Notki z roku 2019 i miesiaca numer 7


1 lipca 2019 (poniedziałek), 17:06:06

Czas

W zasadzie to nikt do końca nie wie co to jest czas, ale jako ludzie potrafimy szeregować wydarzenia względem niego wiedząc, co było wcześniej a co później. Potrafimy też go dość dokładnie mierzyć ale co z tego skoro wierząc, że śmierć kończy nasz czas nigdy nie wiemy ile go mamy.

Ale przecież Bóg, Bóg Abrahama, Izaaka i Jakuba, Bóg, który tak się przedstawiając zaznaczył, że jest Bogiem żyjących a nie umarłych włożył wieczność w nasze serca i albo mamy jej pewność albo co najmniej duże pragnienie.

A gdzie problem? W śmierci! W tej krótkiej chwili, albo i długich godzinach (cytat z TŻ) każdy z nas będzie zamykał swój czas tu i otwierać swój czas tam o ile ten czas tam wygląda podobnie (proroctwa sugerują, że przynajmniej w Królestwie Mesjasza a co potem - nie wiadomo).

Czy jest czas? Nie wiem, ale uczę się go używać, uczę się nie marnować, a mam się jeszcze nauczyć "odkupywać czas" (bo czasy są złe, jak poucza nas Paweł w Ef5). No więc się uczę - póki co siedząc w galerii handlowej, w której lubię ostatnio pracować, bo chłodno, kawa pyszna a i internet dobry.


Kategorie: _blog


Słowa kluczowe: czas, rozważania, myśli


Komentarze: (1)

wojtek, May 5, 2023 14:36 Skomentuj komentarz


Ps 90, 12 - Panie, naucz nas liczyć dni abyśmy posiedli mądrość.

Skomentuj notkę
2 lipca 2019 (wtorek), 13:49:49

Polityka i Arystoteles

- A taki np. Arystoteles, to - wyobraź Pan sobie - uważał, że najwyższą formą miłości jest polityka. Polityka, czyli świadome wpływanie na życie ludzi dla dobra wspólnego, czyli również ich szczęścia czy też dobra.
- Arystoteles? Kto? No i kiedy to było? Pewnie w chuj dawno temu, więc kogo to dziś obchodzi. Spadaj!


Kategorie: _blog, dialogi na cztery nogi


Słowa kluczowe: arystoteles, polityka, dobro, szczęście


Komentarze: (0)

Skomentuj notkę
3 lipca 2019 (środa), 15:28:28

Niesprawiedliwą mamoną czyńcie sobie przyjaciół (Łk 16:9)

Analiza pozornie trudnego wersetu z Łk16:9 

Analiza wersetu Łk 16:9

W kontekście wielce ciekawej przypowieści o jednym kombinującym CEO (Wiki: Chief Executive Officer - najwyższe stanowisko zarządcze w przedsiębiorstwie) czytamy, że Pan Jezus powiedział: "Czyńcie sobie przyjaciół mamoną niesprawiedliwości, aby gdy się skończy, przyjęli was do wiecznych przybytków".

Najpierw cytat z Ewangelii Łukasza, rozdział 16, przytaczam w dwóch tłumaczeniach:

TPNP: (9) I ja wam mówię: Czyńcie sobie przyjaciół mamoną niesprawiedliwości, aby gdy się skończy, przyjęli was do wiecznych przybytków.

BT: (9) Ja też wam powiadam: Pozyskujcie sobie przyjaciół niegodziwą mamoną, aby gdy [wszystko] się skończy, przyjęto was do wiecznych przybytków.

Pytania do tekstu:

  • Co się skończy?
    • Z kontekstu całej przypowieści, w szczególności z wersetów Łk 16:4 wydaje się, że chodzi pracę, o zatrudnienie tego człowieka. Może to być obraz całego ziemskiego życia człowieka, a więc może być interpretowane jako koniec jego życia.
    • Wierzę, że ten świat wieczny nie jest. I dlatego tłumaczeni BT dodali słowo wszystko.
    • Inne tłumaczenia sugerują, że to czas mamony się skończy. Może i tak być - bo jak skończy się ten system rzeczy...
  • A kto ma mnie przyjąć w swym wiecznym przybytku?
    • To proste - przyjaciel uczyniony za pomocą kasy, którą zarządzam. Mam sobie czynić przyjaciół. Więcej - mam sobie czynić przyjaciół, którzy przejdą do wieczności! Jeszcze więcej - nam sobie czynić przyjaciół, którzy przejdą do wieczności i będą tam (w wieczności) mieli wieczne przybytki. To jest zadanie.
    • Dopiero jeżeli uczynię, że mój przyjaciel będzie miał swój wieczny przybytek to będzie fajnie, bo będzie mógł mnie przyjąć u siebie.
    • Uwaga: BT ale też BG mają tu błąd! Ginie gdzieś forma osobowa, i w miejsce "przyjęli" pojawia się bezosobowe "przyjęto". Poniżej dyskusja tego słowa i wykazanie błedu.

Wnioski:

  1. Używaj kasy tak aby uczynieni przez ciebie przyjaciele mieli (gdy się skończy) wieczne przybytki i mogli ciebie w nich przyjąć.
  2. Za chwilę zamawiam w Toruniu ładne Biblię - UBG, oraz tanie wydanie UBG - jedne i drugie do rozdawania, czytania, studiowania. Może ktoś się opamięta, nawróci a dostępując zbawienia w wiecznym przybytku swoje dziedzictwo we właściwym czasie obejmie.

Kluczowy wniosek w ramce:

Pieniędzy mam używać roztropnie, czyli tak, aby pozyskać sobie przyjaciół, którzy przeżyją koniec tego świata a potem przyjmą mnie do swoich wiecznych przybytków (namiotów? domostw? pałaców?). Mam postępować roztropnie - zupełnie jak ten nieuczciwy rządca.
(Łk 16:1-9)

Moja parafraza branżowym żargonem:

Jezus coachując swoich omówił taki case study:

Pewien bogaty człowiek był rentierem, trzymającym swój kapitał we własnym funduszu inwestycyjnym. Rada nadzorcza funduszu zarzucili prezesowi zarządu (CEO), że nie zachowując należytej staranności działa na jego szkodę uszczuplając aktywa.

Rentier zwołał Radę, która wezwała prezesa i wypowiedziała mu kontrakt, jednocześnie żądając przeprowadzenia audytu i przedstawienia zbadanego sprawozdania finansowego.

Prezes, będąc już na wypowiedzeniu zastanawiał się nad dalszą swoją karierą: "Co robić skoro tracę tak dobrą posadę? Nie zostanę przecież księgowym, a iść na zasiłek się wstydzę. Wiem co uczynię aby złapać równie dobrą posadę jak tą już utracę".

Spotykał się wiec z szefami spółek, w których zaangażowany był kapitał rentiera i zadawał im pytanie: jakie jest wasze zadłużenie wobec funduszu?

Pierwszy odpowiedział: w obligacjach zamiennych na akcje naszego koncernu olejowego macie 5,6 mln $. Rozumiem, rzekł - weź umowę emisji obligacji, zmień nominał i napisz 1,6 mln.

Następnie spytał drugiego: ile jesteś winien funduszowi za wiosenne opcje zakupu pszenicy brazylijskiej? Ten odrzekł: 1,6 mln euro. Rzekł mu: weź swoją umowę i napisz 800 tys.

Rentier, gdy powziął wiadomość o postępowaniu dyrektora pochwalił go, że tak przebiegle postąpił, gdyż synowie tego świata są sprawniejsi w interesach z podobnymi sobie niż synowie światłości.

W rozdawanych na szkoleniu materiałach Jezus napisał: używaj capexu tak aby gdy już ten system definitywnie padnie ludzie dawali wam dobre posady.

Dyskusja błędnie przetłumaczonego słowa "przyjęto"

To taka ciekawostka, znaleziona 3 lipca 2019 na spotkaniu KFC przez Ariusza, gdzie pojawił się problem

Kluczowe tłumaczenia:

  • UBG: I ja wam mówię: Zyskujcie sobie przyjaciół mamoną niesprawiedliwości, aby, gdy ustaniecie, przyjęto was do wiecznych przybytków.
  • BG: I jać wam powiadam: Czyńcie sobie przyjacioły z mammony niesprawiedliwości, aby gdy ustaniecie, przyjęli was do wiecznych przybytków.
  • TPNP: I ja wam mówię: Czyńcie sobie przyjaciół mamoną niesprawiedliwości, aby gdy się skończy, przyjęli was do wiecznych przybytków.
  • BW:  I Ja wam powiadam: Zyskujcie sobie przyjaciół mamoną niesprawiedliwości, aby, gdy się skończy, przyjęli was do wiecznych przybytków.
  • BT: Ja też wam powiadam: Pozyskujcie sobie przyjaciół niegodziwą mamoną, aby gdy [wszystko] się skończy, przyjęto was do wiecznych przybytków.
  • PNŚ: A ja wam mówię: Czyńcie sobie przyjaciół za pomocą nieprawego bogactwa, żeby — gdy go zabraknie — przyjęli was do wiecznotrwałych miejsc zamieszkania. - śliczne są te "wiecznotrwałem miejsca zamieszkania".
  • PSŻ: Dobrze więc wam radzę: Zjednujcie sobie przyjaciół nawet przy pomocy dóbr materialnych i pieniędzy, by mogli was przyjąć w niebiańskim domu, gdy zakończycie swą ziemską pracę. - też bardzo ładnie.
  • EIB: I ja wam mówię: Zjednujcie sobie przyjaciół pieniędzmi niesprawiedliwego świata, aby — gdy czas pieniądza przeminie — przyjęli was do wiecznych przybytków.
  • Romaniuk: A Ja mówię: Zjednujcie sobie przyjaciół [nawet] przez niegodziwe pieniądze, aby przyjęto was do wiecznych przybytków, kiedy już wszystko opuścicie.
  • x.Wuj: A ja wam powiadam: Czyńcie sobie przyjacioły z mammony niesprawiedliwości: aby gdy ustaniecie, przyjęli z was do wiecznych przybytków.
  • Paulini: Mówię wam: Używajcie nieuczciwej mamony do zjednywania sobie przyjaciół, aby przyjęto was do wiecznych mieszkań, gdy się już ona skończy.

Uwagi:

  • To jest błąd BG a nie UBG. Ale to błąd.
  • Jest różnica pomiędzy przyjęli a przyjęto. Forma osobowa wskazuje na pozyskanych przyjaciół, forma nieosobowa na niewiadomo kogo. A kontekst?
  • Kontekst wskazuje na pozyskanych przyjaciół, bo ja mam tak używać pieniędzy po to aby ci przyjaciele (o ile osiągną wieczność i będą tam mieli wieczne przybytki) przyjeli mnie - podobnie jak w przypowieści wierzyciele pana przyjmą nieuczciwego zarządce. Tu jest wyraźna analogia do przypowieści, którą opowiedział Jezus.
  • Przekład dosłowny Toruński (TPNP) tłumaczy to dobrze.
  • Przekład dosłowny Oblubienicy też tu się myli, gdyż w słowniku tłumaczą to słowo (δεξωνται, deksōntai, G1209) opisując jako: vs Aor midD 3 Pl  (Czasownik Tryb przypuszczający Czas przeszły dokonany Deponens medialny Trzecia osoba Liczba mnoga) - "przyjęliby" a więc forma osobowa, a wers tłumaczą już błędnie (niestarannie) tak: "I ja wam mówię: Uczyńciea sobie przyjaciół mamoną niesprawiedliwości, aby kiedy gdy skończycie - przyjęto was do wiecznych przybytków".
    http://biblia.oblubienica.eu/interlinearny/index/book/3/chapter/16/verse/9/param/1/version/TR
  • W interlinii Vocatio też jest "przyjęli". -> 
  • No i fajnie. Werset sparafrazowany do nauczenia się brzmi: Pieniędzy mam używać roztropnie, czyli tak, aby pozyskać sobie przyjaciół, którzy przeżyją koniec tego świata a potem przyjmą mnie do swoich wiecznych przybytków (domostw? pałaców?). Mam postępować roztropnie - zupełnie jak ten nieuczciwy rządca. (Łk 16:1-9) 

Kategorie: biblia, parafraza, ekonomia, _blog, biblia / parafraza


Słowa kluczowe: ewangelia, Jezus, rentier, rada nadzorcza, fundusz inwestycyjny, szafarz, akcje, opcje, Łk16, ceo


Komentarze: (2)

wojtek, July 4, 2019 22:32 Skomentuj komentarz


A kolejny problem to Łk 12:16

(16) I opowiedział im przypowieść: Pewnemu bogatemu człowiekowi pole przyniosło obfity plon. (17) I rozważał w sobie: Cóż mam zrobić, skoro nie mam gdzie zgromadzić moich plonów? (18) Powiedział więc: Zrobię tak: zburzę moje spichlerze, a zbuduję większe i zgromadzę tam wszystkie moje plony i moje dobra. (19) I powiem mojej duszy: Duszo, masz wiele dóbr złożonych na wiele lat; odpoczywaj, jedz, pij i wesel się. (20) Ale Bóg mu powiedział: Głupcze, tej nocy zażądają od ciebie twojej duszy, a to, co przygotowałeś, czyje będzie? (21) Tak jest z każdym, kto gromadzi skarby dla siebie, a nie jest bogaty w Bogu.

wojtek, July 10, 2019 20:50 Skomentuj komentarz


1Tm 6:17-19

1Tm 6:17-19 ubg "(17) Bogaczom tego świata nakazuj, aby się nie wynosili i nie pokładali nadziei w niepewnym bogactwie, lecz w Bogu żywym, który nam wszystkiego obficie udziela, abyśmy z tego korzystali. (18) Niech innym dobrze czynią, bogacą się w dobre uczynki, chętnie dają i dzielą się z innymi; (19) Gromadząc sobie skarby jako dobry fundament na przyszłość, aby uchwycić się życia wiecznego."

Skomentuj notkę
4 lipca 2019 (czwartek), 21:56:56

Przebaczenie u Świadków Jehowy

Jak pomóc Świadkowi Jehowy? Można zapytać go:

Czy Jehowa ci już hojnie przebaczył?
Jeżeli nie to jak każdy niegodziwiec możesz się nawrócić i szukać Jehowy dopóki daje się znaleźć.

 Podstawą tego pytania jest wypowiedź proroka Izajasza, zapisana rozdziale 55, wg Przekładzie Nowego Świata:

(6) Szukajcie Jehowy, dopóki można go znaleźć. Wzywajcie go, dopóki jest blisko. (7) Niech niegodziwiec porzuci swą drogę, a krzywdziciel — swe myśli; i niech się nawróci do Jehowy, który się nad nim zmiłuje, oraz do naszego Boga, gdyż hojnie przebaczy.

W Ewangelii Łukasza zapisano proroctwo Zachariasza dotyczące młodego Jana Chrzciciela.

(76) A ty, dziecię, będziesz zwane prorokiem Najwyższego, gdyż pójdziesz naprzód przed Jehową, by przygotować jego drogi, (77) by jego ludowi dać poznać wybawienie przez przebaczenie ich grzechów,+ (78) dzięki tkliwemu współczuciu naszego Boga. Ze współczuciem tym zawita do nas świt+ z wysokości,+ (79) by zaświecić siedzącym w ciemności i w cieniu śmierci,+ by pomyślnie skierować nasze stopy na drogę pokoju.

I do tego też można zadać pytanie:

Czy Jehowa wybawił cię już przebaczając twoje  grzechy?


Kategorie: _blog, apologetyka


Słowa kluczowe: świadkowie jehowy, przebaczenie, zbawienie, Łk1, Iz55


Komentarze: (5)

Marcin Siarnik, July 6, 2019 19:02 Skomentuj komentarz


Można też zadać pytanie czy Pan Jezus jest Bogiem. 

wojtek, July 9, 2019 14:22 Skomentuj komentarz


Tak, można. Można - ale ja szukam pytania jak najmniej konfrontującego (aby nie rodzić napięć, a szukać zrozumienia), które jednocześnie pomoże im odwrócić od grzechu i nawrócić do Boga, który jest litościwy. Moim celem nie jest wygranie bitwy na argumenty, słowa, wersety - to mi nic nie da. Chciałbym aby Świadkowie też poznali Pana.

hammoleket, July 9, 2019 10:17 Skomentuj komentarz


W 5 Mojzeszowej w 5 rozdziale jest napisane ..Nie naduzywaj imienia Pana  Boga twojego bo nie pozostawi bez kary tego ktory naduzywa imienia Jego. To tyle z Bozego Slowa.  Forma Jehowah oznacza niszczycielskiego maciwode podzegacza krzywdziciela.formy Jehowah uzywaja satnisci  czarownicy kabalisci. i znowu z Bozego Slowa  ksiega Izajasza 44 rozdzial  ...tak mowi Pan Krol Izraelski ...Ja jestem pierwszy i Ja ostatni a oprocz mnie nie ma Boga. W ksiedze Objawienia Jezus Chrystus mowi do Jana...Nie lekaj sie Jam jest pierwszy i ostatni...W liscie do Tytusa  1roz.3 werset czytam....w slowie ktore zostalo mi powierzone z rozkazu Boga Zbawiciela naszego. 3 rozdzial 6wer....ktorego wylal na nas obficie  przez jezusa Chrystusa Zbawiciela naszego. 2 roz. 13 werset ..Oczekujac blogoslawionej nadziei i objawienia chwaly wielkiego Boga  Zbawiciela naszego  Chrystusa Jezusa. trzeba badac pisma jak ci uczniowie z Berei. czytac wszystkie przeklady.Nie przyjmowac tego co mowi czlowiek albo co jest napisane w jakichs ksiazkach. Wiem ze z przekladu Nowego Swiata usunieto wiele wersetow biblijnych. Chyba ponad 200. Trzeba szukac Prawdy.Poczytac o historii Swiadkow....

wojtek, July 9, 2019 14:19 Skomentuj komentarz


No dobrze, ale chcąc się porozumieć ze Świadkami będę używał ich przekładu (i ich wersji imienia Boga) mając świadomość słabości tychże. Podobnie do katolików najczęściej mówię używając Biblii Tysiąclecia i znając jej ograniczenia.

hammoleket, July 9, 2019 17:52 Skomentuj komentarz


Mnie bardzo dobrze sie slucha Szymona Matusiaka bylego swiadka. na youtube jest wiele jego wykladow.Daje on wiele cennych wskazowek jak z nimi rozmawiac. Powiem szczerze ze nie szukam mozliwosci rozmowy z nimi.Te rozmowy latwe nie sa i wymagaja wielkiej znajomosci Slowa.Za ta organizacja stoi duch wiadomo ze nie Bozv.Naprawde dobrze jest powiedziec im ze Jezus Chrystus jest naszym Panem i opowiedziec swiadectwo.Absolutnie nie wolno ich atakowac bo przegrana gwarantowana.Potrzeba Bozej madrosci do rozmow z nimi i modlitwy.Bylam dwa razy na konferencji bylych swiadkow choc sama nigdy swiadkiem nie bylam.Sa oni jak slusznie brat Szymon mowi ofiarami ofiar.Pan Bog wielu z nich wyprowadza z organizacji.

Skomentuj notkę
4 lipca 2019 (czwartek), 22:15:15

IKEA i tolerancja

Na fejsie ładnie skomentowali ostatnie wydarzenia:

IKEA: „szanujemy przekonania pracowników, dlatego musimy zwolnić naszego pracownika za przekonania”.

A w obrazku wyglądało to tak:


Kategorie: _blog, obserwator


Słowa kluczowe: ikea, tolerancja


Komentarze: (0)

Skomentuj notkę
9 lipca 2019 (wtorek), 13:00:00

Nauka Jezusa o pieniądzach (Łk 16:1-13)

Najpierw cytat z Ewangelii Łukasza, rodział 16 w przekładzie UBG:

(1) Mówił też do swoich uczniów:
Pewien bogaty człowiek miał szafarza, którego oskarżono przed nim, że trwoni jego dobra. (2) Zawołał go i powiedział: Cóż to słyszę o tobie? Zdaj sprawę z twego zarządzania, bo już więcej nie będziesz mógł zarządzać.
(3) Wtedy szafarz powiedział sobie: Co ja zrobię, skoro mój pan pozbawia mnie zarządu? Kopać nie mogę, żebrać się wstydzę. (4) Wiem, co zrobię, żeby ludzie przyjęli mnie do swoich domów, gdy zostanę odsunięty od zarządzania.
(5) Przywołał więc do siebie każdego z dłużników swego pana i zapytał pierwszego: Ile jesteś winien memu panu? (6) A on odpowiedział: Sto baryłek oliwy. I powiedział mu: Weź swój zapis, siadaj szybko i napisz pięćdziesiąt.
(7) Potem zapytał drugiego: A ty ile jesteś winien? A on mu odpowiedział: Sto korców pszenicy. I powiedział mu: Weź swój zapis i napisz osiemdziesiąt.
(8) I pochwalił pan niesprawiedliwego szafarza, że roztropnie postąpił.

Bo synowie tego świata w swoim pokoleniu są roztropniejsi od synów światłości.

(9) I ja wam mówię: Zyskujcie sobie przyjaciół mamoną niesprawiedliwości, aby, gdy ustaniecie, przyjęto was do wiecznych przybytków.

(10) Kto jest wierny w najmniejszym, i w wielkim jest wierny, a kto w najmniejszym jest niesprawiedliwy, i w wielkim jest niesprawiedliwy.

(11) Jeśli więc w niesprawiedliwej mamonie nie byliście wierni, któż wam powierzy to, co prawdziwe? (12) A jeśli w cudzym nie byliście wierni, któż wam da wasze własne?

(13) Żaden sługa nie może dwom panom służyć, gdyż albo jednego będzie nienawidził, a drugiego miłował, albo jednego będzie się trzymał, a drugim wzgardzi. Nie możecie służyć Bogu i mamonie.

Wnioski:

  • .1 - to jest nauka Jezusa skierowana do uczniów - nie warto więc jej prezentować ludziom niewierzącym bo nie zrozumieją koncentrując się na moralności, szukając uczciwych i nieuczciwych zasad postępowania. Tu nie ma nic o zasadach moralnych, i nic o zbawieniu. To nauka o pieniądzach i skierowana tylko do uczniów aby wiedzieli jak to jest z pieniędzmi.
  • .1-7 - ten rządca jest nieuczciwy. Jest to jasno napisane, więc nie ma co się na tym skupiać. Jest nieuczciwy bo (#1) kradł powierzony majątek, (#2) fałszował dokumenty, (#3) stworzył zorganizowaną grupę przestępczą - złodziejski spisek.
  • .8b - "normalni" ludzie na są sprawniejsi w biznesach niż uczniowie Jezusa. Dlaczego? Mają większy repertuar środków, mają niedostępne dla ludzi sumieniem narzędzia - np. niedotrzymywanie słowa, kradzież powierzonego majątku, fałszowanie dokumentów, zawiązywanie spisków. I ta wiedza niech będzie kolejną zachętą do chodzenia w wierze i ufności Bogu. Sami nie zadbamy o swoje biznesy, o które może zadbać Bóg.
  • .9 - Jak mam używać pieniędzy? roztropnie, czyli tak, aby pozyskać sobie przyjaciół, którzy przeżyją koniec tego świata a potem przyjmą mnie do swoich wiecznych przybytków (domostw? pałaców?). Mam w relacjach z ludźmi postępować roztropnie - zupełnie jak ten nieuczciwy rządca.
  • .10 - Mam postępować sprawiedliwie zarówno w małych, jak i wielkich sprawach. Księgowość musi się zgadzać co do grosza a w Polsce grosz jest jednostką rozliczeniową. Ta zasada dobrze zilustrowana jest w przypowieści o talentach (Łk 19:11nn), w której Jezus pokazuje zasadę rozliczania się ze swoimi sługami.
  • .11 - Mam być wierny w zarządzaniu cudzym - inaczej nie otrzymam w zarząd własnego, czyli tego co Bóg w swym dziedzictwie przygotował dla mnie. Zarządzanie kosmosem to wielka odpowiedzialność - dziś muszę się tego nauczyć.
  • .13 - Najważniejsze: albo albo. Służenie Bogu i trwanie w sprawach doczesnych nie wychodzi. Bóg oczekuje od nas wypełnienia zapisów o zakazie konkurencji o ile deklarujemy, że to On jest Panem.

Moja parafraza Łk 16:1-9

Jezus coachując swoich omówił taki case study:

Pewien bogaty człowiek był rentierem, trzymającym swój kapitał we własnym funduszu inwestycyjnym. Rada nadzorcza funduszu zarzucili prezesowi zarządu (CEO), że nie zachowując należytej staranności działa na jego szkodę uszczuplając aktywa.

Rentier zwołał Radę, która wezwała prezesa i wypowiedziała mu kontrakt, jednocześnie żądając przeprowadzenia audytu i przedstawienia zbadanego sprawozdania finansowego [ wraz z opinią biegłego ].

Prezes, będąc już na wypowiedzeniu zastanawiał się nad dalszą swoją karierą: "Co robić skoro tracę tak dobrą posadę? Nie zostanę przecież księgowym, a iść na zasiłek się wstydzę. Wiem co uczynię aby złapać równie dobrą posadę jak tą już utracę".

Spotykał się wiec z szefami spółek, w których zaangażowany był kapitał rentiera i zadawał im pytanie: jakie jest wasze zadłużenie wobec funduszu?

Pierwszy odpowiedział: w obligacjach zamiennych na akcje naszego koncernu olejowego macie 56 mln $. Rozumiem, rzekł - weź umowę emisji obligacji, zmień nominał i napisz 16 mln.

Następnie spytał drugiego: ile jesteś winien funduszowi za wiosenne opcje zakupu pszenicy brazylijskiej? Ten odrzekł: 6 mln euro. Rzekł mu: weź swoją umowę i napisz 800 tys.

Rentier, gdy powziął wiadomość o postępowaniu nieuczciwego dyrektora pochwalił go, że tak przebiegle postąpił, gdyż synowie tego świata są sprawniejsi w interesach z podobnymi sobie niż synowie światłości.

W rozdawanych po szkoleniu materiałach Jezus zapisał takie wnioski:

  • używaj capexu tak aby gdy już ten system definitywnie padnie ludzie dawali wam wieczne posady.
  • (10) Wierność, sprawiedliwość i rzetelność zarządcy nie zależy od sumy bilansowej zarządzanej organizacji.
  • (11-12) Jeżeli w księgowości grosze ci się nie zgadzają nie zdziw się, gdy nie będziesz mógł zarządzać swoim dziedzictwem, które dla Ciebie przygotował dla Bóg.
  • (13) Bóg oczekuje od ciebie wypełnienia zapisów o zakazie konkurencji.

Poniżej lepsza parafraza i przekłady BT, EIB i TPNP bo mogą się przydać.

BT

(1) Powiedział też do uczniów: Pewien bogaty człowiek miał rządcę, którego oskarżono przed nim, że trwoni jego majątek. (2) Przywołał więc go do siebie i rzekł mu: „Cóż to słyszę o tobie? Zdaj sprawę z twego zarządzania, bo już nie będziesz mógł zarządzać”. (3) Na to rządca rzekł sam do siebie: „Co ja pocznę, skoro mój pan odbiera mi zarządzanie? Kopać nie mogę, żebrać się wstydzę. (4) Wiem już, co uczynię, żeby mnie ludzie przyjęli do swoich domów, gdy będę odsunięty od zarządzania”. (5) Przywołał więc do siebie każdego z dłużników swego pana i zapytał pierwszego: „Ile jesteś winien mojemu panu?” (6) Ten odpowiedział: „Sto beczek oliwy”. On mu rzekł: „Weź swoje zobowiązanie, siadaj prędko i napisz: pięćdziesiąt”. (7) Następnie pytał drugiego: „A ty ile jesteś winien?” Ten odrzekł: „Sto korców pszenicy”. Mówi mu: „Weź swoje zobowiązanie i napisz: osiemdziesiąt”. (8) Pan pochwalił nieuczciwego rządcę, że roztropnie postąpił. Bo synowie tego świata roztropniejsi są w stosunkach z podobnymi sobie ludźmi niż synowie światłości. (9) Ja też wam powiadam: Pozyskujcie sobie przyjaciół niegodziwą mamoną, aby gdy [wszystko] się skończy, przyjęto was do wiecznych przybytków. (10) Kto w bardzo małej sprawie jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w bardzo małej sprawie jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie. (11)Jeśli więc w zarządzaniu niegodziwą mamoną nie okazaliście się wierni, to kto wam prawdziwe dobro powierzy? (12) Jeśli w zarządzaniu cudzym dobrem nie okazaliście się wierni, to któż wam da wasze? (13) Żaden sługa nie może dwom panom służyć. Gdyż albo jednego będzie nienawidził, a drugiego miłował; albo z tamtym będzie trzymał, a tym wzgardzi. Nie możecie służyć Bogu i Mamonie!

TPNP

(1) Mówił też i do swoich uczniów: Był pewien bogaty człowiek, który miał zarządcę, i ten został oskarżony przed nim, o to, że roztrwonił jego mienie. (2) I gdy go zawołał, powiedział mu: Cóż to słyszę o tobie? Zdaj rachunek ze swojego zarządzania; gdyż nie będziesz mógł już zarządzać. (3) I powiedział zarządca do siebie: Co uczynię, gdyż pan mój odbiera mi zarządzanie? Kopać nie mam siły, a żebrać się wstydzę. (4) Wiem, co uczynię, żeby przyjęli mnie do swoich domów, gdy zostanę odsunięty od zarządzania. (5) I przywołał pojedynczo do siebie każdego z dłużników swojego pana, i powiedział pierwszemu: Ile jesteś winien mojemu panu? (6) A on powiedział: Sto baryłek oliwy. I powiedział mu: Weź swój zapis dłużny, usiądź i szybko napisz pięćdziesiąt. (7) Potem drugiemu powiedział: A ty ile jesteś winien? A on mu powiedział: Sto korców pszenicy. I powiedział mu: Weź swój zapis dłużny i napisz osiemdziesiąt. (8) I pochwalił pan niesprawiedliwego zarządcę, że uczynił roztropnie; gdyż synowie tego wieku roztropniejsi są od synów światłości w swoim pokoleniu. (9) I ja wam mówię: Czyńcie sobie przyjaciół mamoną niesprawiedliwości, aby gdy się skończy, przyjęli was do wiecznych przybytków. (10)Wierny w najmniejszym i w wielkim jest wierny; a w najmniejszym niesprawiedliwy, jest i w wielkim niesprawiedliwy. (11) Jeśli więc w niesprawiedliwej mamonie nie staliście się wierni, kto wam powierzy prawdziwą wartość? (12) A jeśli w tym, co cudze nie staliście się wierni, kto wam da wasze własne? (13) Żaden sługa domu nie może służyć dwom panom, gdyż albo jednego znienawidzi, a drugiego będzie miłował; albo do jednego przylgnie, a drugim pogardzi; nie możecie Bogu służyć i mamonie.

 


Kategorie: biblia, _blog, lekcja


Słowa kluczowe: ewangelia, Jezus, fundusz inwestycyjny, Łk16, pieniądze


Komentarze: (1)

hammoleket, July 24, 2019 22:21 Skomentuj komentarz


Coaching  na calego wkracza do kosciola by zastapic  Ducha Swietego i zywa wiez z Jezusem. Coaching wchodzac do kosciolow wypiera biblijne chrzescijanstwo.Pan Jezus jest nauczycielem a nie trenerem  coachem, Terminologia rozwijania swojego potencjalu jest typowa dla ruchu New Age. Kaplanami nowej religii coachowie a jej bogiem wlasne ja.Ktos kto jest nowym stworzeniem w Chrystusie wie ze Bog nie potrzebuje niczyjego wsparcia. Majac przyjaciela Jezusa nie potrzebujemy osobistego trenera. To opinia kogos i z tym kims calkowicie sie zgadzam. Pozdrawiam w Panu.

Skomentuj notkę
22 lipca 2019 (poniedziałek), 21:22:22

Misja Barbikańska w Białymstoku

Takie coś znalazłem bo Paweł Mc. powiedział mi dziś o Misji Barbikańskiej w Białymstoku.

Misja Barbikańska - Wisniewski - doktorat.pdf

 

UNIWERSYTET IM. ADAMA MICKIEWICZA W POZNANIU
WYDZIAŁ NAUK SPOŁECZNYCH

Instytut Kulturoznawstwa

TOMASZ WIŚNIEWSKI

KONWERSJE ŻYDÓW NA ZIEMIACH POLSKICH

STUDIUM PRZYPADKU MISJI BARBIKAŃSKIEJ W BIAŁYMSTOKU 1924-1939

Poznań 2011

Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. UwB dr hab. Marii Nowackiej

Notki:

Dopisek:

  • Rano podjechałem zobaczyć. Okazuje się, że już tam jest kino, baptyści mają nabożeństwa, jest kawiarnia, lody - coś się dzieje. Pewien pan opowiedział mi historię o tym miejscu - ponoć w Archiwum Akt Nowych zachowały się wszystkie przedwojenne dokumenty misji. A dziś baptyści przejmują działkę ale z problemami, bo budynek ambulatorium miasto z naruszeniem prawa sprzedało i teraz to niszczeje, za to działka jest duża i stoi na niej sporo bloków osiedla obok. Ot taka ciekawostka.

Kategorie: _blog, polska-izrael


Słowa kluczowe: Misja Barbikańska, białystok


Pliki


Komentarze: (0)

Skomentuj notkę
26 lipca 2019 (piątek), 14:40:40

Uczucia - tabliczka na ścianie w trakcie Slot Art Fest '2019

Uczucia

(tabliczka na ścianie w trakcie Slot Art Fest ‚2019)
  • strach
    • panika
    • nieśmiałość
    • obawa
    • lęk
    • bojaźliwość
    • zazdrosć
    • nieufność
    • zawiść
    • ostrożność
    • powściągliwosć
    • niepokój
    • przerażenie
    • strach
  • wstyd
    • uczucie upokorzenie
    • poczucie bycia lekceważonym
    • poczucie niższości
    • zakłopotanie
    • zmieszanie
    • zagrożenie
  • gniew
    • złość
    • furia
    • frustracja
    • bunt
    • rozdrażnienie
    • wściekłość
    • uraza
    • nienawiść
    • wrogość
    • niechęć
    • pogarda
  • smutek
    • zranienie
    • ból
    • depresja
    • przygnębienie
    • żal
    • poczucie porażki
    • poczucie pokonania
    • rozczarowaie
    • poczucie odrzucenia
    • samotność
    • poczucie bezradności
    • tęsknota
  • radość
    • wesołość
    • ufność
    • spokój
    • ciepło
    • lekkość
    • miłość
    • sympatia
    • pogoda ducha
    • nadzieja
    • życzliwość
    • czułość

Dopisek, jesień 2020:

Wrzucam to w plikach dwa obrazki od Piotra. Może też je kiedyś opracuję ale dziś mi się nie chce.

 

IMG_2631

Co dzisiaj czujesz?

Szczęście Zawód Złość
Radość Niepewność Wściekłość
Zadowolenie Niepokój Nienawiść
Rozbawienie Zagubienie Pogarda
Entuzjazm Przytłoczenie Rozdrażnienie
Ekscytacja Bezradność Zazdrość
Optymizm Bezsilność Zawiść
Nadzieja Rozczarowanie Zdeterminowanie
Ufność Żal Znudzenie
Satysfakcja Strach Współczucie Spełnienie Lęk Odwaga Zachwyt Obawa Pewność siebie Podziw Przygnębienie Duma Miłość Smutek Frustracja Sympatia Zranienie Apatia Ulga Zniechęcenie Panika Spokój Zaciekawienie Wstyd Zmieszanie Zainteresowanie Poczucie winy Zaniepokojenie Oczekiwanie Wdzięczność Zakłopotanie Zdziwienie Przygnębienie Zażenowanie Zaskoczenie Zaskoczenie Rozczarowanie Gniew

 

 

 

IMG_2632

LISTA UCZUĆ-

wutzsąłu_LA Kosśhbśłłos
Kiedy nasze po-h-zeldy zq zaspokojone Kiedy nasze poirzeby nie zg zaspokojone
* szczęście * radość * wzruszenie * wdzięczność * sympatia * miłość * życzliwość * zadowolenie * przyjemność * błogość * lekkość * beztroska * odprężenie * śmiałość * entuzjazm * energia * zapal * siła * moc * satysfakcja * duma * czułość * przejęcie * podniecenie * zaskoczenie * zdziwienie * zaciekawienie * oszołomienie * namiętność * pożądanie * ufność * nadzieja * ulga * spokój
• ból • cierpienie • niechęć • zazdrość • zawiść • odraza • niesmak • wstręt • zmęczenie • znużenie • wyczerpanie • zmartwienie • troska • lęk • strach • przerażenie • obawa • niepokój • nieufność • napięcie • gniew • złość • nienawiść • irytacja • zniecierpliwienie • zdenerwowanie • rozdrażnienie • wściekłość • oburzenie • smutek • żal • samotność • odrzucenie • pustka

Zrodor Marshall Rosenberg

Porozumienie bez przemocy.

O języku synre Czarna Owca. Warszawa20ln


IMG_7388

Lista wyliczana w tej książce

  • lęk
  • gniew
  • poczucie winy
  • depresja
  • nienawiść
  • zawiść
  • zazdrość
  • smutek
  • radość

 


Kategorie: _blog, psychologia


Słowa kluczowe: uczucia, slot, lista uczuć, czujesz, emocje


Pliki


Komentarze: (2)

wojtek, July 30, 2019 18:29 Skomentuj komentarz


wstręt?

wojtek, March 14, 2023 19:25 Skomentuj komentarz


Damian: Emocja może pochodzić od słowa emovere (łac. poruszenie, wystawać, odstawać np. od ściany).

Skomentuj notkę
27 lipca 2019 (sobota), 13:52:52

Sekcje Amnoniusza, w Kanonach Euzebiusza


Dziś jest dzień, w którym nauczyłem się używać Kanonów Euzebiusza, które są systemem powiązań dla Sekcji Amnoniusza. Ładnie się to nazywa :-)

Wyjaśniam:

  • Sekcje Amnoniusza - podział czterech Ewangelii numerowane na marginesach manuskryptów części.
  • Kanony Euzebiusza - system odniesień pomiędzy częściami czterech Ewangelii, opracowany w pierwszej połowie IV wieku przez Euzebiusza z Cezarei.
  • Manuskrypty - księgi pisane ręcznie, a więc stare. Mi tu chodzi o teksty pisane pomiędzy I a IV wiekiem.
  • Więcek - kliknij na Wikipedie, tam też są fotki.

Cieszę się bardzo, choć nie wiem czy umiejętność ta będzie mi przydatna. Wiem, że poza głupią satysfakcją daje mi pojęcie o wielkiej pracy, którą wykonali wierzący w pierwszych wiekach kościoła (pierwszych dwóch, maks trzech) przepisując, kompletując, numerując i zachowując Pisma.

A potem nastały wieki ciemne i to w tej mojej dzisiejszej analizie też widzę. Był przebłysk światła w czasach Gutenberga, Erazma, Stefanusa i Bezy (no i Wilclifa, Lutra, Kalwina też) ale potem zaraz przyszły takie Wescooty i Horny aby niszczyć, zamieszać, popsuć, zaciemnić.

A dziś mamy piękne czasy - dziś Vocatio wydaje interlinie a tłumaczeń na polski mamy 43.

Miłej lektury Listu Ezebiusza do Karpiana Wam życzę, choć skan wyszedł mi kiepski. 

A tu wstawiam PDF z kiepskim skanem (bo robiłem to iPhonem) Listu Euzebiusza do Karpiana, który wyjaśnia jak z tego korzystać. Polski przekład wraz z tabelkami znalazłem w polskim wydaniu Greckiego  Nowego Testamentu Nestle i Alanda, które razem z tekstem Tysiąclatki w wydaniu 5 wydało Pallotinum.


Dopisek 2020:

Marcin przysłał mi harmonie ewangelii w PDF więc sobie zachowuję tu, bo warto. 


Kategorie: _blog, biblia, biblia / studia


Słowa kluczowe: Sekcje Amnoniusza, Kanony Euzebiusza, Euzebiusz, pallotinum, na28, na27, harmonia ewangelii, harmonia


Pliki


Komentarze: (0)

Skomentuj notkę
29 lipca 2019 (poniedziałek), 17:27:27

Nauka pobożna i bezbożna

Naukę można podzielić na dwa rodzaje nauki:
  • Nauka naturalistyczna - nie pozwala przy wyjaśnianiu świata odwoływać się do świata nadprzyrodzonego.
  • Nauka teistyczna zakłada, że Bóg interweniował w życie świata (stworzenie jest pierwszą ingerencją, cuda są kolejną).
No a teraz pytanie: która nauka stawia więcej ograniczeń?

Kategorie: _blog, filozofia / nauka


Słowa kluczowe: nauka, naturalizm, teizm


Komentarze: (2)

hammoleket, July 31, 2019 14:43 Skomentuj komentarz


Tak zastanawiam sie poco komplikowac sobie zycie jakims zawilosciami.. ..Mozna dostac pomieszania z poplataniem probujac rozsadzic cos co raczej niczego wartosciowego nie przyda do lepszego zrozumienia Boga i Jego slowa. Wczoraj wspolnie z siostra w Panu probowalysmy wyobrazic sobie te tysiace zwierzat ofiarnych zabijanych dla Pana Boga .Morze krwi , lewitow ktorzy wykonywali ta prace zabijali zwierzeta przygotowywali do ofiarowania zgodnie z obowiazujacymi przepisami.. Musialo to upiornie wygladac.Moj tata ktory nadzorowal uboj zwierzat opowiadal jak zwierzeta bardzo sie boja. Jak sie bronia.Czas ofiarowania trwal dlugo a temperatury w izraelu wysokie.Tak naprawde trudno to sobie wyobrazic a jeszcze trudniej zrozumiec. Potem zawedrowalysmy do ksiegi Ezechiela. Swiatynia przyszlosci. w porownaniu do poprzednich pelnych przepychu ta surowa w wykonaniu. Taka wrecz uboga .Zakratowane okna .Wydaje sie to miejsce wrecz ponure. No i skladanie ofiar.Jak to pojac skoro Pan Jezus juz ofiare zlozyl.Raz na zawsze.Pytania bez odpowiedzi i byc moze bez odpowiedzi zostana. To wszystko w ramach doskonalego Bozego planu. Mysle ze mozna zadawc Panu pytania w pokorze przyjmujac brak odpowiedzi.

wojtek, August 11, 2019 21:18 Skomentuj komentarz


Tak, takie masowe zabijanie zwierząt musi wyglądać strasznie. Mamy to do teraz w rzeźniach, a tam, wtedy, w świątyni też musiało być, abyśmy dobrze zrozumieli jak straszną rzeczą jest grzech i że nie ma odpuszczenia grzechu bez przelania krwi.

Ale dziś? Pan Jezus już na krzyżu umarł i składanie ofiar za grzech nie jest już potrzebne. I zapewne to przybliża nas do Jego królestwa (Tysiącletniego? pewnie tak), w którym na nowo, tak jak w raju zwierzaki będą vege (bo dla zwierzaków Bóg przygotował rośliny do jedzenia) a ludzie też (bo dla ludzi są owoce roślin).

Aha - drobny komentarz: w świątyni ofiary za grzech składane były raz do roku, w święto 10 dnia 7 miesiąca (dzień pojednania). Przez resztę czasu składane ofiary to było dziękczynienie. Ludzie przynosili różne fajne rzeczy do świątyni bo chcieli ofiarować to Bogu, co służyło im i całej kaście lewickiej, którzy nie byli nierobami ale w Izraelu wykonywali potrzebną społeczności pracę.

Skomentuj notkę
31 lipca 2019 (środa), 14:16:16

Kodeksy (to lubię)

I znowu zajmuję się kodeksami. Są piękne i piękne jest to, że obcując ze skanami nie mam problemów z moją alergią na kurz, pył i inne takie stare zapachy tak obecne w inkunabułach i manuskryptach. No i kartki się fajnie obraca.
Zapisuję sobie ciekawostkę za udziałem 4 trudnych pojęć:
Kodeks Aleksandryjski jest przedstawicielem tekstu bizantyjskiego, obecnego w tradycji antiocheńskiej, tak różnej od tradycji aleksandryjskiej.
Ciekawostką jest też to, że jeszcze 8 lat temu nie maiłem pojęcia o co chodzi, i był to dla mnie bełkot a dziś ośmielam się mieć własne zdanie na ten temat będąc jednocześnie świadom, że  może za kilka lat je zmienię. Ale dziś już je mam i jest ono moje.
Kodeks Aleksandryjski jest pewnym przeciwieństwem kodeksów Watykańskiego i Synajskiego.

Przy okazji - datowanie względne znalezisk:
  • Terminus post quem (łac. „zakończony po czasie”), nie wcześniej niż… czyli później niż ... wydarzenie - jeżeli znajdujemy coś, co ma datę produkcji to wiemy, że miejsce znalezienia pochodzi po ten dacie.
    • Pieniążek z wizerunkiem króla - wykopaliska są nie wcześniejsze niż ten król.
  • Terminus ante quem (łac. „zakończony przed czasem”)  - starsze niż (nie wcześniej niż) - gdy powinna być informacja o istotnym wydarzeniu, a jej nie ma

Kategorie: _blog


Słowa kluczowe: kodeks aleksandryjski, kodek watykański, kodeks synajski, biblia, manuskrypty


Komentarze: (0)

Skomentuj notkę

Disclaimers :-) bo w stopce coś wyglądającego mądrze można napisać. Wszystkie powyższe notatki są moim © wymysłem i jako takie związane są ze mną. Ale są też materiały obce, które tu przechowuję lub cytuje ze względu na ich dobrą jakość, na inspiracje, bądź ilustracje prezentowanego lub omawianego tematu. Jeżeli coś narusza czyjeś prawa - proszę o sygnał abym mógł czym prędzej naprawić błąd i naruszeń zaniechać.