Analiza ksiag poprzez dzielenie (data: 2023-10)
Takie dwa pliki znalazłem.
Takie dwa pliki znalazłem.
Zobaczcie na badzo ważny werset w Liście do Rzymian i na pewną różnicę w tłumaczeniach bazujących na TR (np. Przeklad toruński, UBG) i NA (np. Biblia Tysiąclecia, EIB):
Rz 8:1-2 tpnp "Dlatego teraz nie ma żadnego potępienia dla tych, którzy są w Chrystusie Jezusie, którzy chodzą, nie według ciała , ale według Ducha . Albowiem prawo Ducha, życiem w Chrystusie Jezusie, uwolniło mnie od prawa grzechu i śmierci.”
Rz 8:1-2 bt "Teraz jednak dla tych, którzy są w Chrystusie Jezusie , nie ma już potępienia. Albowiem prawo Ducha, który daje życie w Chrystusie Jezusie, wyzwoliło cię spod prawa grzechu i śmierci."
Różnica polega na wyjaśnieniu pojęcia „w Chrsytsusie”. XVI-wieczni badacze pism przyjeli wariant w którym „w Chrystusie” oznacza, że "chodzą wg. Ducha a nie wg. ciała”. Oświeceniowym krytykom tekstu "chodzenie wg. Ducha" nie bardzo pasuje więc przyjmują wersje, w którym nie ma tego wyjaśnienia w Rz 8.1, choć jest nawiązanie do tego poniżej, w kontekście.
Przeczytajmy więc jeszcze cały kontekst tego ważnego fragmentu (przypomnę, że jest on po rozdziale 5, 6 i 7).
Rz 8:1-9 tpnp
(1) Dlatego teraz nie ma żadnego potępienia dla tych, którzy są w Chrystusie Jezusie, którzy chodzą, nie według ciała , ale według Ducha. Albowiem prawo Ducha, życiem w Chrystusie Jezusie, uwolniło mnie od prawa grzechu i śmierci.
(3) Bo niemoc, na którą niedomagało Prawo z powodu ciała, Bóg przezwyciężył, posyłając swojego Syna w podobieństwie grzesznego ciała, jako ofiarę za grzech, potępił grzech w ciele, aby sprawiedliwa norma Prawa została wypełniona w nas, którzy chodzimy, nie według ciała, ale według Ducha.
(5) Albowiem ci, którzy są według ciała, myślą o tym, co cielesne; ale ci, którzy są według Ducha, myślą o tym, co duchowe. Gdyż zamysł ciała to śmierć; ale zamysł Ducha to życie i pokój, dlatego że zamysł ciała jest wrogi Bogu, gdyż nie jest poddany Prawu Bożemu, bo i nie może.
(8) Ci bowiem, którzy są w ciele, Bogu podobać się nie mogą. Lecz wy nie jesteście w ciele, ale w Duchu, skoro Duch Boży mieszka w was; a jeśli ktoś nie ma Ducha Chrystusa, ten nie jest Jego.
Do opracowania na 6 stycznia w Knurowie.
Podejście z 2024 roku
J 1:1nn tpnt | Analiza |
---|---|
Jerozolima w czasie Paschy |
|
(13) A była blisko Pascha żydowska; i Jezus wstąpił do Jerozolimy. |
Święta, czas pielgrzymki do Jerozolimy. Jezus też idzie. |
(14) I znalazł w świątyni sprzedających woły, owce, gołębie i zajmujących swoje miejsca bankierów. (15) I uczynił bicz z powrozów, i wypędził wszystkich ze świątyni, także owce i woły, a bankierom porozsypywał monety i powywracał stoły, (16) A tym, co sprzedawali gołębie, powiedział: - Zabierzcie je stąd, nie czyńcie domu Ojca mojego domem kupieckim. (17) I przypomnieli sobie Jego uczniowie, że jest napisane: Gorliwość o Twój dom pochłonęła mnie.
|
Akcja…. |
(18) Wtedy Żydzi zwrócili się do Niego, mówiąc: - Jakim znakiem dowiedziesz, że możesz to czynić? (19) W odpowiedzi, Jezus rzekł im: - Zburzcie tę świątynię, a ja wzniosę ją w trzy dni. (20) Powiedzieli więc Żydzi: - Tę świątynię budowano czterdzieści sześć lat, a Ty wzniesiesz ją w trzy dni? (21) Ale On mówił o świątyni swojego ciała. |
Czy Nikodem był przy tym? Ale powinien o tym słyszeć - wszak członek wysokiej rady (senatu?) |
(22) Gdy więc został wzbudzony z martwych, Jego uczniowie przypomnieli sobie, że im to mówił; i uwierzyli Pismu i słowu, które wypowiedział Jezus. |
|
Jezus i ludzie w Jerozolimie |
|
(23) A gdy był w Jerozolimie w święto Paschy, wielu uwierzyło w Jego imię, widząc cudowne znaki, które czynił. |
# w imię? - co to znaczy? # czy słyszał o tym Nikodem? |
Jezus i ludzie |
|
(24) Ale Jezus nie powierzał im samego siebie, dlatego że On znał wszystkich, (25) I dlatego, że nie miał potrzeby, aby ktoś zaświadczył Mu o człowieku; albowiem sam wiedział, co jest w człowieku. | Obserwacja: Jezus wie co jest w człowieku. |
(J 3:1nn tpnt 1:1) A był pewien człowiek wśród faryzeuszy o imieniu Nikodem, przywódca żydowski. (2) Ten przyszedł w nocy do Jezusa i powiedział do Niego: | Przywódca - skąd wiem, że Nikodem był w Najwyższej radzie ??? sprawdzić |
- Rabbi! Wiemy, że przyszedłeś od Boga jako nauczyciel bo nikt takich cudownych znaków czynić nie może, które Ty czynisz, gdyby Bóg z nim nie był. |
Pochlebstwo ! |
(3) Jezus w odpowiedzi, rzekł mu: - Zaprawdę, zaprawdę mówię ci: Jeśli ktoś nie zostanie zrodzony z góry, nie może zobaczyć Królestwa Bożego. |
Odpowiedź na nie zadane pytanie. A może było zadane tylko relacja jest niepełna? Temat rozmowy: Królestwo Boże. Co to jest? system społeczny, w którym jedna z osób jest najważniejsze, bo jest królem. |
(4) Nikodem powiedział do Niego: - Jak może człowiek zostać zrodzonym, będąc starcem? Nie może on powtórnie wejść do łona swojej matki i zostać zrodzonym.
|
|
(5) Jezus odpowiedział: - Zaprawdę, zaprawdę mówię ci: Jeśli ktoś nie zostanie zrodzony z wody i z Ducha, nie może wejść do Królestwa Bożego. (6) Co jest zrodzone z ciała, jest ciałem, a co jest zrodzone z Ducha, jest duchem. (7) Nie dziw się, że ci powiedziałem, że konieczne jest, abyście zostali zrodzeni z góry. (8) Wiatr wieje gdzie chce i szum jego słyszysz, ale nie wiesz skąd przychodzi i dokąd idzie; tak jest z każdym, kto jest zrodzony z Ducha. |
#nowe narodzenie, #narodzenie z góry - J1:12 stali dziećmi Bożymi.
Nikodem -> J7:50 |
(9) Nikodem w odpowiedzi, zapytał Go: - Jak to się może stać? (10) Jezus w odpowiedzi, rzekł mu: - Ty jesteś nauczycielem Izraela, a tego nie wiesz? |
Przywódcy religijni mogą nie mieć pojęcia o rzeczywistości duchowej. Jak to dobrze, że Pan Jezus chce tą rzeczywistość ludziom objawić i objawiał i objawia (swoim Świętym Duchem, którego posłał). |
(11) Zaprawdę, zaprawdę mówię ci, że co wiemy, to mówimy, i co widzieliśmy, o tym świadczymy, a naszego świadectwa nie przyjmujecie. (12) Jeśli nie wierzycie, gdy wam powiedziałem o sprawach ziemskich, to jak uwierzycie, jeśli mówiłbym wam o sprawach niebiańskich? (13) I nikt nie wstępuje do nieba, tylko Ten, który zstąpił z nieba, Syn Człowieczy, który jest w niebie. |
|
(14) I jak Mojżesz wywyższył węża na pustyni, tak właśnie musi zostać wywyższony Syn Człowieczy, (15) Aby każdy, wierzący w Niego, nie zginął, ale miał życie wieczne. (16) W ten właśnie sposób Bóg umiłował świat, że dał swojego jednorodzonego Syna, aby każdy, wierzący w Niego, nie zginął, ale miał życie wieczne. (17) Bo nie posłał Bóg swojego Syna na świat, aby sądził świat, lecz by świat został przez Niego zbawiony. (18) Wierzący w Niego, nie podlega osądzeniu; ale kto nie wierzy, już jest osądzony, dlatego że nie wierzy w imię jednorodzonego Syna Bożego.
(19) To natomiast jest sąd, że światłość przyszła na świat, a ludzie bardziej umiłowali ciemność niż światłość; bo ich czyny były złe. (20) Każdy bowiem, kto źle czyni, nienawidzi światłości i nie przychodzi do światłości, aby czyny jego nie zostały obnażone. (21) Lecz kto czyni prawdę, przychodzi do światłości, aby czyny jego zostały ujawnione, że są dokonane w Bogu. |
Fakty:
|
(22) Potem przyszedł Jezus i Jego uczniowie do ziemi judzkiej i tam przebywał .... | Koniec historii i dialogu z Nikodemem. Nikodem pojawia się jeszcze w J 7:50 i 19:39 - warto doczytać. |
….
Szykuję się na 11 listopada, na OdwykCamp w Ustroniu, więc robię wyciąg z wykładów "Światopogląd ucznia" więc szukam fajnych obrazków. No i znalazłem:
A w pliku PDF jest mała prezentacja robocza.z małą prezentacją.
Przy okazji podglądam jak działają html blob - czyli umieszczanie treści obrazka w edytorze TinyMcEdit. Nie rozumiem ale działa.
Osobna notka gromadząca pliki.
Mesjasz to tytuł osoby namaszczonej. Ale co to znaczy? Kto namaszcza, po co? do czego? Jak się ma hebrajski מָשִׁיחַ, - [ meszija ] do greckiego Chrystusa, naszego Pomazańca i dlaczego to wszystko jest takie ważne o ile jest ważne?
Z tym Mesjaszem to same pytania a potem to jeszcze trudne do wysłuchania i zrozumienia odpowiedzi. A ja znowu słuchając dzieła G.F Haendla szukam krótkich, prostych odpowiedzi na te pytania.
Namaszczenie? - namaszczenie to gest posmarowania kogoś specjalnie przygotowaną do tego (ale jednak zwykłą) oliwą lub olejkiem. Można nakapać na głowę, można wylać, można wytrzeć całą twarz, włosy, brodę też. Można troszkę kapnąć na rączkę albo na czoło.... to jednak jest gest a nie czary, nie magia mimo, że za sprawą "ostatniego namaszczenia" katolicy wśród których żyję traktują go dość magicznie i smutno bo naszej kulturze jest on sygnałem, że życie się kończy choć powinno trwać wiecznie.
Oliwą? Olejem? Czy może być "kujawski"? Tak, "kujawski" jest zdecydowanie lepszy niż silnikowy ale ważny jest sam gest zaś oliwa ten gest swoją delikatnością zdecydowanie wzmocni.
Po co namaszczać, po co taki gest? Z Biblii wiemy, ze w starożytności namaszczało się króla aby królował, proroka aby prorokował, kapłana aby kapłanił (kapłonienie - nowe słowo wymyśliłem), bo to wskazywało, wybierało, rozpoczynało pewną misję. Ale wszystko to odwoływało się do pewnej wybranej i przeznaczonej do tych trzech funkcji osoby, która zapowiadana od początku świata miała przyjść i te trzy funkcje spełniać.
Dziś na prezydenta lub premiera się nie namaszcza tylko zaprzysięga co też jest gestem (czynność + słowa) coraz częściej w naszej kulturze pustym. Rzymscy ustanawiając swoich kapłanów też ich czymś tam namaszczają (pewnie nie jest to kujawski), inni magicy też praktykują zaś wszelkiej maści ateiści, agnostycy i naturaliści śmieją się bo gesty te nie poddają się badanu naukowemu, ani nie da się z nich wyciągnąć konsekwencji prawnych - więc są puste!
Ale miało być o Namaszczonym. Napisałem jak to jest po hebrajski to jeszcze przełożę to na grekę - Chrystus (gr. χριστός) i słowo to nie ma nic wspólnego z chrztem (gr. βάπτισμα, baptisma) choć język polski (i tylko polski) taką łączność sugeruje.
Ale chwileczkę - napisałem, że wszystko to ma wskazywać na kogoś, kto będzie pełnił trzy funkcje:
- będzie prorokiem - będzie przekazywał słowa od Boga i objawiał sprawy Boskie;
- będzie kapłanem - będzie się zwracał w imieniu ludzi do Boga;
- będzie królem - będzie zarządzał, rozstrzygał spory, jak potrzeba to karał ale będzie też przywódcą wskazującym kierunek;
i w historii wiele było postaci spełniających dwie z tych trzech funkcji ale taka, żeby spełniać aż trzy jest tylko jedna, i chodzi mi o Jezusa, którego zresztą nie tylko po polsku określa się Chrystusem czy też z hebrajskiego Mesjaszem.
I cała ta notka na Jezusa Chrystusa ma wskazywać, bo słuchając oratorium G.F Haendla trudno o Jezusie nie myśleć jeżeli zna się choć trochę angielski i wsłuchując w słowa przywołuje z pamięci proroctwa i opisy ich wypełnienia zawarte w Biblii (w tym wypadku w Biblii króla Jakuba, czyli angielskiego KJV).
No więc zachęcam do słuchania. Tu jakieś amerykańskie wykonanie, wystarczająco dobre a przy tym klasyczne, bez tych nowych mód i wymyśleń.
https://youtu.be/2-QV_I-xseA?si=mg5qBeDiL_l2nvpM
*******
W naszej kulturze pojawiają się jeszcze takie pojęcia:
- namaszczenie - w nowomowie niektórych chrześcijaństwa znaczy tyle co udzielenie jakiego duchowego daru, charyzmatu; często dachowe uzasadnienie sprzecznych z Biblią wygłupów i nieracjonalnych zachowań;
- namaszczenie chorych - chyba już napisałem, ale powtórzę za Wiki - rzymskokatolicki sakrament (obrzęd magiczny) wykonywany nad osobą chorą lub starszą, której grozi niebezpieczeństwo śmierci. Na Wiki pisze "przywołuje moc misterium paschalnego nad ochrzczonymi cierpiącymi z powodu choroby lub podeszłego wieku, którym z tego powodu „zaczyna grozić niebezpieczeństwo śmierci”" - i źle mi się to czyta bo sugeruje jakoby misterium paschalnego miało moc. Nie! Moc nad śmiercią to ma Pan Jezus i staczy.
W nagramym i dostępnym na YT wykładzie pokazał to tak:
A ja uważam, że tak i dziś (styczeń 2024) nawet trudno mi to porównać więc tylko zachowuję sobie
1. Zawiązanie akcji – 1-2
2. Dialogi Hioba z przyjaciółmi - 3-27
3. Mądrość o sobie - 28 Hymn o mądrości
4. Hiob - kolejne rozważania – 29, 30, 31 Mowa Hioba: Skarga i obrona
5. Elihu u Hioba – 32:2nn
6. Bóg objawia się Hiobowi - 38-42:4
7. Hiob o swojej przemianie - 42:5n
8. Zakończenie historii Hioba - 42:7nn
Zajmuj się tym co pożyteczne:
Dz 20:18-21 ubg
(18) (...) Wy wiecie, jaki byłem przez cały czas wśród was od pierwszego dnia, kiedy przybyłem do Azji, (19) jak służyłem Panu z całą pokorą wśród wielu łez i doświadczeń, które mnie spotykały z powodu zasadzek Żydów,
(20) jak nie uchylałem się od niczego, co pożyteczne,
od (#1) przemawiania i (#2) nauczania was
(#1) publicznie i (#2) po domach
(21) oświadczając zarówno (#1) Żydom, jak i (#2) Grekom
o (#1) pokucie wobec Boga i o (#2) wierze w naszego Pana Jezusa Chrystusa.
Znalazłem fajny obrazem obrazujący wersety 2P1:3-11,. Tak fajny i tak prosty, ze sobie go tu zachowuję wcześniej studiując ten problem z bliskimi.
Przy okazji ciekawa uwaga: myślę, że 2P1:3-11 to streszczenie 1P, tak jakby Piotr pisząc to chciał opowiedzieć o trudnych tematach (bo ten list jest o trudnych sprawach) ale zanim w to wejdzie chce albo przypomnieć, albo poinformować o tym co napisał w 1P.
![]() |
Schodki:
|
Treść | Analiza |
---|---|
2P 1:1-11 BT5 " (1) Szymon Piotr, sługa i apostoł Jezusa Chrystusa, do tych, którzy dzięki sprawiedliwości Boga naszego i Zbawiciela, Jezusa Chrystusa, otrzymali wiarę równie godną czci jak i nasza: | Autor się przedsstawia |
(2) Łaska wam i pokój niech będą udzielone obficie przez poznanie Boga i Jezusa, Pana naszego! | życzenia, ale …. |
(3) Tak samo Boska Jego moc udzieliła nam tego wszystkiego, co się odnosi do życia i pobożności, przez poznanie Tego, który powołał nas swoją chwałą i doskonałością (dosł: cnotę). |
Fakty:
|
(4) Przez nie zostały nam udzielone drogocenne i największe obietnice, abyście się dzięki nim stali uczestnikami Boskiej natury, skoro wyrwaliście się z zepsucia [wywołanego] na świecie żądzą. | Pytanie: przez nie (nim)? przez co, bo nie wiem? |
(5a) Dlatego też właśnie, dołożywszy całej pilności, dodajcie do wiary waszej cnotę. ... | |
(5b) do cnoty poznanie, (6) do poznania powściągliwość, do powściągliwości cierpliwość, do cierpliwości pobożność, (7) do pobożności przyjaźń braterską, do przyjaźni braterskiej zaś miłość. |
Schodki:
|
(8) Gdy bowiem będziecie je mieli, i to w obfitości, nie pozostawią was one bezczynnymi ani bezowocnymi w poznawaniu Pana naszego, Jezusa Chrystusa. |
Dwie miłe konsekwencje:
|
(9) Komu bowiem ich brak, jest ślepy - będąc krótkowzrocznym, zapomniał o oczyszczeniu z dawnych swoich grzechów. | Ale uwaga: są chrześcijanie cieleśni, skoro …. (1) oczyszczeni z danych grzechów (a więc przeszli przez zbawienie) zapomniał o tym, i nie ma tych cnot (bo nie dołożył) cech charakteru. |
(10) Dlatego bardziej jeszcze, bracia, starajcie się umocnić wasze powołanie i wybór! To bowiem czyniąc, nie upadniecie nigdy. (11) W ten sposób szeroko stanie przed wami otworem wejście do wiecznego królestwa Pana naszego i Zbawcy, Jezusa Chrystusa. | Zachęta i obietnica |
![]() |
Schodki:
|
Treść wg TPNP | Uwagi |
---|---|
(1) Szymon Piotr, sługa i apostoł Jezusa Chrystusa, do tych, którzy z nami otrzymali równie cenną wiarę przez sprawiedliwość Boga naszego i Zbawiciela Jezusa Chrystusa. |
Adresaci tego listu otrzymali (czas przeszły, dokonany) wiarę tak samo cenną jak wiara apostołów. Otrzymali ją bo Bóg jest sprawiedliwy, i sprawiedliwy jest Pan Jezus - Zbawiciel. |
(2) Łaska i pokój niech się wam rozmnoży przez dogłębne poznanie Boga i Jezusa, Pana naszego. | Łaska ma się rozmnożyć poprzez poznanie Boga. |
(3) Gdyż boska Jego moc darowała nam wszystko, co potrzebne do życia i pobożności przez dogłębne poznanie Tego, który nas powołał przez własną chwałę i cnotę, (4) Przez które zostały nam dane największe i drogocenne obietnice, abyście przez nie stali się uczestnikami boskiej natury, jako ci, którzy uciekli od zepsucia, które na tym świecie jest przez pożądliwość. |
|
(5) I dlatego przykładając wszelkie staranie, zaopatrzcie przez waszą wiarę cnotę, a przez cnotę poznanie, (6) A przez poznanie opanowanie, a przez opanowanie wytrwałość, a przez wytrwałość pobożność, (7) A przez pobożność miłość braterską, a przez miłość braterską miłość. |
|
(8) One bowiem, istniejąc i pomnażając się w was, nie pozostawią was bezczynnymi ani bezowocnymi w dogłębnym poznaniu Pana naszego Jezusa Chrystusa. |
Jak będziesz wchodził po schodkach to te cechy charakteru:
|
(9) Kto bowiem ich nie posiada, ten jest ślepy, krótkowzroczny i zapomniał, że otrzymał oczyszczenie ze swoich dawnych grzechów. |
Problem "chrześcijan cielesnych" - kto nie wzrasta jest
|
(10) Dlatego, bracia, tym bardziej starajcie się gorliwie uczynić pewnym swoje powołanie i wybranie; to bowiem czyniąc, z pewnością nigdy się nie potkniecie. | Paraf. Starajcie się dokładać (schodki) bo idąc w górę schodków nie potkniesz się! |
(11) W ten sposób bowiem obficie będzie wam zapewnione wejście do wiecznego Królestwa Pana naszego i Zbawiciela, Jezusa Chrystusa." |
Schodków jest 7, bo budując na wierze dokładamy takie rzeczy:
- cnota (αρετην aretēn)poznanie (γνωσιν gnōsin)
- powściągliwość (TPN: opanowanie)
- cierpliwość (TPN, PNŚ: wytrwałość)
- pobożność, bogobojność (ευσεβεια eusebeia)
- przyjaźń braterską, miłowanie braci (φιλαδελφια filadelfia)
- miłość (αγαπην agapēn)
Zrobiłem w ramach S.D.P takie zajęcia, w trakcie których, przez 90 minut dyskutowaliśmy o antropologii człowieka (trójjedyny, platoński, ciało i dusza a może ciało, dusza i duch.
Materiały są tu, ale większość slajdów pochodzi z innych materiałów.
Było też o kotach.
Będzie też pewnie kontynuacja, bo materiału się nie udało przerobić w całości. Muszę dorobić jeszcze:
Pliki:
Bogdan poprosił abym powiedział co myślę na tem temat, była też dyskusja ale jak to na KFC, wielce inspirująca ale nie dokończona.
Przy okazji powstała nie jedna definicja. Ale jedna jest fajna
Materiał zostawiam tu:
I będzie to niezły punkt wyjścia do mojego materiały pt. jak działają ludzie.
Pliki:
Spotkanie 22 marca
KFC, Materiały na wyjazd na Kozińce, 24-25 lutego 2023 roku
Plan działania
.
Spis treści do wydrukowania
Jednym elementów podstawowej nauki jest nauka chrztach
Hbr 6:1-4 ubgDlatego zostawmy podstawowe nauki o Chrystusie i przejdźmy do tego, co doskonałe, nie zakładając ponownie fundamentu, którym jest pokuta od martwych uczynków i wiara w Boga;Nauka o chrztach i nakładaniu rąk, o zmartwychwstaniu umarłych i sądzie wiecznym. I to uczynimy, jeśli Bóg pozwoli.
Podstawowe nauki o Chrystusie stanowiące fundament:
Skoro jest w podstawowej dogmatyce punkt o chrztach, to te wg. Fabiana wyliczyć można tak.
Wyliczanka:
Wyliczanka: Tajemny Plan, gdzieś jesień 2019
1Tes 5:1-11 UBG "A o czasach i porach, bracia, nie potrzebujecie, aby wam pisano. (2) Sami bowiem dokładnie wiecie, że dzień Pana przyjdzie jak złodziej w nocy. (3) Bo gdy będą mówić: Pokój i bezpieczeństwo – wtedy przyjdzie na nich nagła zguba, jak bóle na kobietę brzemienną, i nie ujdą. (4) Lecz wy, bracia, nie jesteście w ciemności, aby ten dzień zaskoczył was jak złodziej. (5) Wy wszyscy jesteście synami światłości i synami dnia. Nie jesteśmy synami nocy ani ciemności. (6) Nie śpijmy więc jak inni, ale czuwajmy i bądźmy trzeźwi. (7) Ci bowiem, którzy śpią, w nocy śpią, a ci, którzy się upijają, w nocy się upijają. (8) My zaś, którzy należymy do dnia, bądźmy trzeźwi, przywdziawszy pancerz wiary i miłości oraz hełm nadziei zbawienia. (9) Gdyż Bóg nie przeznaczył nas na gniew, lecz abyśmy otrzymali zbawienie przez naszego Pana Jezusa Chrystusa; (10) Który umarł za nas, abyśmy, czy czuwamy, czy śpimy, razem z nim żyli. (11)Dlatego zachęcajcie jedni drugich i budujcie się wzajemnie, jak to zresztą czynicie."
Lista faków o zgromadzeniu gromadzącym się aby to przeczytać, o ile potrafi ono utożsamić się ze społecznością w Tesalonice.
Wypisać fakty o wspólnocie, które pojawiają się w tym tekście
Trzeźwość umysłu to bardzo ważny element zachowania czujności i czystości duchowej. Pomijając alkohol czy narkotyki można zanieczyszczać umysł innymi środkami uzależniającymi. Biblia wspomina o obżarstwie (Łk 21,34. 1P 4,3) które niesie ze sobą tragiczną w skutkach rozwiązłość. Jedzenie w nadmarze sprzyja również szybkiej otyłości brzucha, która powoduje różne choroby i spowalnia ruchliwość fizyczną i umysłową. Umysł może być mało aktywny lub wcale nieaktywny co czyni go bezużytecznym. Użyteczność objawia się tym, że codziennie myślimy i działamy na rzecz Królestwa Bożego. Pan Jezus oczekuje od nas pracy i pomnażania Jego majątku i wtedy można powiedzieć, że jesteśmy trzeźwi na umyśle. Będąc rybakiem, jeśli nie łowisz ryb to jak możesz powiedzieć, że jest to twój zawód?
Znalezione gdzieś w sieci:
A załączniku pliki.
Temat do przestudiowania, a właściwie do przeczytania.
Łk 11:23
Jezu mówi, że (…) "Kto nie jest ze Mną, jest przeciwko Mnie; a kto nie zbiera ze Mną, ten rozprasza".
Wnioski:
Łk 9:49-50
Jan rzekł: "Mistrzu! Widzieliśmy kogoś, kto w Twoim imieniu wygania demony i zabroniliśmy mu, dlatego że nie chodzi z nami". I powiedział do niego Jezus: "Nie zabraniajcie mu; bo kto nie jest przeciwko nam, ten jest z nami".
Wnioski:
Łk 11:23, Łk 9:49-50
W pewnych warunkach można to wykorzystać jako test, w ramach lekcji czytania ze zrozumieniem.
Było fajnie.
W dniach 4 do 6 listopada fundacja zorganizowała intensywne, 3-dniowe szkolenie z Księgi Hioba. W szkoleniu uczestniczyło około 20 osób.
Płatność: 150 zł
Na konto Fundacji instytutów biblijnych
Tytuł „Udział w szkoleniu o Księdze Hioba”
Nr konta: 18 1020 2313 0000 3202 0631 5818
Tekst: 3J wg przekładu toruńskiego (TPNT)
(1) Starszy, do umiłowanego Gajusa, którego miłuję w prawdzie.
(2) Umiłowany! Przede wszystkim modlę się, aby ci się dobrze powodziło i abyś był zdrów, tak jak dobrze powodzi się twojej duszy.
(3) Raduję się bowiem bardzo, gdy przychodzą bracia i gdy świadczą o twojej prawdzie, tak jak ty w prawdzie chodzisz. (4) Nie mam większej radości nad tę, gdy słyszę, że dzieciątka moje chodzą w prawdzie.
(5) Umiłowany! Wiernie postępujesz, jeśli trudzisz się dla braci i dla obcych, (6) którzy wydali świadectwo o twojej miłości przed zborem; a dobrze uczynisz, wysyłając ich w sposób godny Boga. (7) Wyszli bowiem dla Jego imienia, nic nie biorąc od pogan. (8) My więc powinniśmy takich przyjmować, aby stawać się współpracownikami prawdy.
(9) Pisałem do zboru, ale Diotrefes, który kocha być pierwszym z nich, nie przyjmuje nas. (10) Dlatego, jeśli przyjdę, przypomnę jego dzieła, które czyni, obmawiając nas złymi słowami, i nie zadowalając się tym, sam braci nie przyjmuje, a tym, co chcieliby przyjąć, zabrania i ze zboru ich wyrzuca.
(11) Umiłowany! Nie naśladuj złego, lecz dobrego. Kto dobro czyni, jest z Boga; ale kto zło czyni, nie widział Boga.
(12) Demetriuszowi dane jest świadectwo przez wszystkich i przez samą prawdę; i my także świadczymy, a wiesz, że świadectwo nasze jest prawdziwe.
(13) Wiele miałem ci napisać, ale nie chcę pisać atramentem i piórem. (14) A mam nadzieję bezzwłocznie cię ujrzeć, a wtedy osobiście ze sobą pomówimy.
(15) Pokój tobie. Pozdrawiają cię przyjaciele. Pozdrów przyjaciół imiennie.
Gdyby morze zamieniło się w inkaust, a największe drzewo w pióro to i tanie nie dało by się zapisać wszystkich rzeczy, którymi obdarzył nas Wielki Wódz, Kim Ir Sen.
W Warszawie zobaczyłem taki oto plakat reklamujący sklepy Żabki hasłem "Rób co lubisz". Bardzo mi się to spodobało. Ponieważ nie jest to
"Róbta co chceta" wykorzystałem to hasło w mojej pracy mentorskiej, bo jest dobre. Do hasła Jurka Owsiaka, które uważam, za złe też się odnosi ale pod koniec tego opracowania.
Nie zapominajmy, że człowiek jest istotą duchową, która posiada duszę umieszczoną w ciele. Mądrze to brzmi? To dobrze, bo to jest mądrość, więc powinna brzmieć mądrze.
Obrazek do tego:
Prosty opis:
Jesteś istotą duchową, ducham szukaj i obcuj z Bogiem, który też jest Duchem. Duchem możesz to robić, zwłaszcza, gdy Twój ożywiony duch wypełniony jest Duchem Świętym (Ducem Boga, Duchem Jezusa - w Biblii wyczytasz, że to to samo).
Jeżeli Duch Święty jest w Tobie oddziaływuje to na Twoją duszę (inspiracja i objawienie) abyś posiadł mądrość i działał mądrze, bo chcesz posiąść mądrość i działać mądrze. Rób więc to.
A jak już wiesz co jest dobre to chcesz tego również dl swojego ciała, rób więc i w ciele to co lubisz, bo przemienioną duszą lubisz to co dobre.
Rób więc co lubisz!
Może dlatego, że jest nie do Ciebie, tyko do tłumu. Róbta to nie rób, tylko liczba mnoga, to znaczy "Róbcie co chcecie", przy czym wypowiadający je wiedząc, że mówi je do tłumu i wiedząc, że opanował (bo od lat 80-tych to robi) technikę manipulacji tłumem defakto mówi:
Róbcie co chcecie, ale ja wam powiem co powinniście chcieć.
I tak to działa.
Wiele razy z wieloma osobami studiowałem już początek (tożsamość) na podstawie tego list. Tym razem spróbuję zrobić to bardziej formalnie i zapisać sobie aby następnym razem było łatwiej.
* Grażyna Kozłowska - z fejsa
Treść | Analiza |
---|---|
(1) Paweł, apostoł Jezusa Chrystusa z woli Boga, do świętych, którzy są w Efezie i wiernych w Chrystusie Jezusie. |
Czy List do Efezjan jest listem do Ciebie? Określ dokładnie adresatów, bo cudzych listów nie wypada czytać. |
(2) Łaska wam i pokój od Boga, Ojca naszego i Pana Jezusa Chrystusa. |
Co to jest łaska? Co to jest pokój?
Sprawdzić w przekładzie Świadków Jehowy. |
(3) Błogosławiony Bóg i Ojciec Pana naszego Jezusa Chrystusa, Ten, który nas pobłogosławił wszelkim duchowym błogosławieństwem niebios w Chrystusie. |
|
(4) Tak jak i wybrał nas dla siebie w Nim przed założeniem świata, abyśmy byli święci i nienaganni przed Nim w miłości, (5) przeznaczył nas dla siebie do usynowienia przez Jezusa Chrystusa, według upodobania swojej woli, (6) ku chwale sławy swojej łaski, którą obdarzył nas w Umiłowanym. |
Kiedy? |
(7) W Nim mamy odkupienie przez Jego krew, odpuszczenie upadków według bogactwa Jego łaski, (8) Którą hojnie nas obdarzył we wszelkiej mądrości i roztropności.
(9) Oznajmiając nam tajemnicę swojej woli według swego upodobania, które powziął w Nim,
(10) Aby w akcie zarządzenia pełni czasów, w Chrystusie jako głowie, w jedno zgromadzić wszystko, zarówno to co w niebiosach, jak i na ziemi, w Nim,
(11) W którym też jesteśmy wybrani do dziedzictwa, my, którzy zostaliśmy przeznaczeni według postanowienia Tego, który sprawia wszystko według decyzji swojej woli,
(12) Abyśmy istnieli ku chwale sławy Jego, my, którzy już wcześniej położyliśmy swoją nadzieję w Chrystusie.
(13) W Nim i wy usłyszeliście słowo prawdy, Ewangelię o zbawieniu waszym, w Nim też uwierzyliście i zostaliście zapieczętowani Duchem obietnicy – Świętym,
(14) Który jest poręką naszego dziedzictwa dla odkupienia nabytej własności, dla chwały sławy Jego.
|
|
List do Efezjan 1, 3 – 14 - na ile polskich zdań tłumaczeni przełożyli ten grecki tekst?
Nie miałem siły tego zbadać ale ktoś zrobił to za mnie.
(Chyba to ćwiczenie lepiej zrobić na 5-14)
Przekład dosłowny TPNT
(3) Błogosławiony Bóg i Ojciec Pana naszego Jezusa Chrystusa, Ten, który nas pobłogosławił wszelkim duchowym błogosławieństwem niebios w Chrystusie. (4) Tak jak i wybrał nas dla siebie w Nim przed założeniem świata, abyśmy byli święci i nienaganni przed Nim w miłości, (5)Przeznaczył nas dla siebie do usynowienia przez Jezusa Chrystusa, według upodobania swojej woli, (6) Ku chwale sławy swojej łaski, którą obdarzył nas w Umiłowanym. (7) W Nim mamy odkupienie przez Jego krew, odpuszczenie upadków według bogactwa Jego łaski, (8) Którą hojnie nas obdarzył we wszelkiej mądrości i roztropności. (9) Oznajmiając nam tajemnicę swojej woli według swego upodobania, które powziął w Nim, (10) Aby w akcie zarządzenia pełni czasów, w Chrystusie jako głowie, w jedno zgromadzić wszystko, zarówno to co w niebiosach, jak i na ziemi, w Nim, (11) W którym też jesteśmy wybrani do dziedzictwa, my, którzy zostaliśmy przeznaczeni według postanowienia Tego, który sprawia wszystko według decyzji swojej woli, (12) Abyśmy istnieli ku chwale sławy Jego, my, którzy już wcześniej położyliśmy swoją nadzieję w Chrystusie. (13) W Nim i wy usłyszeliście słowo prawdy, Ewangelię o zbawieniu waszym, w Nim też uwierzyliście i zostaliście zapieczętowani Duchem obietnicy – Świętym, (14) Który jest poręką naszego dziedzictwa dla odkupienia nabytej własności, dla chwały sławy Jego.
Po grecku wg. TR
1:4 θεος και πατηρ του κυριου ημων ιησου χριστου ο ευλογησας ημας εν παση ευλογια πνευματικη εν τοις επουρανιοις εν χριστω 1:4 καθως εξελεξατο ημας εν αυτω προ καταβολης κοσμου ειναι ημας αγιους και αμωμους κατενωπιον αυτου εν αγαπη
1:5 προορισας ημας εις υιοθεσιαν δια ιησου χριστου εις αυτον κατα την ευδοκιαν του θεληματος αυτου 1:6 εις επαινον δοξης της χαριτος αυτου εν η εχαριτωσεν ημας εν τω ηγαπημενω 1:7 εν ω εχομεν την απολυτρωσιν δια του αιματος αυτου την αφεσιν των παραπτωματων κατα τον πλουτον της χαριτος αυτου 1:8 ης επερισσευσεν εις ημας εν παση σοφια και φρονησει 1:9 γνωρισας ημιν το μυστηριον του θεληματος αυτου κατα την ευδοκιαν αυτου ην προεθετο εν αυτω 1:10 εις οικονομιαν του πληρωματος των καιρων ανακεφαλαιωσασθαι τα παντα εν τω χριστω τα τε εν τοις ουρανοις και τα επι της γης 1:11 εν αυτω εν ω και εκληρωθημεν προορισθεντες κατα προθεσιν του τα παντα ενεργουντος κατα την βουλην του θεληματος αυτου 1:12 εις το ειναι ημας εις επαινον της δοξης αυτου τους προηλπικοτας εν τω χριστω 1:13 εν ω και υμεις ακουσαντες τον λογον της αληθειας το ευαγγελιον της σωτηριας υμων εν ω και πιστευσαντες εσφραγισθητε τω πνευματι της επαγγελιας τω αγιω 1:14 ος εστιν αρραβων της κληρονομιας ημων εις απολυτρω
Zestawienie wyników
Kod przekładu |
Nazwa |
Liczba zdań |
Uwagi |
BB |
Biblia Brzeska (ed. 1563) |
11 |
Język bardziej niż staropolski, inna interpunkcja. Należy sprawdzić skan albo faksymile aby to policzyć, bo to co czytamy to transliteracja a nie tekst wydrukowany. Wtedy były jeszcze inne znaki interpunkcyjne i inna gramatyka. |
EIB |
Biblia Ewangeliczna (przekład literacki ed. 2018) |
9 |
Pastor Zaręba uwspółcześnia bardzo. Za bardzo! |
BG |
Biblia Gdańska (ed. 1632) |
3 |
Podoba mi się! |
UBG |
Uwspółcześniona Biblia Gdańska |
5 |
|
BP |
Biblia Poznańska (ed. 1973 – 1975) |
9 |
|
WUJ |
Biblia Jakuba Wujka (ed. 1599) |
5 |
|
BW |
Biblia Warszawska (ed. 1975) |
3 |
Super. A ja tak nie lubię BW a tu widać, dokładna jest. |
BT5 |
Biblia Tysiąclecia V (ed. 1999) |
8 |
Raczej dużo niż mało. Do tego giną niektóre słowa. |
BR |
Biblia Warszawsko-Praska (ed. 1975/1997) |
10 |
Za dużo! Stanowczo za bardzo pocięli ten tekst. |
Rak |
NT Rakowski (ed. 1606) |
6 |
|
DOS |
Przekład dosłowny (ed. 2006) |
3 |
Właściwe podejście. |
NWT – PL |
Przekład Nowego Świata (ed. 1994) |
8 |
|
TPNT |
Przekład Toruński Nowego Przymierza (ed. 2017) |
5 |
|
Obubienica |
Przekład dosłowny serwisu oblubienica.eu |
????? |
Trudne po policzenia bo to interlinia. |
Źródło: teksty pod serwisem https://biblia.apologetyka.com/read
Podziękowania dla Grażyny K.
Na początek zostawienie symboli zebrane w wyjaśnieniu przypowieści zapisanej poniżej jej treści:
Przypowieść (Mt 13:24nn UBG)
(24) Podał im też inną przypowieść:
Królestwo niebieskie podobne jest do człowieka, który zasiał dobre ziarno na swoim polu. (25) Lecz gdy ludzie spali, przyszedł jego nieprzyjaciel, nasiał kąkolu między pszenicę i odszedł. (26) A gdy zboże urosło i wydało plon, wtedy ukazał się też kąkol. (27) Wówczas słudzy gospodarza przyszli i zapytali go: Panie, czy nie posiałeś na swoim polu dobrego ziarna? Skąd więc ten kąkol? (28) A on im odpowiedział: Nieprzyjaciel to zrobił. I zapytali go słudzy: Czy chcesz, żebyśmy poszli i zebrali go? (29) Lecz on odpowiedział: Nie, żebyście przypadkiem, zbierając kąkol, nie wykorzenili razem z nim i pszenicy. (30) Pozwólcie obydwu razem rosnąć aż do żniwa, a w czasie żniwa powiem żniwiarzom: Zbierzcie najpierw kąkol i zwiążcie go w snopki na spalenie, pszenicę zaś zgromadźcie w moim spichlerzu.
Wyjaśnienie Jezusa skierowane do uczniów (Mt 13:36nn):
(36) Jezus przyszedł do domu, podeszli do niego jego uczniowie i mówili:
Wyjaśnij nam przypowieść o kąkolu na polu.(37) A on odpowiedział im:Tym, który sieje dobre ziarno, jest Syn Człowieczy. (38) Polem jest świat, dobrym ziarnem są synowie królestwa, kąkolem zaś są synowie złego. (39) Nieprzyjacielem, który go posiał, jest diabeł, żniwem jest koniec świata, a żniwiarzami są aniołowie. (40) Jak więc zbiera się kąkol i spala w ogniu, tak będzie przy końcu tego świata. (41) Syn Człowieczy pośle swoich aniołów, a oni zbiorą z jego królestwa wszystkie zgorszenia i tych, którzy popełniają nieprawość; (42) I wrzucą ich do pieca ognistego. Tam będzie płacz i zgrzytanie zębów. (43) Wtedy sprawiedliwi będą jaśnieć jak słońce w królestwie swego Ojca. Kto ma uszy do słuchania, niech słucha.
Wypełnienie opisano w Ap14:14nn
(14) I zobaczyłem, a oto biały obłok, a na obłoku siedział ktoś podobny do Syna Człowieczego, który miał na głowie złotą koronę, a w ręku ostry sierp. (15) A inny anioł wyszedł ze świątyni, wołając donośnym głosem do tego, który siedział na obłoku:
Zapuść swój sierp i żnij, gdyż nadeszła dla ciebie pora, abyś żął, bo dojrzało żniwo ziemi.
(16) Wtedy rzucił ten, który siedział na obłoku, swój sierp na ziemię i ziemia została zżęta. (17) I inny anioł wyszedł ze świątyni, która jest w niebie, mając także ostry sierp. (18) Potem od ołtarza wyszedł inny anioł, który miał władzę nad ogniem i zawołał donośnym głosem do tego, który miał ostry sierp:
Zapuść swój ostry sierp i zbierz grona winorośli ziemi, bo dojrzały jej winne grona.
(19) I rzucił anioł swój ostry sierp na ziemię, i zebrał grona winorośli ziemi, i wrzucił je do wielkiej tłoczni gniewu Boga. (20) I udeptano tłocznię poza miastem, a z tłoczni wypłynęła krew aż po wędzidła koni, na tysiąc sześćset stadiów."
#1. Zgromadzenie, zgromadzenie zwołanych (εκκλησια, ekklēsia 1577) - Mt 16:18 (Jezus na skale zbuduje swoje zgromadzenie),
#2. Wspólnota (κοινωνια, koinōnia, 2842) - Dz 2:42, 1Kor10:16, Ef 3:9, Flp 2:1, 1J1:3
#3. Ciało Chrystusa (σωμα, sōma, 4983) - Rz12:4-5, 1Kor6:15nn, 1Kor10:17 , Ef2:16 (pojednanie w jednym ciele), 1Kor11:29 (problem ma kto źle rozpoznaje Ciało Pańskie), 1Kor 12:12-19 (jesteśmy Jego ciałem), Ef4:4, 16 (jendo ciało kościoła), Ef 5:23 (Jezus głową ciała-kościoła), Ef 5:30 (jesteśmy członkami Jego ciała), Kol1:8 (Chrystus jest Głową Ciała, zgromadzenia), Kol1:24 (Ciało Chrystusa jest zgromadzeniem, Heb 10:5 (Bóg przygotował Chrystusowi ciało)
kościół
1. Kościół
«wspólnota ludzi jednego wyznania, zwłaszcza wspólnota chrześcijańska»
2. «budynek, miejsce modlitwy chrześcijan»
3. Kościół «instytucja kościelna reprezentowana przez duchownych»
W Biblii nie ma takiego słowa jak "kościół".
A co jest?
Zasadniczo tłumacze używają słowa "kościół" gdy w grece widzą słowa: zgromadzenie (εκκλησια, ekklēsia), wspólnota (κοινωνια, koinōnia) i Ciało [ Chrystusa ] (σωμα, sōma).
Notatka do godzinnej, albo dwugodzinnej samodzielnej lekcji z Księgi Hioba:
Szybka, samodzielna praca nad księgą Hioba (W34, 2021)
Przypominam dziś Wojtkowi B. pierwszy werset Biblii:
Kilka zdań komentarza:
To zdanie to tworzy kontekst dla wszelkich teistycznych rozważań filozoficznych, oraz dla każdej księgi Biblii.
O ateizmie:
Struktura księgi Hioba, poprawiona wg dokumentu Word z 3Q 2021.
lepiej używać dokumentu w Word, tego nie poprawiać tylko eksportować tamto
Dziś, rozważając w wannie ten kawałek Łukasza doszedłem do tego, że można go jeszcze szerzej zrozumieć niż rozumiałem to ostatnio (w notce: Nauka Jezusa o pieniądzach (Łk 16:1-13) z lipca tego roku). A gdyby tak przyjąć nieco inne założenia? Spróbuję.
No i teraz czytamy.
(1) Mówił też i do swoich uczniów:
Był pewien bogaty człowiek, który miał zarządcę, i ten został oskarżony przed nim, o to, że roztrwonił jego mienie. (2) I gdy go zawołał, powiedział mu: Cóż to słyszę o tobie? Zdaj rachunek ze swojego zarządzania; gdyż nie będziesz mógł już zarządzać.
(3) I powiedział zarządca do siebie: Co uczynię, gdyż pan mój odbiera mi zarządzanie? Kopać nie mam siły, a żebrać się wstydzę. (4) Wiem, co uczynię, żeby przyjęli mnie do swoich domów, gdy zostanę odsunięty od zarządzania.
(5) I przywołał pojedynczo do siebie każdego z dłużników swojego pana, i powiedział pierwszemu: Ile jesteś winien mojemu panu? (6) A on powiedział: Sto baryłek oliwy. I powiedział mu: Weź swój zapis dłużny, usiądź i szybko napisz pięćdziesiąt. (7) Potem drugiemu powiedział: A ty ile jesteś winien? A on mu powiedział: Sto korców pszenicy. I powiedział mu: Weź swój zapis dłużny i napisz osiemdziesiąt.
(8) I pochwalił pan niesprawiedliwego zarządcę, że uczynił roztropnie; gdyż synowie tego wieku roztropniejsi są od synów światłości w swoim pokoleniu.
(9) I ja wam mówię: Czyńcie sobie przyjaciół mamoną niesprawiedliwości, aby gdy się skończy, przyjęli was do wiecznych przybytków.
(10)Wierny w najmniejszym i w wielkim jest wierny; a w najmniejszym niesprawiedliwy, jest i w wielkim niesprawiedliwy. (11) Jeśli więc w niesprawiedliwej mamonie nie staliście się wierni, kto wam powierzy prawdziwą wartość? (12) A jeśli w tym, co cudze nie staliście się wierni, kto wam da wasze własne?
(13) Żaden sługa domu nie może służyć dwom panom, gdyż albo jednego znienawidzi, a drugiego będzie miłował; albo do jednego przylgnie, a drugim pogardzi; nie możecie Bogu służyć i mamonie.
Do przemyślenia:
Mt 18:21-35: "Wtedy Piotr podszedł do niego i zapytał: Panie, ile razy mam przebaczyć mojemu bratu, gdy zgrzeszy przeciwko mnie? Czy aż siedem razy? I odpowiedział mu Jezus: Nie mówię ci, że aż siedem razy, ale aż siedemdziesiąt siedem razy. Dlatego królestwo niebieskie podobne jest do króla, który chciał się rozliczyć ze swymi sługami. A gdy zaczął się rozliczać, przyprowadzono mu jednego, który był mu winien dziesięć tysięcy talentów. A ponieważ nie miał z czego oddać, jego pan kazał go sprzedać wraz z żoną, dziećmi i wszystkim, co miał, i spłacić dług. Wtedy sługa upadł i oddał mu pokłon, mówiąc: Panie, okaż mi cierpliwość, a wszystko ci oddam. Pan tego sługi, ulitowawszy się nad nim, uwolnił go i darował mu dług. Lecz gdy ten sługa wyszedł, spotkał jednego ze swoich współsług, który był mu winien sto groszy. Chwycił go i zaczął dusić, mówiąc: Oddaj, coś winien! Wtedy jego współsługa upadł mu do nóg i prosił go: Okaż mi cierpliwość, a wszystko ci oddam. On jednak nie chciał, ale poszedł i wtrącił go do więzienia, dopóki nie odda długu. A jego współsłudzy, widząc, co się stało, zasmucili się bardzo i poszedłszy, oznajmili swemu panu wszystko, co zaszło. Wtedy jego pan wezwał go i powiedział: Zły sługo, darowałem ci cały ten dług, ponieważ mnie prosiłeś. Czyż i ty nie powinieneś był zmiłować się nad swoim współsługą, jak ja zmiłowałem się nad tobą? I jego pan, rozgniewany, wydał go katom, dopóki nie odda wszystkiego, co był mu winien. Tak i wam uczyni mój Ojciec niebieski, jeśli każdy z was nie przebaczy z serca swemu bratu jego przewinień."
Najpierw cytat z Ewangelii Łukasza, rodział 16 w przekładzie UBG:
(1) Mówił też do swoich uczniów:
Pewien bogaty człowiek miał szafarza, którego oskarżono przed nim, że trwoni jego dobra. (2) Zawołał go i powiedział: Cóż to słyszę o tobie? Zdaj sprawę z twego zarządzania, bo już więcej nie będziesz mógł zarządzać.
(3) Wtedy szafarz powiedział sobie: Co ja zrobię, skoro mój pan pozbawia mnie zarządu? Kopać nie mogę, żebrać się wstydzę. (4) Wiem, co zrobię, żeby ludzie przyjęli mnie do swoich domów, gdy zostanę odsunięty od zarządzania.
(5) Przywołał więc do siebie każdego z dłużników swego pana i zapytał pierwszego: Ile jesteś winien memu panu? (6) A on odpowiedział: Sto baryłek oliwy. I powiedział mu: Weź swój zapis, siadaj szybko i napisz pięćdziesiąt.
(7) Potem zapytał drugiego: A ty ile jesteś winien? A on mu odpowiedział: Sto korców pszenicy. I powiedział mu: Weź swój zapis i napisz osiemdziesiąt.
(8) I pochwalił pan niesprawiedliwego szafarza, że roztropnie postąpił.Bo synowie tego świata w swoim pokoleniu są roztropniejsi od synów światłości.
(9) I ja wam mówię: Zyskujcie sobie przyjaciół mamoną niesprawiedliwości, aby, gdy ustaniecie, przyjęto was do wiecznych przybytków.
(10) Kto jest wierny w najmniejszym, i w wielkim jest wierny, a kto w najmniejszym jest niesprawiedliwy, i w wielkim jest niesprawiedliwy.
(11) Jeśli więc w niesprawiedliwej mamonie nie byliście wierni, któż wam powierzy to, co prawdziwe? (12) A jeśli w cudzym nie byliście wierni, któż wam da wasze własne?
(13) Żaden sługa nie może dwom panom służyć, gdyż albo jednego będzie nienawidził, a drugiego miłował, albo jednego będzie się trzymał, a drugim wzgardzi. Nie możecie służyć Bogu i mamonie.
Jezus coachując swoich omówił taki case study:
Pewien bogaty człowiek był rentierem, trzymającym swój kapitał we własnym funduszu inwestycyjnym. Rada nadzorcza funduszu zarzucili prezesowi zarządu (CEO), że nie zachowując należytej staranności działa na jego szkodę uszczuplając aktywa.
Rentier zwołał Radę, która wezwała prezesa i wypowiedziała mu kontrakt, jednocześnie żądając przeprowadzenia audytu i przedstawienia zbadanego sprawozdania finansowego [ wraz z opinią biegłego ].
Prezes, będąc już na wypowiedzeniu zastanawiał się nad dalszą swoją karierą: "Co robić skoro tracę tak dobrą posadę? Nie zostanę przecież księgowym, a iść na zasiłek się wstydzę. Wiem co uczynię aby złapać równie dobrą posadę jak tą już utracę".
Spotykał się wiec z szefami spółek, w których zaangażowany był kapitał rentiera i zadawał im pytanie: jakie jest wasze zadłużenie wobec funduszu?
Pierwszy odpowiedział: w obligacjach zamiennych na akcje naszego koncernu olejowego macie 56 mln $. Rozumiem, rzekł - weź umowę emisji obligacji, zmień nominał i napisz 16 mln.
Następnie spytał drugiego: ile jesteś winien funduszowi za wiosenne opcje zakupu pszenicy brazylijskiej? Ten odrzekł: 6 mln euro. Rzekł mu: weź swoją umowę i napisz 800 tys.
Rentier, gdy powziął wiadomość o postępowaniu nieuczciwego dyrektora pochwalił go, że tak przebiegle postąpił, gdyż synowie tego świata są sprawniejsi w interesach z podobnymi sobie niż synowie światłości.
W rozdawanych po szkoleniu materiałach Jezus zapisał takie wnioski:
- używaj capexu tak aby gdy już ten system definitywnie padnie ludzie dawali wam wieczne posady.
- (10) Wierność, sprawiedliwość i rzetelność zarządcy nie zależy od sumy bilansowej zarządzanej organizacji.
- (11-12) Jeżeli w księgowości grosze ci się nie zgadzają nie zdziw się, gdy nie będziesz mógł zarządzać swoim dziedzictwem, które dla Ciebie przygotował dla Bóg.
- (13) Bóg oczekuje od ciebie wypełnienia zapisów o zakazie konkurencji.
(1) Powiedział też do uczniów: Pewien bogaty człowiek miał rządcę, którego oskarżono przed nim, że trwoni jego majątek. (2) Przywołał więc go do siebie i rzekł mu: „Cóż to słyszę o tobie? Zdaj sprawę z twego zarządzania, bo już nie będziesz mógł zarządzać”. (3) Na to rządca rzekł sam do siebie: „Co ja pocznę, skoro mój pan odbiera mi zarządzanie? Kopać nie mogę, żebrać się wstydzę. (4) Wiem już, co uczynię, żeby mnie ludzie przyjęli do swoich domów, gdy będę odsunięty od zarządzania”. (5) Przywołał więc do siebie każdego z dłużników swego pana i zapytał pierwszego: „Ile jesteś winien mojemu panu?” (6) Ten odpowiedział: „Sto beczek oliwy”. On mu rzekł: „Weź swoje zobowiązanie, siadaj prędko i napisz: pięćdziesiąt”. (7) Następnie pytał drugiego: „A ty ile jesteś winien?” Ten odrzekł: „Sto korców pszenicy”. Mówi mu: „Weź swoje zobowiązanie i napisz: osiemdziesiąt”. (8) Pan pochwalił nieuczciwego rządcę, że roztropnie postąpił. Bo synowie tego świata roztropniejsi są w stosunkach z podobnymi sobie ludźmi niż synowie światłości. (9) Ja też wam powiadam: Pozyskujcie sobie przyjaciół niegodziwą mamoną, aby gdy [wszystko] się skończy, przyjęto was do wiecznych przybytków. (10) Kto w bardzo małej sprawie jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w bardzo małej sprawie jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie. (11)Jeśli więc w zarządzaniu niegodziwą mamoną nie okazaliście się wierni, to kto wam prawdziwe dobro powierzy? (12) Jeśli w zarządzaniu cudzym dobrem nie okazaliście się wierni, to któż wam da wasze? (13) Żaden sługa nie może dwom panom służyć. Gdyż albo jednego będzie nienawidził, a drugiego miłował; albo z tamtym będzie trzymał, a tym wzgardzi. Nie możecie służyć Bogu i Mamonie!
(1) Mówił też i do swoich uczniów: Był pewien bogaty człowiek, który miał zarządcę, i ten został oskarżony przed nim, o to, że roztrwonił jego mienie. (2) I gdy go zawołał, powiedział mu: Cóż to słyszę o tobie? Zdaj rachunek ze swojego zarządzania; gdyż nie będziesz mógł już zarządzać. (3) I powiedział zarządca do siebie: Co uczynię, gdyż pan mój odbiera mi zarządzanie? Kopać nie mam siły, a żebrać się wstydzę. (4) Wiem, co uczynię, żeby przyjęli mnie do swoich domów, gdy zostanę odsunięty od zarządzania. (5) I przywołał pojedynczo do siebie każdego z dłużników swojego pana, i powiedział pierwszemu: Ile jesteś winien mojemu panu? (6) A on powiedział: Sto baryłek oliwy. I powiedział mu: Weź swój zapis dłużny, usiądź i szybko napisz pięćdziesiąt. (7) Potem drugiemu powiedział: A ty ile jesteś winien? A on mu powiedział: Sto korców pszenicy. I powiedział mu: Weź swój zapis dłużny i napisz osiemdziesiąt. (8) I pochwalił pan niesprawiedliwego zarządcę, że uczynił roztropnie; gdyż synowie tego wieku roztropniejsi są od synów światłości w swoim pokoleniu. (9) I ja wam mówię: Czyńcie sobie przyjaciół mamoną niesprawiedliwości, aby gdy się skończy, przyjęli was do wiecznych przybytków. (10)Wierny w najmniejszym i w wielkim jest wierny; a w najmniejszym niesprawiedliwy, jest i w wielkim niesprawiedliwy. (11) Jeśli więc w niesprawiedliwej mamonie nie staliście się wierni, kto wam powierzy prawdziwą wartość? (12) A jeśli w tym, co cudze nie staliście się wierni, kto wam da wasze własne? (13) Żaden sługa domu nie może służyć dwom panom, gdyż albo jednego znienawidzi, a drugiego będzie miłował; albo do jednego przylgnie, a drugim pogardzi; nie możecie Bogu służyć i mamonie.
Coaching na calego wkracza do kosciola by zastapic Ducha Swietego i zywa wiez z Jezusem. Coaching wchodzac do kosciolow wypiera biblijne chrzescijanstwo.Pan Jezus jest nauczycielem a nie trenerem coachem, Terminologia rozwijania swojego potencjalu jest typowa dla ruchu New Age. Kaplanami nowej religii coachowie a jej bogiem wlasne ja.Ktos kto jest nowym stworzeniem w Chrystusie wie ze Bog nie potrzebuje niczyjego wsparcia. Majac przyjaciela Jezusa nie potrzebujemy osobistego trenera. To opinia kogos i z tym kims calkowicie sie zgadzam. Pozdrawiam w Panu.
Zachowuję sobie mamy, które znalazłem gdzieś w internecie, bo tam krążą i można je sobie wyGOOGlać. Zachowuję bo co jakiś czas mi się przydaje.
Kiedy Pawel apostol pisze list do Rzymian to jasno z listu wynika ze w Rzymie jeszcze nie byl .Nie dotarl tez do Rzymu Piotr. Zastanawialam sie w jaki sposob ewangelia dotarla do Rzymian. Pawel pisze przeciez do wierzacych w Rzymie. Pan dal mi odpowiedz.Dostalam do przeczytania ksiazke z trescia ktorej absolutnie sie nie zgadzalam ale odpowiedz byla wlasnie tam.W dniu piecdziesiatnicy w dniu wylania Ducha Swietego zgromadzil sie w miejscu gdzie byli uczniowie wielki tlum. Ludzie z wszystkich narodow i jezykow.wsrod nich byli tez przychodnie rzymscy. i niewatpliwie to oni wlasnie zaniesli ewangelie do Rzymu. A tak wogole to pewien pastor powiedzial kiedys ...nie bojcie sie zadawac pytan Panu Bogu.Nawet tych trudnych...
Całe Pismo natchnione jest przez Boga, pożyteczne do nauki, wykazywania błędu, do poprawy, wychowania w sprawiedliwości, aby człowiek Boży był doskonały, przygotowany do wykonania wszelkiego dobrego dzieła.
2 List do Tymoteusza, rozdział 3, wersy 16 i 17.
A ważne jest to dlatego, że są tam 4 czynności dla których należy używać całego Pisma. Jakie to cztery czynności? Aby ułatwić zapamiętanie na klawiaturze wpisuję coś takiego: -\/- -_/\- -
TR: πασα γραφη θεοπνευστος και ωφελιμος προς διδασκαλιαν προς ελεγχον προς επανορθωσιν προς παιδειαν την εν δικαιοσυνη ινα αρτιος η ο του θεου ανθρωπος προς παν εργον αγαθον εξηρτισμενοςTPNP: Bo całe Pismo przez Boga jest natchnione i jest pożyteczne do nauki, do wykazania błędu, do poprawy, do wychowywania w sprawiedliwości, aby człowiek Boży był w pełni gotowy, wyposażony do wszelkiego dobrego dzieła.BT5: Wszelkie Pismo jest przez Boga natchnione i pożyteczne do nauczania, do przekonywania, do poprawiania, do wychowania w sprawiedliwości - aby człowiek Boży był doskonały, przysposobiony do każdego dobrego czynu.UBG: Całe Pismo jest natchnione przez Boga i pożyteczne do nauki, do strofowania, do poprawiania, do wychowywania w sprawiedliwości aby człowiek Boży był doskonały, do wszelkiego dobrego dzieła w pełni przygotowany.EIB: Całe Pismo natchnione jest przez Boga i pożyteczne do nauki, do wykazania błędu, do poprawy, do wychowywania w sprawiedliwości, aby człowiek Boży był w pełni gotowy, wyposażony do wszelkiego dobrego dzieła.BW: Całe Pismo przez Boga jest natchnione i pożyteczne do nauki, do wykrywania błędów, do poprawy, do wychowywania w sprawiedliwości, (17) Aby człowiek Boży był doskonały, do wszelkiego dobrego dzieła przygotowany.Stern: Całe Pismo jest natchnione przez Boga i cenne dla nauczania prawdy, przekonywania o grzechu, poprawiania wad i ćwiczenia w prawidłowym życiu, w ten sposób każdy, kto należy do Boga, zostanie w pełni przygotowany do każdego dobrego dzieła.SŻ: Całe to Pismo zostało natchnione przez Boga, więc jest pomocne do nauczania prawdy, do karcenia, korygowania błędów i rozwijania prawego życia, tak by oddany Bogu człowiek był w pełni przygotowany do służenia Mu, zdolny do wykonania każdego dobrego zadania.
Strong | 1319 | 1882 | 3809 |
1722 1343 |
TR | διδασκαλιαν didaskalian |
επανορθωσιν epanorthōsin |
παιδειαν paideian |
εν δικαιοσυνη |
TPNP | do nauki | do wykazania błędu | do poprawy | do wychowywania w sprawiedliwości |
BT5 | do nauczania | do przekonywania | do poprawiania | do wychowania w sprawiedliwości |
UBG | do nauki | do strofowania | do poprawiania | do wychowywania w sprawiedliwości |
EIB | do nauki | do wykazania błędu | do poprawy | do wychowywania w sprawiedliwości |
BW | do nauki | do wykrywania błędów | do poprawy | do wychowywania w sprawiedliwośc |
Stern | dla nauczania prawdy | przekonywania o grzechu | poprawiania wad | ćwiczenia w prawidłowym życiu |
SŻ | do nauczania prawdy | do karcenia | korygowania błędów | rozwijania prawego życia |
Wnioski z tabelki:
.
Jakby ktoś zapomniał to całe Pismo Święte przez Boga jest natchnione i pożyteczne do (1) nauki, do (2) wykrywania błędów, do (3) poprawy, do (4) wychowywania w sprawiedliwości, aby człowiek Boży był doskonały, do wszelkiego dobrego dzieła przygotowany. 2Tm3:15n
Aby to lepiej zrozumieć i zapamiętać:
(1) nauka - do przodu
(2) wykrywanie błędów - sprawdzenie, czy kierunek jest OK
(3) poprawa - korekta kierunku
(4) wychowywanie - posuwanie się w dobrym, skorygowanym kierunku
Używajmy więc Pisma, bo nic lepszego nie mamy! No a ten werset warto znać na pamięć!
Zainspirowany nauczaniem Fabiana samemu sprawdzam jak Jezus, nauczając w synagodze w Kafarnaum czytał fragment z księgi proroka Izajasza, który mu w zwoju, przełożeni synagogi na ten dzień do czytania podali.
To wielce ciekawe jest.
Przeczytajmy aby sprawdzić.
(16) Przyszedł również do Nazaretu, gdzie się wychował. W dzień szabatu udał się swoim zwyczajem do synagogi i powstał, aby czytać. (17) Podano Mu księgę proroka Izajasza.
Rozwinąwszy księgę, znalazł miejsce, gdzie było napisane: (18) Duch Pański spoczywa na Mnie, ponieważ Mnie namaścił i posłał Mnie, abym ubogim niósł dobrą nowinę, więźniom głosił wolność, a niewidomym przejrzenie; abym uciśnionych odsyłał wolnymi, (19) abym obwoływał rok łaski Pana.
(20) Zwinąwszy księgę, oddał słudze i usiadł; a oczy wszystkich w synagodze były w Niego utkwione. (21) Począł więc mówić do nich: Dziś spełniły się te słowa Pisma, któreście słyszeli".
Tak tą historię przekazuje nam ewangelista Łukasz, a jak zapisane jest to u Izajasza:
(1) Duch Pana Boga nade mną, bo Pan mnie namaścił. Posłał mnie, abym głosił dobrą nowinę ubogim, bym opatrywał rany serc złamanych, żebym zapowiadał wyzwolenie jeńcom i więźniom swobodę; (2) abym obwieszczał rok łaski Pańskiej i dzień pomsty naszego Boga; abym pocieszał wszystkich zasmuconych, (3) bym rozweselił płaczących na Syjonie, abym im wieniec dał zamiast popiołu, olejek radości zamiast szaty smutku, pieśń chwały zamiast przygnębienia na duchu. (…)
Na postawione pytanie: jak czytał? można odpowiedzieć, że dziwnie. Dziwnie bo przerwał w połowie zdania i nie doczytał drugiej części tego proroctwa.
Wyliczmy wszystkie sceny u Izajasza
Na czym Jezus przerwał? Na dniu pomsty! Wniosek: Jezus przyszedł na ziemię ale nie było to przyjście na dzień pomsty Boga tylko aby ogłosić
Pewnie przyjdzie jeszcze raz - tym razem nie tylko na dzień pomsty, ale też aby dopełnić historię tego świata.
Łk 4:18-19 |
Iz 61:1-3a |
---|---|
(18) Duch Pański spoczywa na Mnie, |
(1) Duch Pana Boga nade mną, |
więźniom głosił wolność, a niewidomym przejrzenie; abym uciśnionych odsyłał wolnymi, |
i więźniom swobodę; |
(19) abym obwoływał rok łaski Pana. | (2) abym obwieszczał rok łaski Pańskiej |
i dzień pomsty naszego Boga; | |
abym pocieszał wszystkich zasmuconych, (3) bym rozweselił płaczących na Syjonie, abym im wieniec dał zamiast popiołu, olejek radości zamiast szaty smutku, pieśń chwały zamiast przygnębienia na duchu. |
TODO Lk 21:20 bo tam jest koniec…..
Po pierwsze zapis Łukasza pewnie bazuje na greckim przekładzie Septuaginty, bo poszczególne frazy nie do końca pasują. Ale da się to zharmonizować (patrz tabelka poniżej) i nie to jest tu ważne - ważne jest gdzie przerwał i dlaczego przerwał czytanie właśnie w tym miejscu.
W tabelce próbuję sharmonizować ten tekst w dwóch polskich przekładach, ale jak by nie patrzeć widać, że Pan Jezus przerwał w chwili, aby nie przeczytać słów "... i dzień pomsty od Boga.
Tak. Na dzień pomsty jest jeszcze czas. Póki co trwa łaska!
Przyszedł też do Nazaretu, gdzie się wychował. Według swego zwyczaju wszedł w dzień szabatu do synagogi i wstał, aby czytać. (17) I podano mu księgę proroka Izajasza. Gdy otworzył księgę, znalazł miejsce, gdzie było napisane:
Duch Pana nade mną,
ponieważ namaścił mnie, abym głosił ewangelię ubogim,
posłał mnie, abym uzdrawiał skruszonych w sercu,
abym uwięzionym zwiastował wyzwolenie, a ślepym przejrzenie,
abym uciśnionych wypuścił na wolność,
abym głosił miłościwy rok Pana.Potem zamknął księgę, oddał ją słudze i usiadł, a oczy wszystkich w synagodze były w nim utkwione. (21) I zaczął do nich mówić: Dziś wypełniły się te słowa Pisma w waszych uszach.
(Łk 4:16-21 ubg)
Łk 4:18-19 |
Iz 61:1-3a |
---|---|
(18) Duch Pana nade mną, |
(1) Duch Pana BOGA jest nade mną, |
Jakich greckich słów używa apostoł Paweł w 1Kor 1, 2 i 3 aby opisać ludzi.
Biblia mówi, że ze względu na relację z Duchem Świętym współczesnych Kościołowi ludzi można podzielić na 3 grupy:
(1Kor 2:10-3:3 tpnt) Nam natomiast objawił to Bóg przez swojego Ducha; Duch bowiem bada wszystko i głębokości Boga. (11) Bo któż z ludzi zna to, co ludzkie, jak tylko duch ludzki w nim? Tak i to, co z Boga, nikt nie zna, jak tylko Duch Boga. (12) Ale my nie przyjęliśmy ducha świata, lecz Ducha, który jest z Boga, abyśmy znali to wszystko, co zostało nam darowane przez Boga; (13) O których też mówimy, nie w słowach nauczanych przez ludzką mądrość, lecz w słowach nauczanych przez Ducha Świętego, i to, co duchowe z duchowymi łączymy. (14) Jednak zmysłowy człowiek nie przyjmuje tych rzeczy, które są z Ducha Bożego; albowiem są dla niego głupotą i nie może ich poznać, ponieważ duchowo są rozsądzane. (15) Ale duchowy człowiek wprawdzie rozsądza to wszystko, lecz sam przez nikogo nie jest rozsądzany. (16) Kto bowiem poznał myśl Pana, kto Go pouczy? Ale my mamy myśl Chrystusa. (1Kor 3:1-3 tpn) A ja, bracia, nie mogłem do was mówić jako do duchowych, ale jako do cielesnych, i jako do niemowląt w Chrystusie. (2) Mleko dałem wam pić, a nie pokarm stały, bo jeszcze nie mogliście go przyjąć; a i teraz jeszcze nie możecie, (3) Jeszcze jesteście cieleśni. Skoro bowiem między wami jest zazdrość i spory, i podziały, to czyż nie jesteście cieleśni i czy nie postępujecie po ludzku?"
(1Kor210) ημιν δε ο θεος απεκαλυψεν δια του πνευματος αυτου το γαρ πνευμα παντα ερευνα και τα βαθη του θεου (11) τις γαρ οιδεν ανθρωπων τα του ανθρωπου ει μη το πνευμα του ανθρωπου το εν αυτω ουτως και τα του θεου ουδεις οιδεν ει μη το πνευμα του θεου (12) ημεις δε ου το πνευμα του κοσμου ελαβομεν αλλα το πνευμα το εκ του θεου ινα ειδωμεν τα υπο του θεου χαρισθεντα ημιν (13) α και λαλουμεν ουκ εν διδακτοις ανθρωπινης σοφιας λογοις αλλ εν διδακτοις πνευματος αγιου πνευματικοις πνευματικα συγκρινοντες (14) ψυχικος δε ανθρωπος ου δεχεται τα του πνευματος του θεου μωρια γαρ αυτω εστιν και ου δυναται γνωναι οτι πνευματικως ανακρινεται (15) ο δε πνευματικος ανακρινει μεν παντα αυτος δε υπ ουδενος ανακρινεται (16) τις γαρ εγνω νουν κυριου ος συμβιβασει αυτον ημεις δε νουν χριστου εχομεν (1Kor3:1) και εγω αδελφοι ουκ ηδυνηθην υμιν λαλησαι ως πνευματικοις αλλ ως σαρκικοις ως νηπιοις εν χριστω (2) γαλα υμας εποτισα και ου βρωμα ουπω γαρ εδυνασθε αλλ ουτε ετι νυν δυνασθε (3) ετι γαρ σαρκικοι εστε οπου γαρ εν υμιν ζηλος και ερις και διχοστασιαι ουχι σαρκικοι εστε και κατα ανθρωπον περιπατειτε"
1Kor 2:11
duch ludzki
πνευμα του ανθρωπου - pneuma tou anthrōpou
duch Boga
πνευμα του θεου - pneuma tou theou
Duch Święty
πνευματος αγιου - pneumatos hagiou
duch świata
πνευμα του κοσμου - pneuma tou kosmou
1kor2:14 człowiek zmysłowy (BG: cielesny)
ψυχικος δε ανθρωπος - psychikos de anthrōpos
w 1Kor2:15 - [ człowiek ] duchowy
πνευματικοις - pneumatikois
1Kor3:1 i 3:3 - [ człowiek ] cielesny
σαρκικοις - sarkikois
niemowlę
νηπιοις - nēpiois
Teologowie o tym książki napisali, ale jakoś nie chce mi się ich czytać, bo wiem co w nich jest a chyba wolałbym nie wiedzieć. Spróbuję sam poszukać i temat rozgryźć. To, że poszukiwania rozpoczynam na początku Listu do Koryntian jest już dość silną sugestią.
Uwaga: Uwspółcześniona Biblia Gdańska ma tu duży błąd mieszając człowieka cielesnego z naturalnym. Piszę o tym w notce "Błędy Uwspółcześnionej Biblii Gdańskiej (UBG)"
A wiesz, że ja wprowadziłem w swoim myśleniu taki podział ludzi:
#1. Zmysłowi, duchowo martwi, naturalni, a więc mniej lub bardziej zgubieni, mniej lub bardziej w kłamstwach i zwiedzeniach, mniej lub bardziej pod wpływem złych duchów
#2. Ożywieni, wzbudzeni do życia, przebudzeni, zapieczętowani Duchem, a więc odrodzeni, odkupieni czyli też zbawieni lub wybawieni.
Nie lubię w stosunku do nich używać słowa: wierzący, bo każdy człowiek w coś wierzy dopełniając wiedzę w swoim światopoglądzie wiarą w coś tam, co mu jest potrzebne.
Nie lubię też używać słowa chrześcijanin, ponieważ nie jest to chrześcijańskie słowo, i dziś nie wiadomo dokładnie do oznacza.
#3. Człowiek duchowy, ma Ducha Świętego, który nim kieruje, bo człowiek pozwala mu na to. Jest to przeciwieństwo człowieka cielesnego, który też będąc zapieczętowany Duchem nie kieruje się nim, gdyż rządzą nim rządze ciała albo jakieś fałszywe przekonania lub nauki.
W tej grupie wyróżniam też niemowlaki w Chrystusie, które już się duchowo narodziły, ale jeszcze nie dorosły do dojrzałości i są dziećmi mając, jak każde dzieci swoje prawa.
* * * * * * *
Do takich wniosków doszedłem obserwując świat i interpretując go Biblią.
Kilka razy zadałem ludziom, uważającym się za chrześcijan takie pytanie:
Zadałem to pytanie bo wiem, że jest to dobry test, który służyć może zbudowaniu, określeniu się, zrozumieniu swojej pozycji a przez to zmianie stylu życia na godne dzieci samego króla, dzieci Boga.
W zadaniu najważniejsze jest odniesienie się do pierwszych 3 rozdziałów. Potem, od rozdziału 4 jest już praktyka chrześcijańskiego życia, i praktyka ta będzie wyglądać zupełnie inaczej gdy ktoś żyje świadom swojej pozycji tak pięknie opisanej w pierwszych 3 rozdziałach.
Zadanie, które zadaje krótko da się zapisać tak:
Przeczytać całość listu, ale zwróć uwagę na pierwsze 3 rozdziały. Ważne wersety do zastanowienia to: Ef 1:1, 3-4, 13-14, 2:1-7, 8-9, 10
A teraz pytania pomocnicze do tych wersetów:
Może to jest zadanie na 10 minut, może na 20. Ale można robić je dłużej aby zrobić dokładniej.
1Tes 4:13-18 - tego kawałka NT warto się nauczyć na pamięć, mimo iż długi. Ale jak to zrobić? Najlepiej wypisawszy sobie fakty w nim zapisane.
Oto moja propozycja:
Wychodzi na to, że w tym fragmencie jest 8 faktów. Znając je można ten kawałek odtworzyć.
Powstało przy okazji spotkań w coworku z Tomkiem, Achimem i nie tylko.
Dopisek 2018: