Kategoria: lekcje


2 listopada 2024 (sobota), 13:09:09

O ważności słów (wstęp do Zabawy w Słowa)

Szykuję się na 11 listopada, na OdwykCamp w Ustroniu, więc robię wyciąg z wykładów "Światopogląd ucznia" więc szukam fajnych obrazków. No i znalazłem:

 

A w pliku PDF jest mała prezentacja robocza.z małą prezentacją.

Przy okazji podglądam jak działają html blob - czyli umieszczanie treści obrazka w edytorze TinyMcEdit. Nie rozumiem ale działa.


Kategorie: _blog, lekcja, lekcje


Słowa kluczowe: zbada w słowa, słowa, myślenie, OdwykCamp


Pliki


Komentarze: (0)

Skomentuj notkę
23 listopada 2023 (czwartek), 19:18:18

Zajęcia w USA - zabawa w słowa

Zabawa w słowa, która w USA nam nie wyszła, bo było zbyt nerwowo.

Zajęcia w USA - zabawa w słowa

Zachęcony przez Tomka proponuję wspólne, codzienne zajęcia nad Biblią przez chwilę z rana, i dwie chwile wieczorem, a gdyby jeszcze coś edukacyjnego udało razem zrobić w ciągu dnia to też może być fajnie.  Myślę, że rano moglibyśmy popracować nad słowami (Zabawa w słowa), zaś wieczorem nad zdaniami (Zabawa w wersety). A w ciągu dnia to może popracujmy nad rozdziałami, księgami, czyli większymi niż zdania strukturami - przy czym to fakultatywnie, ale pierwsze dwie zabawy obligatoryjnie, każdy musi coś zrobić, poprowadzić.

Jeżeli chodzi o poranki i słowa to do naszej zabawy Tomek zaproponował 13 rozdział Listu do Koryntian bo w nim znajduję się sporo ważnych słów. Jest ich tam więcej niż dni, które spędzimy razem dlatego można sobie wybierać, można się zapisywać na to kto które zrobi, ale też można zaproponować opracowanie dwóch i przedstawiać je w innych wolnych chwilach. Ważne abyśmy się podzielili pracą i przerobili jak najwięszej słów ku wspólnemu zbudowaniu.

Zabawa w słowa

Przez omówienie słowa rozumiem przytoczenie definicji, wyjaśnienie znaczenia, pokazanie podstawowych związków frazeologicznych, określenie dziedziny i to wszystko po polsku. Ale jeszcze można sprawdzić jakie słowo greckie jest tam pod spodem, na ile pasuje ono do słowa polskiego i gdzie w Biblii jeszcze się ono znajduje.

Forma może wyglądać tak: Przez 5-7 minut ktoś zreferuje to słowo korzystając z pamięci i pewnie dostępnego w sieci słownika, a potem przez kolejne 5-7 minut o tym sobie pogadamy wskazując na niuanse, paradoksy, inne znaczenia, użycia czy zastosowania. Ale wszystko na tle 13 rozdziału 1Kor, który jest częścią tryptyku (rozdziały 12, 13 14) o darach duchowych, z których największa jest miłość. No i ta „miłość" jest tam drugim słowem, bo pierwszym, które wskazuje do opracowania jest „język”. 

No to kto opracuje „język”? A kto „miłość” (wydaje się być trudniejsze), albo „łaskawość”, „zwierciadło” lub „zazdrość"

Zabawa w wersety

Na wieczór proponuję zabawa w zdania i zabawa ta ma mieć element edukacyjny. Chcę aby każdy z nas miał okazję wypróbować się w trudnych warunkach jako nauczyciel a więc osoba, która coś co wie, i wie, że wiedza ta jest cenna a zadanie jego to ma sprawić aby inni też to wiedzieli wiedząc, że wiedza ta jest cenna.

Cykl wieczorny, to tak na 15-30 minut, inspiracją ma być jakiś kluczowy wersetem z Biblii, przy czym kluczowy werset (definicja #1) to taki werset, który w jakimś fragmencie, sekcji, rozdziale lub księdze jest tam najważniejszy wprowadzając do naszego światopoglądu jakąś prawdę, albo (definicja #2) to werset, którego uczy się na szkółkach niedzielnych, uczy się go na pamięć albo wypisuje na lodówce. Ale tu musimy się zaskakiwać, bo nie chodzi J3:16, który znają wszyscy ale np. już Ef5:1 się nadaje, albo Tt 2:11. Ale każdy z nas ma swoje ulubione którymi pewnie na tym wyjeździe będzie się chciał w ciągu tych kilku minut podzielić.

A dlaczego 15 minut? Bo to nie o to chodzi aby przeczytać, ale o to aby uczniowie zapamiętali prawdę, zapamiętali werset, oraz zapamiętali gdzie to w Biblii jest, dlaczego tak, jaki jest tego kontakt i jak pamiętając tą myśl zapamiętuje się cały kawałek Słowa. 

Fajnie by było aby każdy więc mógł na wyjezdzie czegoś innych nauczyć.

 


Kategorie: lekcje, zabawa w słowa


Słowa kluczowe: zabawa w słowa, usa, fib


Pliki


Komentarze: (0)

Skomentuj notkę
10 kwietnia 2023 (poniedziałek), 13:24:24

Plan dziejów w moich obrazkach

Robię syntezę moich prezentacji pt. "Inwestycje, które nie spłoną", "nadzieja w życiu ucznia Jezusa", "Dzieło Jezusa a święta Pana" a może i jeszcze coś. Robię syntezę i umieszczam w nowym katalogi: _prezentacje/plan_dziejow

Kilka obrazków daję tu:

a reszta w załącznikach.


Slajd3

Slajd4 Slajd5

Slajd6

Slajd7

Slajd8

Slajd9

 


Kategorie: _blog, prezentacje, eschatologia, lekcje


Słowa kluczowe: nadzieja, plan dziejów, kpl23, święta pana


Pliki


Komentarze: (0)

Skomentuj notkę
24 września 2022 (sobota), 12:35:35

6 czy 9? Problem z interpretacja i opisy prawdy. 9 czy 6?

Prawda to opis rzeczywistości. 

Troszkę obrazków na ten temat tu zgromadziłem.

Prawda tego obrazka to nie 6 ani nie 9, ale dwóch facetów z dwoma interpretacjami. Nie należy się więc skupiać na tym czy 6 czy 9 ale na problemach z interpretacją, jeżeli praktykuję się redukcjonizm, czyli wprowadzanie zbyt prostych modeli.


Kategorie: _blog, lekcje


Słowa kluczowe: prawda, interpretacja, światopogląd


Pliki


Komentarze: (0)

Skomentuj notkę
20 lutego 2022 (niedziela), 19:33:33

Cuda Jezusa w pierwszej połowie Ewangeiii Jana - lekcja, ćwiczenie

Lekcja:

Cuda Jezusa w pierwszej połowie Ewangeii Jana
 
Naszym zadaniem w ramach niedzielnych spotkań jest poznanie i zapamiętanie ważnych rzeczy z Ewangelii Jana. Spróbujmy więc dziś zrobić pewne proste, raczej memotechniczne ćwieczenie aby coś zapamiętać.
 
Zadanie brzmi tak: Wypisz wszystkie cuda, które zrealizował Jezus w pierwszej połowie Ewangelii Jana. Nazwij cud i wkaż rozdział (albo werset). I aby nie było wątpliwości - chodzi mi o takie wydarzenie które zostało dostrzeżone przez uczniów (co najmniej Jana) i przekonało ich, że Jezus ma władzę nad materialną rzeczywistością.
Do roboty!
 
Ja wypisałem 11, z czego taki spektakularnych jest 7, choć ja znalazłem 6 (póki co).
 
Nie wypisujcie ich tu - poczejakmy do piątku, wtedy każdy niech napisze, albo niech przyniesie na spotkanie w niedzielę.
 
 
Cudowne wydarzenia dostrzeżone przez uczniów (co najmniej Jana)
  1. Gołębica z nieba spoczeła na Jezusie 1:32
  2. Jezu widzi Natanaela gdy ten siedzi pod figowcem 1:47nn
  3. Zamiana wody w wino na weselu w Kanie 2:1
  4. Jezus rozmawia z Samarytanką o jej przeszłości matrymonialnej 4:1
  5. Uzdrowienie syna dworzanina w Galilei 4:46
  6. Uzdrowienie chromego nad sadzawką Siloe 5:1
  7. Rozmnozenie chleba 6:1
  8. Jezus chodzi po wodzie 6:19 + Łódź natychmiast przybiła do brzegu.
  9. spotkanie z cudzołożnicą - bliska relacja 
  10. Uzdrowienie niewidomego od urodzenia 9:1
  11. Wskrzeszeie Łazarza 11:1
  12. Wypowiedź Boga 12:28
 
Przy okazji - wypowiedzi Boga na temat Syna w Ew. Jana
  1. duch zstępujący jako gołębica
  2. 12 - Bóg mówi - ciekawostka, 3 różne światopoglądy: teiści słuchają głosu Boga, mistycy widzą anioły, naturaliści potrafią wszystko wyjaśnić.
  3. coś przy okazji krzyża - ale muszę to sprawdzić
 

Kategorie: lekcje, biblia


Słowa kluczowe:


Komentarze: (0)

Skomentuj notkę
17 lutego 2022 (czwartek), 10:01:01

Księga Hioba - jedna, godzinna lekcja (lub dwugodzinna)

Notatka do godzinnej, albo dwugodzinnej samodzielnej lekcji z Księgi Hioba:

Szybka, samodzielna praca nad księgą Hioba (W34, 2021)

  1. Pamiętaj że pierwszy wers Biblii bo to tworzy kontekst. Zobacz Gen 1:1 - to ważne, bo musimy wiedzieć kto stworzył szatana.
  2. Pamiętaj o ważnych pojęciach: dobro, zło, cierpienie, rzeczywistość, szatan, Bóg, pochodzenie zła, samokontrola, emocje i emocje w cierpieniu.
  3. Jeszcze raz czytanie wg. takiego planu.
    1. Rozdziały 1, 2 a potem cały 3 aby zrozumieć sytuację, poczuć problem. Zróć uwagę na 3:25 - to dobra synteza światopoglądu Hioba.
    2. Potem znajdź czas na modlitwę o mądrość. Możesz przeczytać rozdział 28, możesz sięgnąć po Psalm 19 (albo jakiś inny o mądrości), możesz dodać jeszcze kilka wersetów z pierwszej tezy Listu do Rzymian (Rz 1:18nn - kilka wersetów starczy). Ale tu spróbuj znaleźć się w swoim procesie, w Twoim szukaniu mądrości.
    3. Teraz kuknij w rozdziały 38 i 39, potem 40, 41
    4. A teraz, wczuwając się w sytuację Hioba zakończ czytając dokładnie rozdział 42.
  4. Jak to zrobisz to bardziej dla rozrywki możesz (nie musisz) zrobić opis aktywów przedsiębiorstwa Hioba w Exelu. Oprócz żywego inwentarza wylicz też kluczowych, zaufanych menedżerów. No i w dwóch kolumnach: przed i po procesie restrukturyzacji myślenia. Jak to zrobisz będziesz miała wyraźnie zapisany problem wiarygodności Boga w kontekście wersetu 42:10b, że „Pan oddał mu całą majętność w dwójnasób”. Główkuj! Jak Ci się nie chce robić to na moim blogu jest prezentacja o biznesie Hioba.
  5. Jeszcze w celu trwalenia pokartkuj nieco księgę aby widzieć jak ten dialog z kumplami przebiega.
  6. Ja mam problem to przeczytać, ale mogę nagrania słuchać. SuperProdukcja jest tu: https://wojtek.pp.org.pl/34304_struktura-ksiegi-hioba
  7. Kuknij na pewne perełki które są środku księgi. Tu przykładowe:
    1. O szatanie, a właściwie to wypowiedź szatana o ludziach. W wersecie 4:17 (ale zacząć czytać od .12) jest to co szatan myśli o ludziach.
    2. O śmierci i nadziei. Przeczytaj rozdział 14 i rozdział 19, poszukaj perełek.
    3. Czytając rozdział7 38-41 zwróć uwagę na zapisy z przed 4000 lat o Orionie, o Plejadach, o dinozaurach (lewiatan, behemot) - to obrazuje stan wiedzy w tamtym czasie.
  8. Jeszcze raz przeczytaj rozdziały 1, 2, i 42:5 aby zapamiętać 42:5. A potem przeczytaj Rz 8:28 aby po połączyć i doczytaj do końca rozdziału 8 w Rz bo w 8:31 jest piękna obietnica, która ma nas upewnić. Pamiętaj! Nic nas nie wyrwie z rąk Boga!
  9. A teraz możesz wysłuchać wykładu Fabiana na temat Hioba. Warto bo to chyba jedyny porządny wykład o tej księdze, który widziałem w sieci. Poważnie!
    1. Jest pod linkiem https://youtu.be/uTo5Myd_M0w 
    2. ale po modlitwie wstępnej może 15 minut przewinąć, bo to jest uzupełnienie do poprzedniego tematu - zacznij słuchać o 15 minuty.
    3. Fabian używa rzadkiego w Polsce słowa: retrybucja - mechanizm sprawiedliwej odpłaty. Ludzie w taki mechanizm wierzą, ale w obecności miłującego Boga takiego mechanizmu być nie może!
  10. Inne fragmenty do przemyślenia:
    1. 1Kor 10:13 - Pamiętaj: Nie nawiedziła was pokusa …
    2. Jak 1:13 - Pamiętaj: Bóg nas nie kusi!
 

Kategorie: teologia/biblia/studia, biblia, biblia / studium, lekcje, lekcja


Słowa kluczowe: hiob, job, bibla, kfc, księga hioba


Pliki


Komentarze: (0)

Skomentuj notkę
4 grudnia 2020 (piątek), 15:08:08

Obrazy żydowskiego małżeństwa w NT (wykład z 2003 roku)

Historia

  • marzec 2003 r.
  • Katowice, 25 września 2015 r. -  dla Odwyków (preKFC) i grupki Tomka w 3S
  • styczeń 2016 - potem dla Odwyków w Oławie
  • Katowice, KFC, 5 grudnia 2020 r.

Obrazki

 

 


Kategorie: _blog, lekcje, prezentacje


Słowa kluczowe: małżeństwo, kielich goryczy, narzeczeństwo, maria i józef, kościół


Pliki


Komentarze: (1)

Grzegorz, December 4, 2020 21:43 Skomentuj komentarz


Ciekawy tekst ( jestem bardzo ostrożny co do różnych wyliczeń, ale ten tekst daje ciekawe dla mnie nowe perspektywy ) ze strony

https://patmos.pl/kiedy-wroci-jezus-i-zacznie-sie-1000-letnie-krolestwo/

W czasach Jezusa, kiedy mężczyzna zaręczał się z kobietą, opuszczał ją, aby przygotować dla niej dom, w którym będą mogli wspólnie żyć. Mogli się nie widzieć nawet do dwóch lat, w czasie gdy budował dom na ziemi należącej do jego ojca. Ponieważ budował na ziemi ojca, to z powodu szacunku do niego potrzebował jego zgody na powrót po swoją żonę.

W czasie budowy domu, gdy ktoś go spytał, kiedy pójdzie po swoją żonę, to zgodnie z żydowskim zwyczajem odpowiadał: „O tym dniu i godzinie nikt nie wie, nawet aniołowie w niebie, tylko mój ojciec wie”.

Oczywiście syn i pozostali członkowie rodziny wiedzieli, kiedy to będzie, bo trzeba było przygotować wesele itd., ale mówiło się tak ze względu na szacunek do ojca. Dlatego słowa Jezusa, że tylko Ojciec wie, nie oznaczają, że Jezus ani Duch Święty tego nie wiedzą, ale są wyrazem szacunku i poddania w stosunku do Ojca i stwierdzeniem, że to Ojciec ma autorytet zdecydować, kiedy Jezus powróci.

Pozdrawiam Grzegorz

Więc gdy Jezus wypowiedział te słowa to słuchający Żydzi od razu zrozumieli odniesienie do ich zwyczajów ślubnych. To samo odniesienie znajdujemy w czternastym rozdziale Ewangelii Jana.

Skomentuj notkę
8 grudnia 2017 (piątek), 18:36:36

Proces zbawienia opisany w Ef 2:1-10

Tekst do analizy pochodzi z początku 2 rozdziału Listu do Efezjan, który wg. przekładu EIB brzmi tak:

(1) Wy bowiem byliście martwi z powodu waszych upadków i grzechów. (2) Żyliście w nie uwikłani, jak inni w obecnym wieku tego świata. Służyliście władcy sfer powietrznych, który rządzi duchem działającym w nieposłusznych ludziach. (3) Do takich ludzi zresztą my wszyscy niegdyś należeliśmy. Targały nami żądze ciała, jego pragnienia i pomysły — byliśmy z natury warci gniewu, zupełnie tak, jak pozostali.
(4) Jednak Bóg, hojny w swym miłosierdziu, kierując się swą wielką miłością do nas, (5) i to martwych z powodu upadków, ożywił nas z Chrystusem. Bo z łaski jesteście zbawieni.
(6) On nas wraz z Chrystusem przywrócił do życia i wraz z Nim umieścił na wysokościach nieba. Uczynił to w Chrystusie Jezusie, (7) aby ukazać w nadchodzących wiekach nadzwyczajne bogactwo swojej łaski w dobroci względem nas, właśnie w Chrystusie Jezusie.
(8) Gdyż z łaski jesteście zbawieni, przez wiarę. Nie jest to waszym osiągnięciem, ale darem Boga. (9) Nie stało się to dzięki uczynkom, aby się ktoś nie chlubił. (10) Jesteśmy Jego dziełem. Zostaliśmy stworzeni w Chrystusie Jezusie do dobrych czynów. Bóg przygotował je już wcześniej, by były treścią naszego życia. 

Analiza tego co tu zapisano:

  • Co wiemy o Efezjanach:
    1. Byli martwi z powodu upadków i grzechów.
    2. Żyli uwikłani w upadki i grzechy.
    3. Służyli władcy sfer powietrznych.
    4. Targały nimi żądze ciała, jego pragnienia i pomysły.
  • Paweł też utożsamiał się ze stanem Efezjan.
  • Prawda o wszystkich ludziach:
    1. Inni ludzie na świecie dalej żyją uwikłani w upadki i grzechy.
    2. Efezjanie, jak i inni ludzie tak żyjący są z natury warci gniewu.
    3. Uratowanie się (zbawienie) nie jest uczynkiem ludzkim.
  • Co wiadomo o Bogu:
    1. Bóg jest hojny w miłosierdzie.
    2. Bóg kieruje się wielką miłością do nas.
    3. Bóg kieruje się wielką miłością do nas mimo iż jesteśmy martwi z powodu upadków.
    4. Ratuje, wybawia ludzi (zbawia) z łaski.
    5. Chce w nadchodzących wiekach objawił bogactwo łaski względem nas.
  • Co zrobił Bóg?
    1. Ożywił (przywrócił do życia) nas z Chrystusem.
    2. Umieścił nas z Chrystusem na wysokościach nieba.
    3. Z łaski wybawił (zbawił).
  • Władca sfer powietrznych rządzi duchem działającym w nieposłusznych ludziach. 

Obrazek do zapamiętania procesu

background Layer 1 upadków i grzechów Efezjanie i uratowani Efezjanie Posadził na wyżynach Ożywił z powodu Co zrobił Bóg Uratował martwi żywi

Kategorie: teologia/biblia, studium biblii, _blog, zbawienie, ewangelia, teologia/ewangelia, biblia/studia, lekcje


Słowa kluczowe: zbawienie, ef2:1-10, łaska, lekcja


Komentarze: (1)

wojtek, March 12, 2018 22:17 Skomentuj komentarz


Podobne zapisane jest tu:

Tit 3:3-9 ubg
(3) Niegdyś bowiem i my byliśmy głupi, oporni, błądzący, służący rozmaitym pożądliwościom i rozkoszom, żyjący w złośliwości i zazdrości, znienawidzeni i nienawidzący jedni drugich. (4) Lecz gdy się objawiła dobroć i miłość Boga, naszego Zbawiciela, względem ludzi; (5) Nie z uczynków sprawiedliwości, które my spełniliśmy, ale według swego miłosierdzia zbawił nas przez obmycie odrodzenia i odnowienie Ducha Świętego; (6) Którego wylał na nas obficie przez Jezusa Chrystusa, naszego Zbawiciela; (7) Abyśmy, usprawiedliwieni jego łaską, stali się dziedzicami zgodnie z nadzieją życia wiecznego. (8) Wiarygodne to słowo i chcę, abyś o tym zapewniał, żeby ci, którzy uwierzyli Bogu, zabiegali o celowanie w dobrych uczynkach. Jest to dobre i pożyteczne dla ludzi. (9) Unikaj zaś głupich dociekań, rodowodów, sporów i kłótni o prawo; są bowiem nieużyteczne i próżne.

Skomentuj notkę

Disclaimers :-) bo w stopce coś wyglądającego mądrze można napisać. Wszystkie powyższe notatki są moim © wymysłem i jako takie związane są ze mną. Ale są też materiały obce, które tu przechowuję lub cytuje ze względu na ich dobrą jakość, na inspiracje, bądź ilustracje prezentowanego lub omawianego tematu. Jeżeli coś narusza czyjeś prawa - proszę o sygnał abym mógł czym prędzej naprawić błąd i naruszeń zaniechać.