzeba.
- Pewnie będzie też od Was chciał numer telefonu komórkowego - dla potwierdzania bezpieczeństwa SMS-em
- Konto na iCloud jest po to aby…
- fotki z telefonu iPhone mieć na kompie
- niektóre pliki mieć zarowno na kompie jak i na telefonie
- z kompura, poprzez iCloud fajnie się obsługuje SMS-y jak się ma iPhona.
- podobnie kontakty - i to może być ważne, choć można je mieć na GMail
- podobnie kalendarz - jak ktoś używa
- podobnie notatki - i to polecam, bo sprawy z głowy uciekają a notatki to fajna rzecz
- jeszcze muzyka, poczta, aplikacje…. - ale tu już zalecam ostrożność i wstrzemięźliwość
- można tez rozmawiać z komputera przez telefon (iPhone) gdy telefon leży w kuchni i nie chce mi się wstać aby odebrać.
- więc widać tu zalety posiadania konta na iCloud
Dobrze sobie zrobić sobie Upgrade systemu
- co się ma w tej chwli można sprawdzić tak: kliknąć na - jabłuszko w lewym górnym rogu, potem „Ten Mac…"
- raczej warto przy czym iupgrade dzielą się na systemu (macie teraz macOS 10.13), upgrady programów systemowych (głownie Safari), upgrady programów zainstalowanych przez sklep AppStore, i upgrady innych programów.
- W menu „Ten Mac…” widać też czy system wymaga aktualizacji - jeżeli tak to wykonajcie sobie. Warto ale moze nieco potrwać - tak z 20 minut i lepiej być na zasilaczu.
- A potem warto odpalić AppStore i tam też odpalić aktualizację - a przynajmniej sprawedzić czy wszystko jest OK.
Co warto zainstalować
- do obsługi poczty Thunderbird
- VLC - najlepszy na świecie odtwarzacz wszelkiego rodzaju filmów
- Microsoft Office 365 - bez komentarza, ale pakietu biurowego Apple nie polecam (Pages, Numbers, Keynote) a jakby co to jest w chmurze iCloud, podobnie z pakietem biurowym Google - nie polecam instalacji.
- FireFox albo Chrome - bo czasem warto mieć inną niż Safari przeglądarkę.
Wykasować starego użytkownika
- przypominam….
- … w menu pod jabłuszkiem) -> Użytkownicy i grupy -> wykasować z opcją usunięcia jego plików
- fajny jest użytkownik Gość - można się wylogować i komuś obcemu komputer na kilka godzin pożyczyć, on sobie będzie przeglądał, pracował a potem wszystkie jego pliki i inne ślady działalności łatwo się usuwa.
Warto kupić dysk na składy
- Dysk HDD (ale mechaniczni, nie elektroniczne SSD) o pojemności 1TB z portem USB niewiele kosztuje, Kup go koniecznie!
- Opanuj "maszynę czasu" i co 2, 3, maks 4 tygodnie podłączaj - system sam będzie zrzucał na dysk wszystko w formie przyrostowej, więc zawsze będziesz się mógł odwołać do pliku, który rok wcześniej był na pulicie ale gdzieś zginął.
- Ten dysk warto przechowywać poza domen - np. u teściowej (jak się ma teściową), bo to i motyw do odwiedzania jej, a jak by mi się mieszkanie spaliło to dane z laptopa mam. Maszyna czasu ("Time machine") jest do skonfigurowania w konfiguracji systemu. Ikonka w ostatniej linii - podłącz kupiony dysk i zainicjuj.
- Ja użyjesz Maszyny czasu dwa, albo trzy razy to zobacz jak to z tymi plikami co je skasowałeś jest. Stwórz jakiś plik na pulpicie, uruchom maszynę czasu, usuń plik, uruchom maszynę czasu i poszukać czegoś co było a już nie ma. Tak to działa.
- Bardziej ufaj swojemu dyskowi niż wszelkiej maści chmurom, dziś są a jutro....
I teraz można się cieszy używaniem.
Wojtek